صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۹۷۴۷۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

گروه اندیشه: نویسندگان مقاله «فاطمه زهرا(س) در کلام معصومان(ع)» می‌کوشند با تکیه بر برخی از سخنان پیامبر(ص)، امامان شیعه و شخص حضرت فاطمه(س)، بعضی از ابعاد شخصیتی آن حضرت(س) را معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حضرت فاطمه(س) به عنوان دخت پیامبر(ص)، همسر امیرالمؤمنین(ع)، مادر ائمه اطهار و یکی از زنان نمونه اسلام همواره مورد توجه مسلمانان بوده‌ است و بسیار کوشش شده ‌تا شخصیت این بانوی بی‌بدیل عالم به‌طور شایسته‌ای معرفی شود، اما بسیاری از این تلاش‌ها به سبب کم توجهی به احادیث اهل بیت(ع) ناکام و کم‌اثر مانده‌اند.

مقاله «فاطمه زهرا(س) در کلام معصومان(ع)» نوشته زهرا اخوان صراف و سید مرتضی حسینی شاه‌ترابی که در شماره 17 فصلنامه «بانوان شیعه» به چاپ رسیده است، سعی می‌کند تا با تکیه بر برخی از سخنان پیامبر(ص)، امامان شیعه و شخص حضرت فاطمه(س) بعضی از ابعاد شخصیتی آن حضرت(س) را معرفی کند.

بر اساس مفاد این مقاله، با توجه به سخنان پیامبر(ص)، فاطمه(س) سرور زنان مسلمان، انسان کامل، حوریه‌ای به شکل انسان، معطر به بوی بهشت، اوج حُسن و نیکویی، کوکب تابان هدایت، پاره تن رسول الله(ص) و شادمانی قلب نبی(ص) است که دوستی و دشمنی با او دوستی و دشمنی با پیامبر(ص) است؛ انسانی کم‌نظیر است که خشم و خشنودی‌اش خشم وخشنودی خداست.

ائمه اطهار(ع) نیز فاطمه(س) را پیامبرشناس‌ترین فرد، صاحب دانش الهی، محبوب‌ترین شخص نزد پیامبر(ص)، عاشق‌ترین انسان به پیامبر(ص)، بری از همه بدیها، سرور زنان گیتی، انسانی کم نظیر، همسردار و سختکوش در امر خانه‌داری و صدیقه شهیده معرفی می‌کنند.

فاطمه(س) خود نیز، خویشتن را قناعت‌پیشه، اهل بیت پیغمبر(ص) و شفاعت‌کننده در روز قیامت معرفی می‌کند.

علاقه‌مندان به مطالعه متن کامل این مقاله می‌توانند فایل pdf آن را در این جا ملاحظه کنند.