نجفعلی میرزایی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در رابطه با کاهش آمار چاپ قرآن کریم در کشور گفت: ما هنوز مطالعه بیطرف، علمی و واقعی از موضوع نشر قرآن نداریم؛ از این رو پرسشها در حوزه قرآن تکبعدی و مقطعی است؛ به همین دلیل باید مطالعه و نگاه کلان و راهبردی در حوزه نشر قرآن داشته باشیم.
وی افزود: یک از ضلعهای این نگاه چاپ و شمارگان قرآن است که در رابطه با این موضوع نگاهم این است که کسی در کشور ایران با کمبود مصحف برای تلاوت مواجه نیست و ما در خانه افراد مسلمان و معتقد مصحفهای متعددی داریم و نباید فکر کنیم که باید آنقدر مصحف چاپ کنیم که مصحفهای متعددی پیرامون فرد باشد.
انتشار بیش از نیاز قرآن کریم ارزش نیست
میرزایی ادامه داد: اگر یک قرآن در خانهای وجود داشته باشد، قدر آن بیشتر شناخته میشود تا اینکه مصحفهای متعددی وجود داشته باشد؛ از این رو اعتقاد ندارم که داشتن چاپهای متعدد از قرآن کریم یک ارزش است.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با تأکید بر توجه ویژه به قرآن کریم تصریح کرد: باید اهتمام به خواندن و عمل به قرآن را فرهنگسازی کنیم، نه اینکه به دنبال تکثیر نسخههای قرآن بیش از حد نیاز باشیم. از سوی دیگر با امکانات پیشرفتهای نظیر اینترنت، موبایل و تبلت که در حال حاضر وجود دارد، افرادی نیز از طریق آنها اقدام به خواندن قرآن میکنند و نیازی به مصحف چاپی ندارند.
وی با بیان اینکه افراد زیادی از طریق امکانات الکترونیک به نیاز خود در این باره پاسخ میدهد، ادامه داد: امروز بخشی از اهتمام جوانان به خواندن قرآن به خاطر اقتضائات شغلی و ارتباطاتشان، از طریق الکترونیک انجام میشود، یعنی نشر الکترونیک برعرصه نشر کاغذی تأثیر گذاشته است.
آمار شمارگان قرآن را در بازه زمانی طولانی بسنجیم
میرزایی در ادامه گفت: ما باید آمار شمارگان قرآن را در بازه زمانی طولانی بسنجیم نه بازه زمانی هفت، هشت ساله؛ چرا که در یک بازه زمانی کوتاه ممکن است آمار چاپ کم شده باشد، و در دوره دیگری به این دلیل که تصور شده چاپ قرآن، مهمترین راه خدمت به این کتاب الهی است، چندین برابر افزایش یافته است.
وی افزود: این امر که در دولتهای سابق بیشتر رواج داشته، معلوم نیست که کار درستی بوده است؛ چرا که با یک تصمیم آنی، شمارگان قرآن در یک سال به شش میلیون رسیده و سال بعد این میزان کاهش یافته است.
برخورد سیاستزده با کاهش چاپ قرآن
میرزایی با بیان اینکه نمیتوان این افزایش را مبنا قرار داد، بیان کرد: این موضوع سبب خلل در فهم میشود و گاهی تصور میشود که در یک دولت، چاپ قرآن افزایش و یا کاهش داشته است و این برخورد سیاستزده با موضوع قرآن است.
وی در ادامه اظهار کرد: در یک نگاه بلند، باید بررسی کنیم که سیر چاپ قرآن چه روندی داشته است و نتایج آن را تحلیل و نسبت به این نتایج صحبت کنیم.
میزان «هدیه قرآن»؛ شاخص مهمی در نزول یا صعود خرید
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب همچنین در رابطه با افزایش «هدیه قرآن» که غیرطبیعی بوده است، گفت: بازار فروش قرآن تابع عرضه و تقاضاست و هدیه قرآن شاخص مهمی در نزول یا صعود خرید آن به شمار میرود؛ از این رو با وجود اینکه سلیقههای متفاوت در رابطه با خرید قرآن وجود دارد، اما در صورتی که با گرانی هدیه قرآن مواجه باشیم، تقاضا نیز کمتر خواهد شد.