صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۴۹۳۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

گروه اندیشه: مدرس علوم حوزوی معتقد است برای جلوگیری از خرافه و انحراف در مبانی دینی باید معارف اسلامی با توجه به نیاز مخاطب ارائه شود و در این امر شناخت روحیات مخاطب ضروری است.

حجت‌الاسلام سیامک جعفرزاده، مدرس علوم حوزوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، اظهار کرد: مبلّغ موفق زمانی به اهداف خود نزدیک است که بتواند احساسات و شناخت فرد را توأم با هم به عرصه ظهور برساند تا فرد با شناخت کافی و احساس نیاز جدی به سمت مسائل دینی گرایش پیدا کند.

وی یکی از آسیب‌های جدی در حوزه باورهای دینی مردم را خرافه انگاری در مورد مسائل مذهبی دانست و افزود: مردم در دنیای معاصر فرمول سعادت و خوشبختی ابدی را به اشتباه در نزد اعتقادات برخواسته از مکاتب انحرافی ساخته دست بشر جست‌وجو می‌کنند، حال آنکه زیباترین الگو و برنامه سعادت انسان‌ها در معارف اسلامی و آموزه‌های دینی نهفته شده است.

وی با بیان اینکه بحث تبلیغ یکی از معقوله‌های حساس در حوزه اشاعه و نشر معارف دینی و فرهنگ اسلامی است، به فرموده‌ای از امام علی(ع) اشاره کرد که تقوا، تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) احیای قلب و ذکرخدا و احیای دین به زبان موعظه را در سفارشی به امام حسن(ع) از ارکان مهم تربیتی نام برده است.

جعفرزاده در ادامه بیان کرد: بیان معارف اسلامی و آموزه‌های دینی اگر متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی و روحی مخاطب باشد اثرگذارتر است.

وی بیان کرد: شناخت روحیات اخلاقی، رفتاری و احساسی مخاطب به ویژه مخاطب جوان و شناسایی ضرورت‌ها و آسیب‌های حوزه دین و پرداختن به آن از جمله مؤلفه‌های مورد توجه در نزد مبلّغان باشد.

مدرس حوزه علمیه ماکو، یادآور شد: اصل اساسی در تبلیغ دینی و معارف اسلامی شناخت مخاطب و برنامه‌ریزی براساس روحیات و مقتضیات آن است.