صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۴۲۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
حجت‌الاسلام مسگری:

گروه خبرنگاران افتخاری / نسرین خانی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رباط کریم گفت: نیت واقفان باید در جهت آبادانی و عمران کشور باشد. مردم وقتی مزه وقف را حس می‌کنند که کارایی آن را ببینند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مسگری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رباط کریم طی سخنانی به تشریح اقدامات و برنامه‌های این اداره در مورد موقوفات، امامزادگان، برنامه‌های فرهنگی و ... پرداخت.
وی در پاسخ به این سؤال که در مدت مدیریت خود چه طرح‌ها و تحولاتی را در این اداره ایجاد کرده‌اید؟، گفت: با توجه به اینکه از سال 87 در این منسب مشغول به خدمت شدم، تمام سعی خودم را بنابر خدمت‌رسانی به مردم گذاشتم لذا تمام هدف‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های انجام شده بر این مبنا بوده است.
وی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رباط کریم تا قبل از سال 91، مشمول بهارستان نیز می‌شد لذا با توجه به موقوفات مناسبی (اعم از موقوفات مشیرالسلطنه و سپهسالار) که در این منطقه قرار داشت، به‌حمدالله توانستیم اقدامات خوبی از قبیل ساخت و تکمیل بیمارستان و کلینیک تخصصی در نسیم‌شهر، ساخت دفتر برای مراجعه مستقیم مردم و رفع مشکلات آنان، اجرای طرح‌های عمرانی در امامزادگان، بقاع متبرکه و موقوفات، اقدامات فرهنگی و ... بپردازیم.
مسگری در ادامه در مورد اینکه چه تعداد وقف جدید در مدت مدیریت شما به ثبت رسید؟، ادامه داد: در هر سال تعداد 2 وقف جدید در شهرستان به ثبت رسیده است که وقف خانه، کمک به مساجد و ... از جمله آنان بوده است. در این سال‌ها بیش از 10 موقوفه شهرستان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته که در این میان امامزادگان محمد تقی(ع)، ابوطالب(ع)، باقر(ع)، هادی(ع) و مهدی(ع)، لوط(ع)، علی‌اصغر(ع) و عمادالدین(ع) نیز مورد مرمت بازسازی قرار گرفته‌اند. ساخت ضریح، دیوارکشی، مرمت بنا و ... از جمله این اقدامات بوده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رباط کریم در پاسخ به این سؤال که برای چه تعداد از موقوفه‌هایی که فاقد سند بودند، موفق به اخذ سند شدید؟، بیان کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و همکاری خوب اداره ثبت هم‌اکنون سند 7 امامزاده آماده است. سند یک امامزاده نیز گرفته شده و سند یک موقوفه به نام میرزاابولفتح نیز آماده تحویل است.
مسگری در ادامه در مورد اینکه یکی از محورها و منویات اصلی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عمل امینانه به نیات واقف در جهت ترویج فرهنگ وقف است، در این راستا چه اقدماتی کردید و تاکنون چه میزان از نیات واقف را در سامانه مربوطه ثبت کردید؟، اظهارکرد: مردم وقتی مشاهده می‌کنند که به نیت واقفان عمل می‌شود خودشان خود به خود ترغیب می‌شوند در این بخش فعالیت کنند. برای نمونه می‌توان به جشن گلریزانی که چند وقت اخیر برپا شد اشاره کنم که وقتی مردم دیدند خیّران چطور با شوق کمک می‌کنند و اعتمادشان را مشاهده کردند به انجام این فریضه الهی بیشتر روی آوردند.
وی افزود: در این مراسم فردی مراجعه کرد و حتی پیشنهاد جالبی داد که مبنای آن برای افرادی بود که توان مالی بالایی ندارند اما می‌خواهند در این مهم شرکت کنند لذا طرح ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری با پول خیّرانی با توان مالی کم را داد تا با تجمیع این پول‌ها بتوان عمل خیّری را در شهرستان اجرا کرد. با توجه به تأکیدی که نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان در این زمینه داشته‌اند و جدیتی که همکارانم در این بخش داشته‌اند خوشبختانه توانستیم 69 موقوفه و امامزاده را در سامانه مربوطه به ثبت برسانیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رباط کریم در ادامه در پاسخ به این سؤال که چه تعداد موقوفه در اداره رباط کریم وجود دارد و مهمترین آن‌ها کدام است؟، گفت: 53 موقوفه در شهرستان وجود دارد که مهمترین و بزرگترین آنان موقوفه میرزا ابوالفتح و رقبات امامزاده عمادالدین(ع) است.
وی در ادامه در مورد مصارف درآمد موقوفات و کارهای عام‌المنفعه اداره مطبوع خویش توضیح داد: با توجه به اینکه از سال 91 شهرستان بهارستان از رباط کریم جدا شد، درآمدهایی که از موقوفات به دست می‌آمد خیلی کم شد به حدی که رقم به دست آمده ناچیز است اما با توجه به تلاش همکارانم در این بخش سعی شد تا به نیت واقفان به صورت کامل عمل شود. نیتی که واقفان داشتند در بخش‌هایی نظیر تبلیغ دین مبین اسلام، برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، ساخت مسجد و حمام در مناطق محروم و کمک به سادات بوده است.
مسلمی در مورد برنامه‌های فرهنگی و قرآنی اداره رباط کریم نیز ادامه داد: در بخش فرهنگی اقدامات مناسبی انجام شده است. به عنوان مثال می‌توان به برگزاری ثابت نماز جماعت در امامزادگان شهرستان اشاره کرد که این موضوع موجب شده تا مردم منطقه، امامزادگان را به عنوان قطب فرهنگی شهرستان بنامند. البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی سازمان، سهم شهرستان رباط کریم در طرح حفظ قرآن 2 هزار نفر بود که خوشبختانه رباط کریم در روزهای اولیه اجرا و نام‌نویسی این طرح توانست در رتبه نخست بین دیگر شهرستان‌ها قراربگیرد زیرا ثبت نام داوطلبان در این طرح معادل 123 درصد بوده است.
وی افزود: در امامزاده عمادالدین‌(ع) نیز ساخت یک مجتمع فرهنگی در مساحتی معادل 1600 متر زیربنا شامل سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت 400 نفر و ... در دستور کار است و تاکنون نیز اقدامات زیربنایی آن انجام شده است. اداره اوقاف شهرستان رباط کریم در اجرای برنامه‌های فرهنگی دیگر دستگاه‌ها نیز نقش مشاور را ایفا می‌کند و دلیل این مهم نیز تجربه و سوابق خوب در این بخش است. مثلاً اداره آموزش و پرورش در بخش مدارس قرآنی برای اجرای بهتر برنامه‌های خود از کارشناسان اوقاف بهره برده است.
مسگری در مورد برنامه‌هایی که در رابطه با ویژه‌برنامه محرم «سوگواره بصیرت عاشورایی» در رباط کریم برگزار شد نیز گفت: در رابطه با اجرای طرح ویژه‌برنامه محرم «سوگواره بصیرت عاشورایی» نیز اقدامات با برنامه‌ریزی انجام شده است و در این رابطه جلسات متعددی با اما‌م‌جمعه شهرستان، فرماندار و ... انجام شده است تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم. در این رابطه از 5 روحانی بهره گرفته شده تا این افراد با حضور در امامزادگان و مدارس به ترویج فرهنگ عاشورا، وقف و ... در بین مردم بپردازند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رباط کریم در پاسخ به این سؤال که وقف براساس بیانات نماینده ولی فقیه در سازمان یکی از راه‌های اقتصاد مقاومتی است به نظر شما وقف در اقتصاد کشور چه تأثیرهایی دارد؟، اظهار کرد: وقف و اقتصاد مکمل یکدیگرند. وقف باید درآمدزا باشد لذا باید مدیریت در این بخش تخصصی‌تر شود. گاهی اوقات شاهد خلل در تحقق این مهم هستیم زیرا عوامل درونی و بیرونی در آن دخیل هستند اما نباید فراموش کنیم از زمانی که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در این بخش حضور یافته‌اند شاهد بهبود مدیریت بوده‌ایم.
وی در مورد اینکه هم‌اکنون کشور نیازمند چه وقف‌ها و با چه نیاتی است؟، بیان کرد: نیت واقفان باید در جهت آبادانی و عمران کشور باشد. مردم وقتی مزه وقف را حس می‌کنند که کارایی آن را ببینند لذا باید نیت واقفان عزیز طوری شود که موجب کارایی بیشتر در جامعه باشد. مثلاً ایجاد کار،فرینی یکی از این موارد است.