صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۷۰۸۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲

گروه اندیشه: شماره دهم ماهنامه «اطلاعات حکمت و معرفت» به صاحب امتیازی شرکت ایرانچاپ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شماره دهم ماهنامه علمی ـ تخصصی «اطلاعات حکمت و معرفت» در دی‌ماه سال جاری به صاحب امتیازی شرکت ایرانچاپ(مؤسسه اطلاعات) و مدیرمسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی منتشر شد.
14 مقاله درج شده در این شماره در بخش‌های مختلف نشریه شامل «دفتر ماه»، «ادب و هنر»، «اندیشه و نظر»، «کتاب» و «گزارش» گنجانده شده است.
در مقاله «نقدی بر آموزش و تفکر محور در نظام رسمی آموزش در ایران» به قلم روح‌الله کریمی، می‌خوانیم: از سال 1390 بر اساس طرحی که آموزش و پرورش اجرا کرد، چند کتاب به پایه ششم اضافه شد که یکی از آن‌ها درس «تفکر و پژوهش» بود.
اصلی‌ترین اشکال این برنامه درسی این است که مربیان و معلمانی قرار است مهارت‌هایی را با دانش‌آموزان تمرین کنند که خود آن‌ها فاقد آ‌ن‌ها هستند. مؤلفان و دست‌اندرکاران این برنامه، خود به‌خوبی واقفند که چنین درس‌‌هایی نیازمند یک تغییر نگرش بنیادی نسبت به مفهوم یادگیری، یاددهنده، یادگیرنده، روش‌های یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی است. چیزی که امروزه از آن به پارادایم تعبیر می‌شود.
در مورد درس‌های مهارت‌محور، اگر معلم مهارت‌های لازم را نداشته باشد، حتی نمی‌تواند ذره‌ای به دانش‌آموز کمک کند. از کسی که با مهارت‌های تفکر آشنا نیست نمی‌توان انتظار داشت که دانش‌آموز خود را واجد این مهارت‌ها تربیت کند.
در کنار همه کاستی‌هایی که درباره اجرا و کتاب‌های این برنامه می‌توان گفت، همچنان حرکت مبارکی است و باید آن را قدر دانست و بجاست که از فرصت حاصل شده برای تکمیل و تقویت این درس مهم و تأثیرگذار استفاده شود.
نکته آخر اینکه مسئولان آموزش و پرورش و دست‌اندرکاران این برنامه باید از خود بپرسند که چرا درسی که قرار بوده جرقه‌ای برای تفکر بیشتر و راهی به‌سوی رهایی از چرخه معیوب تربیت دانش‌آموز برای تست و حفظ مطالب باشد، خود در همان دام اسیر شده است. کتاب‌های حل‌المسائل برای پرسش‌های طرح شده در کتاب به بازار آمده‌اند. اینکه برای یک کتاب تفکر محور هم بتوان حل‌المسائل نوشت، به اشکالی بنیادی در نظام آموزش ما اشاره دارد.
بنابر این گزارش، مقاله «درآمدی بر اصول تربیت از منظر ملامهدی نراقی» به قلم رضا علی نوروزی، کمال نصرتی هسی، امین چراغیان رادی و رقیه حقیقت، به بیان دیدگاه‌های ملامهدی نراقی در باب اصول تربیت پرداخته است، در این مقاله آمده است: محمدمهدی بن اباذر نراقی، معروف به محقق نراقی، در نراق، قریه‌ای در ده کیلومتری جنوب شرقی کاشان متولد شد. نراقی آنقدر به فراگیری علوم علاقه‌مند بود که درصدد برآمد هر مانعی که ممکن است ذهن وی را مشغول سازد را از پیش پای بردارد.
نوع نگرش هر محققی تأثیر بسزایی بر دیدگاه‌های تربیتی او دارد. در اینجا به برخی از اصول تربیتی از دیدگاه وی، اشاره می‌شود، اصل جهل مرکب، یعنی زمانی باید به تربیت کسی اقدام ود که آن شخص بداند که نیاز به فراگیری علم دارد. نراقی می‌گوید: متعلم یا متربی باید بداند که نمی‌داند تا به فراگیری علم دل بدهد.
همچنین محقق نراقی با توجه به اینکه یافتن اعتدال حقیقی و ثبات بر آن بسیار دشوار و برای اکثریت متعذر است، معتقد است آنچه در تربیت به‌عنوان فضیلت معتبر است، همان اعتدال نسبی است و فضیلت نسبت به افراد، حالات و زمان‌های مختلف، متفاوت و گوناگون است.
تنظیم برنامه با توجه به مراحل رشد انسان به‌عنوان یکی از اصول تربیتی از دیدگاه نراقی شناخته شده که بیان می‌کند در روند تربیت فراگیران باید میزان آمادگی و رشد ذهنی کودکان لحاظ شود و با توجه به آمادگی فراگیران اقدام به آموزش آن‌ها شود.
یادآور می‌شود، شماره دهم ماهنامه علمی ـ تخصصی «اطلاعات حکمت و معرفت» در دی‌ماه سال جاری به صاحب امتیازی شرکت ایرانچاپ(مؤسسه اطلاعات) و مدیرمسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی در 82 صفحه منتشر شده است و با قیمت 2000 تومان در دسترس علاقه‌مندان است.