صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۳۱۴۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
حسن معلمی عنوان کرد:

گروه اندیشه: دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی میزان ایجاد انگیزه و جاذبه برای ارتباط بیشتر مردم با محتوای قرآن را ملاک ارزیابی میزان توفیق نمایشگاه قرآن دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن معلمی، دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بیان نکاتی درباره نمایشگاه قرآن پرداخت و گفت: ما باید این گونه به نمایشگاه قرآن نگاه کنیم که به عنوان مسلمان و این که قرآن را کتاب آسمانی از طرف خدا می‌دانیم قطعاً باید با این کتاب آشنا باشیم و نمایشگاه قرآن باید کاری کند که بیشترین جاذبه را برای این آشنایی و ارتباط برقرار کند.

نمایشگاه قرآن معرفت به ضرورت یادگیری محتوای قرآن را ایجاد کند
معلمی با اشاره به این مطلب که آشنایی با قرآن هم شامل آشنایی با مسائل ظاهری آن و هم شامل آشنایی با محتوای آن است، اولی را ابزاری برای نیل به دومی دانست و بیان کرد: آشنایی با محتوای قرآن هم به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود، اما در هر صورت با توجه به این‌که ماه رمضان ماه قرآن نیز هست و مردم هم انگیزه خیلی بیشتری برای ارتباط با قرآن دارند، نمایشگاه قرآن باید کاری کند که مردم وقتی از آن بازدید کردند، بیشترین علاقه و معرفت را به ضرورت یادگیری محتوای قرآن پیدا کنند.
وی میزان ایجاد انگیزه و جاذبه برای ارتباط بیشتر مردم با محتوای قرآن را ملاک ارزیابی فعالیت نمایشگاه و ملاک میزان توفیق آن دانست و اظهار کرد: اگر این را یکی از اصلی‌ترین اهداف نمایشگاه قرآن قرار بدهیم باید آن را ملاکی هم برای سنجش میزان توفیق آن بدانیم.
وی در مورد فعالیت‌های جاری نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در حد این که افراد می‌آیند و با مؤسسات مختلف، پژوهشکده‌های مختلف، انجمن‌های مختلفی که در باب قرآن دارند کار می‌‌کنند آشنا می‌شوند، قدم خیلی بزرگی است. چه بسا که در لابه‌لای این آشنایی، با برخی از کارهایی نیز آشنا شوند که در باب قرآن شده است و از بین آن‌ها بعضی را هم حتی گزینش و تهیه کنند و با آن مرتبط شوند. اگر در همین حد هم نمایشگاه بتواند با مردم ارتباط برقرار کند و با ایجاد جاذبه‌ها و امکانات جانبی کاری کند که هر سال هم تعداد بازدیدکنندگان بیشتر شود، مسیر درستی است.
معلمی افزود: مسئولان نمایشگاه باید کاری کنند که خانواده‌های بیشتری جذب شوند. برای این منظور ایجاد جذابیت برای کودکان مفید است. در هر صورت اگر خانواده‌ها بیایند و ارتباط آن‌ها شکل بگیرد نمایشگاه قرآن موفق بوده است. چون مردم ما قرآن را دوست دارند و دوست هم دارند که آن را بفهمند، اما آگاه نیستند چه کار کنند و می‌گویند از کجا شروع کنیم و چه بخوانیم؟ این نمایشگاه می‌تواند این کار را بکند و مسیری به آن‌ها بدهد که بتوانند ارتباط جدی‌تر و محکم‌تری با قرآن، که بالطبع منظور محتوای آن است، پیدا کنند.
دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: برای این مقصود برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های جذاب و اعطای جوایز و حتی CD های هدیه جذاب می‌تواند در جذب مخاطبان و خانواده‌ها مؤثر باشد.

از بخش حوزوی توقع بیشتری می‌رود
معلمی که در بخش حوزوی نمایشگاه و غرفه مجمع عالی حکمت اسلامی حاضر شده بود، در مورد ارزیابی‌اش از بخش حوزوی و در پاسخ به این پرسش که تا چه حد بخش حوزوی را با شکل و قالب آن، مفید مقصودی که می‌گوید، می‌داند، اظهار کرد: البته همین فعالیت هم خیلی عالی است و نمی‌خواهیم تضعیف کنیم اما از بخش حوزوی توقع خیلی بیشتری می‌رود، چون اتفاقاً عهده‌دار اصل کار حوزه است و مؤسسات و انتشارات و ... بیشتر کارهای صوری و جانبی را انجام می‌دهند و کار اصلی و محتوایی را حوزه بر عهده دارد.
وی ادامه داد: این حوزه است که باید معارف قرآن را در بهترین و پرجاذبه‌ترین شکل آن عرضه کند. برای مثال آقای قرائتی یک تلاش این چنینی دارد و برخی دوستان چنین تلاشی دارند و تا اندازه‌ای هم این کار شده است، نه این که نشده، اما بیش از این باید تلاش شود و برنامه داشت.

عهده‌داران کار محتوایی در زمینه قرآن، نمایشگاه قرآن را یکی از بهترین موقعیت‌ها بدانند
معلمی با تأکید مجدد بر نقش حوزه در آشنایی محتوایی مردم با قرآن، گفت: ممکن است دست‌اندرکاران نمایشگاه بگویند که ما زمینه را برای عرضه فراهم می‌کنیم و محتوا کار حوزه است و کار ما نیست، خُب راست هم می‌گویند و حق هم دارند. لذا آن بخش‌هایی که عهده‌دار کار محتوایی هستند، باید این نمایشگاه را یکی از مکان‌ها و موقعیت‌های خیلی خوب برای عرضه کارهای خودشان بدانند و الحمدلله نمایشگاه هم فی الجمله موفق هم بوده است و واقعاً به مقدار زیادی توانست این ارتباط را برقرار کند.
وی حضور شخصیت‌های مؤثر و شناخته شده قرآنی را در نمایشگاه قرآن بر کیفیت و سطح این نمایشگاه بسیار اثرگذار دانست و بیان کرد: نمایشگاه هر چه بتواند اساتید بیشتری را حاضر کند بهتر است، برای مثال اگر آیت‌الله جوادی آملی بیاید و سخنرانی‌ای در نمایشگاه داشته باشد، یا آیت‌الله مکارم را بتوانند برای افتتاح یا اختتام آن بیاورند، یا آقای قرائتی را دعوت کنند، مناسب است.
معلمی در پایان بیان کرد: این نمایشگاه 20 روز هست و بعد بساط آن جمع می‌شود، اما باید کاری کرد که در این 20 روز جرقه‌ای در دل آدم‌ها بیفتد که در طول سال ارتباط‌شان با قرآن قطع نشود. این هم که چگونه این کار را انجام بدهیم خودش یک هنری می‌خواهد که ما این 20 روز چه کار کنیم که جرقه‌ها زده شود و افراد در بقیه سال احساس کنند که باید بروند و از قرآن چیز یاد بگیرد. این که در این 20 روز طعم شیرینی از محتوای قرآن به فرد بدهیم که خود آن را جستجو کند خودش نیازمند یک مهندسی است.
وی افزود: این مهندسی و یافتن شیوه‌های بهتر و نحوه برگزاری می‌تواند از طریق شورایی متشکل از مراکز مختلف حاضر در بخش‌ها و غرفه‌های هر بخش صورت گیرد.