«عادل الکنانی»، مدیر مرکز ملی علوم قرآن کریم و میراث قرائت وابسته به اداره اوقاف شیعیان عراق، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: سیر جوهری انسان در عالم هستی متکی به دو تفسیر است.
وی افزود: تفسیر نخست محصول اندیشه بشری است و پیروان این تفسیر به عنوان «اومانیست» معروف هستند. آنها اندیشه معروفی دارند و در چارچوب فکری اومانیستی خود برای هر چیزی تفسیری دارند.
به گفته الکنانی، تفسیر دیگر از وجود انسان و حرکت جوهری وی در عالم هستی دارای منشأ آسمانی است. پیروان این تفسیر به ادیان آسمانی ایمان دارند و طبق آموزههای آنها عمل میکنند.
وی تصریح کرد: از نظر اسلام حضرت محمد(ص) خاتم أنبیاء است و قرآن کریم که دربردارنده قوانین الهی است، برای سعادت مسلمانان نازل شده و حامل قوانین و آموزههای سعادتبخش بشر و تنظیمکننده تعامل انسان با نفس خویش و با جامعه انسانی است.
مدیر مرکز ملی علوم قرآن و میراث قرائت عراق در ادامه اظهار داشت: قرآن کریم کتابی است که اگر انسان طبق آن عمل کند به سعادت دنیوی خواهد رسید و زندگی دنیایی فردی و اجتماعی بر وفق مراد و انتظار خواهد داشت.
عادل الکنانی درباره «عملی کردن آموزههای قرآنی در جریان زندگی روزمره» گفت: عمل به قرآن در قدم نخست نیازمند فهم و درک آموزههای این کتاب آسمانی است.
وی افزود: درک قرآن کریم و فهم بیشتر پیام الهی بدون کمک گرفتن از واسطههای سودمند ممکن نیست؛ واسطههایی که خود قادرند پیام قرآن را کشف و آن را ابلاغ کنند.
این استاد عراقی علوم قرآنی در ادامه اظهار داشت: حضرت محمد(ص) وسیلهای الهی برای تفسیر قرآن است که خداوند ایشان را برای جهانیان فرستاد تا پیام الهی را برسانند و خواستههای خداوند در هر آیه را بیان کنند و احکام شرعی را که بر انسان واجب هستند؛ برای او تبیین کنند.
وی تاکید کرد: پس از پیامبر الهی (ص)، اهل بیت ایشان(ع) که دارای عصمتی خدادادی هستند، ادامهدهنده راه پیامبر(ص) در تفسیر قرآن کریم بودند که قرآن را تبیین و تفسیر کردند.
به گفته مدیر مرکز ملی علوم قرآنی عراق، بشر امروزی میتواند با مراجعه به تفاسیر قرآنی پیامبر(ص) و ائمه أطهار(ع)، پیام قرآنی را به درستی دریابد و آن را در زندگی خود عملی سازد.
این فعال قرآنی عراق درباره تشویق دیگران به انس با قرآن کریم و راههای عملی در این زمینه گفت: ما در مرکز ملی علوم قرآن در عراق برنامههای متنوع و مختلفی را برای ترویج آموزههای قرآنی و تشویق دیگران به پرداختن به قرآن را به اجرا میگذاریم.
الکنانی اظهار داشت: از مهمترین برنامههای عملی ما در این زمینه افتتاح مرکزی برای تدریس علوم قرآنی شامل منطق، تفسیر، تاریخ اسلامی و غیره است.
همچنین از دیگر برنامههای مرکز ملی علوم قرآنی عراق میتوان به برگزاری دورههای حفظ قرآن برای آقایان و بانوان، آموزش قرائتهای دهگانه قرآن، برگزاری برنامههای قرآنی در شبکههای اجتماعی، انتشار مجلههای ویژه علوم قرآنی و برنامههای متنوع رسانهای در رادیو و تلویزیون و نیز برگزاری مسابقات قرآن و معرفی نمایندگان عراقی برای شرکت در مسابقات بینالمللی دیگر کشورهای جهان، اشاره کرد.
عادل الکنانی درباره پرداختن به حفظ و قرائات و بازماندن از تفسیر قرآن در سایر مؤسسات قرآن گفت: علوم قرآنی دارای تنوع زیادی هستند، اما مهمترین آنها تفسیر است.
وی در ادامه این گفتوگو اظهار داشت: اختلافاتی که امت اسلامی در عصر ما از آنها رنج میبرد، ریشه در تفسیر نادرست قرآن دارد. از زمانی که قرآن به گونهای تفسیرشده که ریختن خون برادر مسلمان را در اسلام جایز جلوه میدهد، امت اسلامی دچار اختلاف و تفرقه شده است.
این فعال قرآنی عراق، نقش موسسههای قرآنی در ترویج اسلام ناب و مقابله با انحراف دینی که منجر به ظهور جریانهای خطرناک شده را مهم قلمداد کرد و گفت: این انحرافات ناشی از تفسیر به رأی کردن قرآن کریم است.
الکنانی با ناکافی دانستن آشنایی با تجوید، قرائت و حفظ برای فهم درست قرآن کریم، تصریح کرد: ارزیابی عملکرد مؤسسات قرآنی باید بر اساس اهداف آنها صورت بگیرد، اگر مؤسسات دارای اهدافی الهی و قرآنی باشند و بر آموزههای قرآن و أهل بیت (ع) تکیه داشته باشند میتوانند منبعی برای ترویج اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن کریم باشند.
وی تاکید کرد: تنها مؤسسه قرآنی دارای ویژگیهای ذکر شده میتواند مرکزی معتبر برای تحقق بخشیدن به اهداف والای دین مبین اسلام و قرآن و در رأس آنها تفسیر و تاویل قرآن کریم باشد.
عادل الکنانی اظهار داشت: اهمیت این گونه مؤسسات قرآنی در این دوره دوچندان شده است؛ زیرا اکنون مسلمانان به دو دسته تقسیم شدهاند، دسته نخست انسان را به عنوان موجود مستحق تکریم و احترام میبینند و به خاطر انسان بودنش به او احترام میگذارند.
در این دسته پیروان سنت صحیح محمدی و پیروان أهل بیت(ع) قرار میگیرند و در این مسیر اهلسنت میانهرو نیز با ما مشترک هستند.
مدیر مرکز ملی علوم قرآن کریم عراق گفت: میانهروهای سنی و شیعیان در مقابله با کسانی که قرآن را برای ریختن خون دیگران و هتک حرمت زنان مسلمان تفسیر میکنند، همسنگر هستند.
به گفته وی، دسته دیگر گروهی هستند که به دنبال تفسیر و تأویل قرآن برای توجیه خونریزیها و قتل مسلمانان و هتک حرمت زنان هستند، آنان خوارج عصر ما هستند.