به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در گفتمان دینی «امر به معروف رمز استواری و رستگاری» که در مسجد امام حسن مجتبی قم در جمع اعضای طرح یاوران نماز و خانواده برگزار شد، با اشاره به ورود حضرت معصومه(س) به قم، بیان کرد: از آرزوهای دشمنان نسبت به ما دست برداشتن از اصول و ارزشهای اسلامی و سازش با دشمن است. قرآن به ما میآموزد در برابر هر پیشنهاد غیرمعقولی با قاطعیت و صلابت بگویید، حساب ما از حساب شما جداست.
وی بیان کرد: بنا بر آیه شش سوره کافرون، هر حرکت، قرارداد، تصویب قانون و رابطهای که نتیجهاش سلطه کفار بر مسلمانان باشد، حرام است. هرگز خداوند برای کفار راه نفوذ و سلطهای بر مؤمنان قرار نداده است. شرکت در هر جلسه، کنفرانس، انجمن و سمیناری که قانون خدا، اولیای خدا، اهداف خدا و راه خدا تضعیف شود، ممنوع است همچنین پخش هر خبری که مسلمانان را به وحشت اندازد، جامعه را متزلزل و یا روحیهها را تضعیف کند، ممنوع است.
لطفیان گفت: اسلام برای کسانی که با شایعه جامعه را متزلزل میکنند سختترین کیفر را معین کرده است. مسلمانان باید تا خبری شنیدند به کارشناسان و سیاست شناسان امین و فقیه عرضه کنند تا بعد از تحلیل صحیح و تشخیص خبرهای صحیح از دروغ، آن را به مردم اعلام کنند. بیان برخی اخبار صحیح نیز در همه جا و برای همهکس درست نیست. خداوند در سوره مائده آیه 101 میفرماید «آشکار شدن برخی از مسائل برای شما مضر است». جاسوسی که امروز در قالبهای مدرن و پیچیده در دنیا مطرح است از دیگر منکرات سیاسی است. هرگونه تبلیغاتی که کفار را عزیز بدارد و مسلمانان را تحقیر کند ممنوع است. در قرآن میخوانیم عدهای از منافقان به مسلمانان میگفتند از کفار بترسید که عده آنها زیاد است ولی مسلمانان به جای آنکه بترسند بر ایمانشان اضافه میشد.
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: در سوره بقره داستان طالوت و جالوت به طور مفصل نقل شده است که در بخشی از آن در سوره بقره آیه 247 میخوانیم هرچه پیامبرشان فریاد زد که خداوند جناب طالوت را برای رهبری شما برگزیده است مردم به بهانه این که او شخص فقیر و گمنامی است زیر بار نرفتند. این خطر یعنی نپذیرفتن منصوبین الهی مهمترین منکر سیاسی است.
وی افزود: نمونه این اتفاق را میتوان زمانی که حضرت موسی(ع) برای دریافت الواح تورات به کوه طور رفته و برادرش هارون را به جای خود معین کرده بود مثال زد که مردم به سراغ سامری رفتند و هارون را رها کردند و هرچه حضرت هارون ناله کرد چنان تضعیفش کردند که به گفته قرآن تا مرز کشتنش پیش رفتند.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 65 سوره نساء بیان کرد: میان دو نفر از اصحاب در مسئله آبیاری مشاجره شد و آن دو پیامبر را داور کردند، حضرت پس از شنیدن سخنان دو طرف قضاوت کرد. شخص محکوم پیامبر را متهم کرد که در قضاوت، حق را در نظر نگرفته است. آیه نازل شد به خدا قسم ایمان ندارند جز کسانی که در برابر قضاوت تو تسلیم محض باشند. پس اعتراض به حاکم الهی و تسلیم نبودن در برابر قضاوتهای اولیای خدا از گناهان بزرگ است.
وی یادآور شد: فال بدزدن در حقیقت نادیده گرفتن وسایل طبیعی و تهمت و افترا نوعی شرک به خداست، تا چه رسد به اینکه این فال بد به پیامبر بزرگواری همچون حضرت موسی(ع) باشد پس سوءظن به اولیای مخلص خدا، گناهی بزرگ است. هرگاه اتفاق ناگواری به بنیاسرائیل میرسید فال بد میزدند و میگفتند این حوادث تلخ به خاطر وجود موسی است.
قرآن کریم رمز شکست مسلمانان را نزاع، نافرمانی و سستی بیان میکند
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: همچنین از منکرات مهمی که قرآن آن را بیان کرده، خونهای ناحقی است که افراد فاسد به محض رسیدن به قدرت میریزند و کشاورزیها را نابود میکنند و همه سرمایههای طبیعی و نیروهای انسانی را به باد میدهند. از گناهان و منکرات بزرگ سیاسی سکوت مرگبار رؤسا و حاکمان در برابر انواع فیلمهایی است که در سراسر دنیا به محرومان و مستضعفان میشود. اینها یا به خاطر حفظ موجودیت تو خالی خود و یا از ترس ابرقدرتها آه مظلومان را میشنوند و سکوت میکنند.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم یادآور شد: از منکرات مهم سیاسی و اجتماعی دیگر تفرقه در جنگ احد است. قرآن کریم رمز شکست مسلمانان را نزاع، نافرمانی و سستی بیان میکند. قرآن کریم تفرقه را یکی از نمونههای شرک دانسته است و میفرماید از مشرکان نباشید از همان گروهی که در دین خود تفرقه ایجاد کردند. یکی دیگر از منکرات زورمندان به بردگی کشاندن مردم است. فرعون افتخار میکرد که قوم موسی و هارون بردههای او هستند. قرآن حتی به پیامبران و علما اجازه نداده است که مردم را برده و بنده خود حساب کنند.
وی عنوان کرد: واژه تقوی و مشتقات آن نزدیک به 258 بار در قرآن کریم ذکر شده و تصریح و اشاره به تقوی به این تعداد، نشانه اهمیت و ویژگی تقوی در نزد خداوند متعال و نقش سازنده آن در حیات دنیا و آخرت انسان است.
حجتالاسلام لطفیان گفت: نکته جالب توجه این است که براساس اولین آیات سوره بقره اولین گروه اجتماعی که در قرآن کریم از آنان سخن به میان رفته متقین هستند. تقوا از دیدگاه قرآن و عترت یعنی قدرت و نیرویی معنوی که بر اثر خود نگهداریهای مکرر و پرهیزهای مطابق با دستورات قرآن کریم و اهل بیت(ع) و تمرینهای معقول و تداوم ترک گناهان به دست میآید که در آن صورت نفس اماره تضعیف شده و از تمایل به گناهان کاسته و آدم متقی و نمازگزار به انجام خیرات و خوبیها گرایش مییابد.
وی در پایان یادآور شد: از محدث قمی نقل شده که از یکی از عرفا درخواست شد که تقوی را توصیف کند گفت «اگر به بیابانی وارد شوی که در آن بوتههای خار فراوانی باشد چگونه گام بر میداری و راه میروی» گفت «مواظبت و مراقبت زیادی میکنم و آهسته و با احتیاط قدم برمیدارم و پایین لباس خود را جمع میکنم» عارف گفت «در زندگی دنیا نیز همین طور عمل کن. زیرا چنین رفتاری همان تقواست».