صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۳۶۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳

گروه ادب: مدیر انتشارات آیت اشراق گفت: اخذ مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهانه‌ای برای اخذ مالیات از کتابفروشان شده است.

محسن سیدتاج‌الدینی، مدیر انتشارات آیت اشراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان گفت: از ناشران مالیات گرفته نمی‌شود، اما از کتابفروشان گرفته می‌شود، اساساً براساس بخشنامه دولت نباید از زیرمجموعه‌های فرهنگی نظیر لوازم‌التحریرفروشان، کتابفروشان و ... مالیات گرفته شود و زیرمجموعه‌های امور فرهنگی نظیر امور کتاب، ناشران، مؤسسات و ...در این بخشنامه تعریف شده است.

وی افزود: در رابطه با این بخشنامه موضوعی را مورد بهانه قرار داده‌اند و می‌گویند کتابفروش، ناشر، مؤسسه فرهنگی و ... هر چند پروانه هم داشته باشد، برای معاف شدن از مالیات نیازمند اخذ پروانه فعالیت از ارشاد است.

تاج‌الدینی ادامه داد: وقتی کتابفروش از اداره بازرگانی مجوز فعالیت دارد، دیگر نیازی نیست که از ارشاد مجوز بگیرد و اداره امور مالیاتی این موضوع را مورد بهانه قرار داده است و این موضوع در چارچوب قانون نیست. در کشور ما یک کتابفروش را سراغ نداریم که از ارشاد برای فعالیت خود مجوز داشته باشد؛ چرا که اصولا کتابفروش با ارشاد ارتباطی ندارد و ناشر است که با آن مرتبط است.

این ناشر قرآنی تصریح کرد: ناشری که کتاب چاپ می‌کند، اگر چاپ کتاب 30 درصد سود دارد، برای کتابفروش کمتر است و با هزینه‌های مختلف، کسادی و بی‌رونقی بازار و مشکلاتی که در حوزه نشر و مطالعه کتاب در کشور است، دیگر جایی برای نفس کشیدن برای ناشر و کتابفروش نمانده است.

وی در ادامه بیان کرد: معافیت مالیاتی ناشران در کشور جا افتاده، اما هنوز این موضوع برای کتابفروشان مشکلاتی را به وجود آورده است.

لزوم توزیع مناسب در ادامه خرید کتاب از ناشران

تاج‌الدینی در ادامه درباره حمایت‌های ارشاد از ناشران نظیر خرید کتاب از آنها بیان کرد: در یک سال اخیر ارشاد خریدی از ناشران نداشته است و اگر چنین موردی وجود داشته، بسیار کم بوده است. البته در گذشته 300 تا 400 عنوان نسخه از ناشر خریداری می‌کرد و در حال حاضر این رقم محدود شده و به 50 – 100 رسیده است، مگر این که کتاب خاصی باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا کتاب خاص که حتماً مخاطب دارد، نیازی به حمایت خرید از کتاب دارد، گفت: کتاب خاص به این معنی است که مخاطب دارد، اما مخاطبانش از گروه تخصصی هستند؛ بنابراین خرید آنها می‌تواند هم به ناشر و هم مخاطب کمک کند؛ چرا که برخی از آنها قیمت بالایی دارند و مخاطب توانایی خرید آنها را ندارد و می‌تواند با مراجعه به مؤسسات، مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خرید محدود کتاب وزارت ارشاد از ناشران چه اندازه می‌تواند آنها را حمایت کند، اظهار کرد: اگر توزیع مناسبی داشته باشند، کتاب جای خود را در جامعه باز می‌کند. به عنوان مثال یک کتاب ممکن است در منطقه محروم توزیع نشود و یا توزیع یک کتاب در این منطقه با استقبال آنها مواجه نشود که این امر، حکایت از توزیع نامناسب کتاب در کشور را دارد.

حمایت خرید کتاب مسکّنی برای صنعت نشر است

مدیر انتشارات آیت اشراق با بیان اینکه توزیع تخصصی کتاب در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: حمایت ارشاد از ناشران با خرید کتاب از آنها یک راه حل قطعی برای حل مشکلات ناشران و صنعت نشر نیست و به عنوان مسکنی برای این معضل محسوب می‌شود و چندین نفر در هیئت خرید کتاب است و باید از چندین فیلتر رد شود.

تاج‌الدینی در پاسخ به اینکه ناشر خودش چه اندازه همت دارد تا کتابش خریداری شود و آیا برای این منظور تبلیغ را در راستای کار خود قرار می‌دهد، گفت: ناشران در ابتدایی‌ترین هزینه‌های خود مانده‌اند و توان این را ندارند که برای تبلیغ کتاب خود هزینه کنند، البته کاری به چند ناشر کتب درسی ندارم که بخش اعظم تبلیغات در تلویزیون را به خود اختصاص داده‌اند، اما ناشران نمی‌توانند از توان هزینه‌های تبلیغ کتاب در تلویزیون برآیند.

وی در پایان یادآور شد: وزارت ارشاد یارانه کاغذ را حذف کرد و گفته شد که این یارانه را به دانشجو و طلبه می‌دهیم تا کتاب را به طور مسقیم از ناشر خریداری کنند، اما من طلبه و دانشجویی سراغ دارم که یک سال است که کارتش شارژ نشده است و عملاً دست مصرف‌کننده و مخاطب نرسید.