صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۷۷۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷

گروه فضای مجازی: همزمان با برپایی مسابقات قرآنی «تسنیم» و «تلاوت»، نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی» به عنوان اثر برتر جشنواره محصولات قرآنی کشور معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با برگزاری نخستین دوره مسابقات قرآنی «تلاوت» و دومین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم» که از سوی سازمان دار‌القرآن الکریم در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی» در بخش «رسانه‌های دیجیتال» به عنوان اثر برگزیده معرفی و تجلیل شد.

این جشنواره چند ماه قبل طی فراخوانی برگزار شد و پس از انتخاب برترین‌ها از سوی داوران در نهایت، نرم‌افزار نغمه‌های قرآنی معرفی شد.
علی‌اصغر شعاعی، مبدع و صاحب نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی»، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این اثر می‌گوید: این نرم‌افزار جهت آموزش مقامات قرآنی است که با شیوه‌ای نوین و آسان تهیه شده و در بخشی از آن، زیبا‌خوانی قرآن و تلفظ آسان حروف بیان شده است. شیوه ارائه شده، اردیبهشت‌ سال جاری در جشنواره ملی «شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

«نغمه‌های قرآنی» مقامات را با استفاده از دانسته‌های قبلی آموزش می‌دهد
وی عنوان کرد: در این نرم‌افزار، مقامات قرآنی با استفاده از دانسته‌های قبلی قرآن‌پژوهان از مداحی، سروده‌های فارسی و تواشیح‌های معروف و با کمک آواها و با سبکی بدیع و آسان آموزش داده می‌شود و در مواردی، صحبت استاد در حین تدریس نیز در همان مقام است که باعث ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری آن مقام می‌شود.
این قاری بین‌المللی قرآن درباره ویژگی‌های این نرم‌افزار گفت: از آنجا که شروع آموزش مقامات در این شیوه براساس دانسته‌های قبلی قرآن‌پژوهان است، این شیوه، شیوه آسانی است. برای نمونه برای آموزش حجاز، موسیقی فیلم محمدرسول‌الله(ص) و مداحی و صلوات‌های قرآنی مربوطه پخش و توضیح داده می‌شود، از این رو قرآن‌پژوهان به راحتی آماده یادگیری مقام‌ها می‌شوند.

همراهی قرآن‌پژوهان هنگام آموزش، از ویژگی‌های «نغمه‌های قرآنی» است
شعاعی، همراهی قرآن‌پژوهان هنگام آموزش را از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌داند و گفت: از مهم‌ترین نکات این شیوه در کنار استماع نمونه‌ها، قرائت و اجرا است، از این‌رو در طول برگزاری هر کلاس، شنوندگان در حال خواندن و همراهی خواهند بود.
وی ادامه می‌دهد: ایجاد فضای مناسب برای یادگیری الحان از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است؛ از آنجا که استاد بلافاصله پس از شروع آموزش، با همان مقام صحبت می‌کند، تمام شنوندگان در ابتدا متعجب شده و سپس در فضای مقام قرار می‌گیرند، به ‌گونه‌ای که برخی اوقات دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند تا سؤالات خود را در مورد مقام حجاز، با لحن حجاز از استاد بپرسند.

سرعت یادگیری؛ از ویژگی‌های نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی»
خالق نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی»، سرعت یادگیری را از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌داند و می‌گوید: معمولاً یادگیری در این شیوه نیاز به زمان بسیار کوتاهی دارد، زیرا مقدمات شیوه آموزشی و نحوه تدریس به‌گونه‌ای است که قرآن‌پژوه احساس می‌کند همه چیز را می‌داند و تنها توجه و مرور مطالب و استماع تلاوت لازم است و با توجه به انگیزه بالای ایجاد شده، به سرعت مطالب را یاد می‌گیرد.
وی ایجاد انگیزه بسیار بالا در قرآن‌پژوهان برای آموزش قرائت را از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار می‌داند و عنوان می‌کند: در اکثر موارد قرآن‌پژوهان پس از یادگیری یک مقام، شوقی غیرقابل وصف برای یادگیری سایر مقامات پیدا می‌کنند، به ‌گونه‌ای که در اکثر سفرها به نقاط مختلف کشور پس از اجرای یک ساعت برنامه، حاضران خواهان افزایش زمان آموزش می‌شدند، در سفری به شیراز قرار شد یک ساعت اجرا و آموزش داشته باشم، اما این یک ساعت، به 12 ساعت مستمر افزایش یافت.

شعاعی عدم محدودیت در تعداد شرکت‌کنندگان را از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار می‌داند و می‌گوید: در این شیوه می‌توان تعداد زیادی از قرآن‌پژوهان را بدون افت در کیفیت، آموزش داد.
وی «وجود جو معنوی در جلسه آموزشی»، «تنوع»، «استفاده از دانسته‌های قبلی قرآن‌پژوهان»، «قابلیت اجرای شیوه آموزشی در سطوح مختلف» و «ایجاد انس با قرآن و عترت(ع)» را از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار عنوان می‌کند.

قاری قرآن کشورمان، پیش‌نیازهای یادگیری قرآن به این شیوه را «آشنایی با روخوانی و روان‌خوانی و تجوید و قرائت» می‌داند و می‌گوید: اکثر مردم ایران با توجه به این‌که با الحان فارسی و گاهی عربی آشنا هستند، آمادگی کامل برای یادگیری این شیوه را دارند.
وی شیوه ابداعی مورد نظر خود را مبتنی بر برخی نظریه‌های یادگیری می‌داند و عنوان می‌کند: تداعی معانی، آموزش از مرحله‌ راحت به سخت و ... از دیگر ویژگی‌های این شیوه آموزشی است.
شعاعی ادامه می‌دهد: حدود 20 سال است که بر مبنای این شیوه تدریس می‌کنم که البته در 10 سال اخیر به‌ صورت مدون‌تر اجرا شده است اما به ظاهر در کشور «مقامات» به این شیوه کمتر تدریس می‌شود.

گله‌مندی از عدم توجه مسئولان به نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی»

وی با گله‌مندی از عدم توجه مسئولان به این شیوه ابداعی، عنوان می‌کند: با وجود استقبال شدید و وصف‌ناپذیر از این شیوه و تربیت قاریان نوجوان از جمله «علی صالحی‌منش» رتبه اول رشته ترتیل مسابقات سراسری اوقاف و امور خیریه این اثر را به شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن برای بررسی و اعلام نظر ارسال کردم که البته تاکنون هیچ پاسخی را دریافت نکرده‌ام.
یادآور می‌شود، نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی» محصول موسسه قرآنی «نسیم» فردوس قم، با مدیریت علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی و عضو هیئت علمی و معاون دانشگاه علوم و معارف است.

نخستین دوره مسابقات قرآنی «تلاوت» و دومین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم» طی 30 بهمن تا دوم اسفندماه در تهران برگزار شد.