محمد بیستونی، رئیس گروه مؤسسههای قرآنی تفسیر جوان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به ضرورت حضور متولیان در حوزه نیازسنجی تأکید کرد و گفت: یک مرکزیت و قرارگاه فرماندهی با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری در این باره راهگشاست که هر کدام نیازها را متناسب با جامعه مخاطب خود جستوجو کنند و به فکر ایجاد راهکار برای آن باشند که در این مسیر میتوانند از دو سازمان دیگر، یعنی سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم هم کمک بگیرند.
وی ادامه داد: با استفاده از کارشناسان خبره این پنج مرکز میتوان اتاق فکری تشکیل داد که به تأمین صحیح نیازهای جامعه میپردازد. البته نظیر این اتفاق خیلی پیش از اینها در کشورهای دیگر اجرا شده است و جواب مناسب هم از آن طرح گرفتهاند.
بیستونی در ادامه به ضرورت آموزش شیوه تفکر به کودکان پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه سیستم آموزش کشور ما بر محفوظات بنا شده و دانشجو یا دانشآموزان، چند روز پیش از امتحان به مطالعه کتابها میپردازند و با حفظ کردن، نمره خوبی هم میگیرند که البته از آنجا که این محفوظات به حافظه بلندمدت آنها منتقل نشده است، خیلی زود آنها را فراموش میکنند و پس از فارغالتحصیل شدن، آن مدرک به درد او نمیخورد.
رئیس گروه مؤسسههای قرآنی تفسیر جوان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند، ما باید روش تفکر، چگونگی و شیوه تفکر را به کودکان از دبستان و حتی پیشدبستانی در قالب فلسفه آموزش بدهیم. کاری که در اروپا انجام میشود و متأسفانه آموزش و پرورش ما در این حوزه به اصطلاح پیاده است.
وی با بیان اینکه نه در دوره حاجیآبادی و نه قبل از آن، علیرغم بیان نکات از سوی دلسوزان، متأسفانه گوش شنوایی وجود نداشت، افزود: کتابهای درسی ما مبتنی بر محفوظاتی با حجم گسترده و متنوع از مطالب است که دانشآموزان نیز مجبور هستند آنها را حفظ کنند؛ چراکه در غیر این صورت نمره نمیگیرند.
بیستونی با تأکید بر اینکه میشود حجم این مطالب را کم و عمق آن را افزایش داد، اظهار کرد: باید روش فکر کردن و استدلال را آموزش بدهیم. کشور ما اگر امروز در برخی رشتهها مثل انرژی هستهای پیشرفت قابل ملاحظهای کرده، قطعاً به دلیل استفاده از روشهای فکر کردن و استدلال است و مکانیزم پرداختن به عمق به جای حرکتهای سطحی رعایت شده است.
وی تصریح کرد: ما میتوانیم برای کلاس اول دبستان نظیر ریاضی، کتاب فلسفه داشته باشیم. کتاب شیوه و روش تفکر در جلوگیری از هدررفت نیروی انسانی هم اهمیت ویژهای دارد و دیگر شاهد از بین رفتن سرمایه انسانی جامعه به واسطه شروع موجی از حوادث ساختگی نخواهیم بود.
رئیس گروه مؤسسههای قرآنی تفسیر جوان در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه نمونه در این حوزه پرداخت و عنوان کرد: برای مثال میتوان به برخی شرکتکنندگان در کنکورهای سراسری اشاره کرد؛ برخی از این افراد از درس معارف نمره 100 میگیرند، درحالی که خود شخص اعتقاد و التزامی به مبانی دینی ندارد و اصلاً در حال و هوای مسائل دینی نیست.
بیستونی با بیان اینکه این موارد نشان از آن دارد که این دانشآموز تنها با استفاده از محفوظات موفق به کسب این امتیاز شده است، گفت: این در حالی است که سیستم تعقلی نیاز به پیشزمینههایی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اینکه میگوییم آموزش فلسفه به کودکان ضرورت دارد، نه به معنی تألیف کتابی به نام فلسفه است، بلکه به این معنی است که باید با استفاده از روشهای گوناگون از جمله شیوههای مختلف ادبی، مثل داستان و ... طریقه تفکر صحیح و به شکل کلی شیوه فکر کردن را آموخت.