صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۴۵۱۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸

گروه هنر: نمایش آئینی ـ مذهبی «اسیر کوچک کربلا، حضرت رقیه سفیر کوچک امام حسین(ع)» به نویسندگی و کارگردانی کاظم ارجمندنیا به روی سن سالن شهید آوینی شهر بوشهر رفت.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، نمایش آئینی ـ مذهبی «اسیر کوچک کربلا» به همت مؤسسه غیر دولتی جوانان صدف بوشهر و با مشارکت خبرگزاری بین‌المللی قرآن شعبه بوشهر شام‌گاه جمعه، 29 آذرماه با حضور چشم‌گیر مردم در سالن اجتماعات شهید آوینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، نمایش حضرت رقیه(س) سه ساله حسین بن‌علی(ع) پنج بار روی سن رفت و اجرا شد.



اجرای بسیار حرفه‌ای و حماسی این گروه نمایشی، گرمای خاصی به ارادتمندان و عاشقان اهل بیت‌(ع) حاضر در سالن بخشیده بود.



از جلوه‌های زیبای این نمایش آئینی و مذهبی «اسیر کوچک کربلا»، تلفیق بسیار حرفه‌ای و تأثیرگذار نمایش استقبال از «شهید گمنام» به همراه مداحی مداحان شاهرخ قاسمی و محسن صفاری‌منش و مدیر صحنه‌ای رحیم زارع بود که به کمک این اجرا آمده بود.



اگر چه این برنامه را جمعی از نوجوانان و جوانان نابینا، معلول و کم‌توان ذهنی تشکیل می‌دادند، ولی اجرای نقش دقیق، حسی و حرفه‌ای گروه، این موضوع را از ذهن حاضران پاک کرده بود.



در حاشیه این آئین، کاظم ارجمندنیا، مدیر مؤسسه غیر دولتی صدف بوشهر اظهار کرد: این گروه 8 سال متوالی است که به مناسبت محرم و صفر نمایش آئینی ـ مذهبی در سطح استان بوشهر و جشنواره‌های فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌کند.



وی ادامه داد: نمایش آینی ـ مذهبی «اسیر کوچک کربلا» که روایت اسارت اهل حرم امام حسین(ع) و حضرت رقیه(س) است که در اجرای امسال با تلفیق نمایش «شهید گمنام» با توکل به خدا توانستیم با 18 بازیگر دختر و 12 بازیگر پسر، بهترین و تأثیرگذارترین اجراها را داشته باشیم.



کاظم ارجمندنیا اضافه کرد: فعالیت خودم را از سال 76 شروع کردم و مدت 15 سال است پا به عرصه تئاتر و نمایش فرهنگی، آئینی، مذهبی و اجتماعی گذاشتم و اکثر اجراهای گروه برگرفته از آئین عزاداری سنتی و بومی استان و مباحث مذهبی کشورمان است.



این نویسنده و کارگردان 28 ساله بوشهری که دانش‌آموخته رشته امور فرهنگی دانشگاه علمی ـ کاربردی است، گفت: همین قدر که احساس می‌کنم که می‌توانم برای جمعی از نوجوانان و جوانان جامعه و زنده نگه‌داشتن ایثار و از خودگذشتگی اهل بیت(ع) و تعظیم شعائر دینی، قدمی بردارم، خدا را شاکرم و ان‌شاالله که این خاندان هم از ما راضی باشند.



وی تصریح کرد: برای تلفیق نمایش «شهید گمنام» با نمایش «اسیر کوچک کربلا» از مجموعه بیانات مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای بهره‌برداری کردم و در دو آیتم جداگانه به این موضوع پرداختم.



ارجمندنیا اظهار کرد: هم شهدای گمنام و شهدای کربلا و اهل بیت(ع) خیلی کار و زندگی من را تغییر دادند و به من در همه کارها خیلی کمک کردند و باعث افتخارم است که توانسته‌ام در این مسیر حرکت کنم و گام بردارم و کار نمایش آئینی ـ مذهبی را روی سن ببرم.



وی در ادامه افزود: من خارج از هر چیزی، یک عشق به‌‌خصوصی به اهل بیت(ع) دارم و در دل من جوانه زده و به کارهای نمایشی آئینی ـ مذهبی به عنوان یک نذر نگاه می‌کنم که به صورت رایگان برای هم‌استانی‌های گرامی به نمایش می‌گذارم و برای من مهم نیست که کسی بیاید کمکم بکند و یا این گروه را مورد حمایت قرار بدهد.



نویسنده و کارگردان نمایش «اسیر کوچک کربلا» در ادامه اضافه کرد: این موضوع این قدر برام مهم است که یک عده نوجوان و جوان شهر را که می‌توانند وقتشان را در خیلی اماکن و مسائل دیگر فراغت مصرف کنند، به برکت نور این خاندان نبوی توانسته‌ام آن‌ها را دور هم جمع کنم و خیلی راحت وارد کارهای مذهبی شوند، دوست دارم که این گروه مورد حمایت قرار بگیرد، ولی تا کنون حمایت نشدیم.



وی در ادامه با اشاره به اینکه جهت حمایت از این گروه به جاهای مختلف مراجعه کردم ولی هیچ جا دست ما را نگرفت، اظهار کرد: بیشتر مواقع با هزینه شخصی و پول توجیبی، کار را بسته‌ام و آماده اجرا کرده‌ام و این گروه با ظرفیت‌های خوب و شرایط خاص افراد نیازمند این است که مورد توجه متولیان فرهنگ و هنر استان بوشهر قرار بگیرند.



این هنرمند بوشهری با بیان اینکه 90 درصد کارهای نمایشی و تئاتری این گروه، آئینی ـ مذهبی است، گفت: هر سال برای ماه محرم و صفر برنامه داریم و اگر جشنواره خاصی شرکت کنیم، موضوع کارهای جشنواره اجتماعی است و در کل همه کارهای نمایشی ما مذهبی است و برگرفته از عزاداری سنتی و بومی استان است.



مدیر مؤسسه غیردولتی صدف بوشهر اضافه کرد: این گروه نمایشی تاکنون در جشنواره‌های «ماه»، «غدیر» و «فجر» شرکت کرده است و امسال در جشنواره منطقه‌ای شیراز شرکت کردیم و کار این گروه به عنوان کاربرگزیده انتخاب شد و به جشنواره بین‌المللی معلولین مهرآفرین راه پیدا کرد که دی‌ماه سال جاری گروه برای اجرای تئاتر به تهران اعزام می‌شوند.



نویسنده و کارگردان نمایش «اسیر کوچک کربلا» عنوان کرد: عاشورا حماسه و حادثه‌ای است که قهرمانان بسیاری را به تاریخ و جهان اسلام معرفی کرده است، قهرمانانی که شاید سن و سال چندانی نداشتند، ولی هر کدام سرمنشأ درس‌های بزرگی برای مردم اعصار مختلف بوده و هستند.