به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیتالله مرتضی مقتدایی، دیشب اول مرداد ماه در گردهمایی اعضای انجمن قرآنپژوهی حوزه علمیه که در بیت علامه طباطبایی(ره) برگزار شد گفت: انجمن قرآنپژوهی در جایگاه نخست انجمنهای علمی حوزه است و خدمات خوبی داشته است و تالیفات و نشستها و برنامههای علمی آن در طول بیش از یک دهه گذشته قابل تقدیر است.
مدیر سابق حوزههای علمیه تاکید کرد: اگرچه برنامههای تخصصی این انجمن به شکل قابل تقدیری برگزار شده است اما انتظار از این انجمن آن است که درباره آشناکردن تودههای مردم با قرآن تلاش بیشتری داشته باشد و برنامهریزی در این راستا صورت گیرد. مقتدایی در ادامه آیات قرآن را گنجینهای عظیم توصیف کرد و ادامه داد: هر آیه از قرآن به طور مثال آیات مربوط به ماجرای حضرت مریم(س) و حضرت موسی(ع) دارای دهها نکات اخلاقی و اعتقادی است که اگر برای مردم بیان شود بهترین مطالب در شکلدهی سبک زندگی و بهترین نکات برای آشناکردن مردم با توحید و قدرت الهی خواهد بود.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در ابتدای سخنانش با اشاره به جایگاه والای اهل قرآن و حامل قرآن در روایات تصریح کرد: در روایتی از پیامبر ذکر شده است که اکرم العباد بعد از انبیاء و علما حمله قرآن هستند و برای آنان وعده طوبی و شرافت و کرامت داده شده است همچنین در روایت دیگری از ایشان وارد شده است که شایسته حامل قرآن نیست که با داشتن قرآن تصور کند چیزی بهتر از آن دارد.
وی افزود: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که حمله قرآن عرفای اهل بهشت هستند و مجلسی اول آن را در روضه نقل کرده است همچنین روایتی وارد شده است که اشراف امتی حملة القرآن هستند.
مقتدایی در تبیین حاملان قرآن تصریح کرد: برخی حاملان قرآن را به حافظان تعبیر کردهاند اما در روضة المتقین بیان شده است که حاملان قرآن اعم از حافظان هستند و برداشت من این است که مفسران، محققان و کسانی که عمر خود را با قرآن میگذرانند و با آن سر و کار دارند نیز در این زمره هستند. نایب رئیس جامعه مدرسین با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) عنوان کرد: ایشان فرمودهاند که آیات قرآن خزائن است و از آن گوهر و در استخراج میشود و اعضای انجمن قرآنپژوهی نیز باید افتخار کنند که در زمره حمله و اهل قرآن هستند.
وی تاکید کرد: در روایت دیگری داریم که اهل القرآن اهل الله هستند و در اعلی درجه آدمها قرار دارند و تمامی این روایات بر جایگاه بالا و والای این گروه تاکید دارد.