صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۷۲۴۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
آیت‌الله قائم مقامی:

گروه سیاسی: یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در ارائه چهره رحمانی اسلام گفت: انقلاب اسلامی به دلیل انتصاب به معصومین که محور اصلی و حقیقی دین هستند، توانست چهره به غایت معتدل زیبا و حقی را از اسلام ارائه دهد.

آیت‌الله سیدمحمد قائم مقامی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: وجه تمایز اسلامی که با وقوع انقلاب اسلامی گسترش یافت با اسلام قبل از انقلاب اسلامی روشن است؛ این اسلام به صحنه جهان آمد و در مقطعی که انسان می‌خواست رویکرد و رجوع مجددی به خدا داشته باشد، تاثیرگذار شد.
وی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در ارائه چهره رحمانی اسلام گفت: انقلاب اسلامی به دلیل انتصاب به معصومین که محور اصلی و حقیقی دین هستند، توانست چهره به غایت معتدل زیبا و حقی را از اسلام ارائه دهد.
این قرآن‌پژوه با ذکر اینکه بشریت در زمینه دینداری تجربه‌هایی داشت که به شکست انجامید، افزود: در گذشته ادیان منسوخ و ناقص و ادیانی که متولی تفسیر و اجرای آن انسان‌ها بودند، وجود داشت که معمولا در چنین  ادیانی خشونت و عدم تعادل ظاهر می‌شد و این عدم تعادل در طول تاریخ وجود داشته است.
این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: جنبه بی‌دینی و لائیسیته و سکولاریسم نیز در طول قرن‌های گذشته موجب شد، انسان‌ها رجوعی به خدا داشته باشند، بشر یک دین ناقص و خشنی را تجربه کرد و بی‌‌دینی نیز از سوی عده دیگری تجربه شده بود.
این قرآن‌پژوه گفت: وقتی بی‌دینی و خشونت در دین به شکست انجامید، انقلاب اسلامی که تجلی دین از طریق انبیاء و معصومین(ع) بود، به پیروزی رسید و ملت‌ها را متوجه دین کرد؛ وقتی این اسلام معتدل، منطقی و زیبا در صحنه جهانی حضور پیدا می‌کند، طبیعتا در برابر این اسلام واکنش‌هایی نیز ایجاد خواهد شد.

غرب از اسلام مورد نظر خود حمایت می‌کند

وی با ذکر اینکه غرب نقش مهمی در بروز این واکنش‌ها داشت، افزود: غرب مجددا به اسلام دیگری دامن می‌زند که این اسلام به دلیل اینکه زمان ندارد و نمی‌تواند دوباره حاکم شود، متوسل به خشونت شدید و عدم عقلانیت شده است که نام آن را اسلام تکفیری می‌گذاریم.
این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: غرب در دو جهت حرکت می‌کند، از یک سو از تکفیری‌ها حمایت و از طرف دیگر تفکرات و رفتار تکفیری‌ها را به عنوان تفکر اسلام حقیقی منعکس می‌کند؛ این بازی شیطانی غرب در گذشته نیز وجود داشته و در صدر اسلام اهل کتاب برای اینکه بعد از پیامبر اسلام(ص) اسلام حقیقی در دست اهل بیت(ع) نباشد، نقش ایفا کردند تا اسلام به سمت دیگری برود.
این قرآن‌پژوه اظهار کرد: وقتی در برابر اسلام منطقی، رحمانی و معتدل، زیبا و منطبق با عقل غربی‌ها مواجه می‌شوند به جای اینکه تسلیم شوند و آن را بپذیرند، دوباره این تجربه شکست‌خورده را تکرار کرده و از یک جریان اسلام‌نمای به غایت غیرمعقول، خشن و زشت حمایت می‌کنند.
وی افزود: امروز اسلام ناب محمدی(ص) از سوی جمهوری اسلامی در جهان می‌درخشد و علما و متفکرین و روشنفکران وظیفه دارند این اسلام منطقی و رحمانی را به لحاظ نظری و عملی و رفتاری تبیین کنند؛ باید رفتار پیروان حقیقی اسلام نشان‌دهنده تفاوت اسلام حقیقی و اسلام تکفیری باشد.
این قرآن‌پژوه در پایان گفت: معارفی که از اسلام حقیقی در جهان منتشر می‌شود باید به گونه‌ای باشد که علما و متفکرین جهان متوجه شوند چه تفاوت بنیادینی میان اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام تکفیری وجود دارد.