صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۲۱۴۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
سیدرضا مودب:

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته رئیس سابق انجمن قرآن‌پژوهی، برای تربیت افرادی مانند علامه طباطبایی باید صرفا به بیان مباحث تفسیری در سطوح مختلف اکتفا نشود و به آشناکردن دانش‌پژوهان با مبانی و قواعد تفسیری اهتمام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مودب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در ارزیابی از وضعیت دروس تفسیر در حوزه گفت: گسترش درس تفسیر در حوزه علمیه امر مبارکی است که در ده ساله اخیر رو به افزایش است و از تلاشگران این عرصه که باعث این رشد و ارتقاء شده‌اند باید قدردانی کرد.

وی افزود: یکی از کارهای خوب در این زمینه روآوری مدرسان فقه و اصول به بحث تفسیر است که باید از آن استقبال کرد. اگرچه مباحث تفسیری این مدرسان از سطوح یکسان علمی برخوردار نیست.

رئیس سابق انجمن قرآن پژوهی تصریح کرد: کسانی مانند آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در سطحی بالا در حوزه به تدریس تفسیر مشغول‌اند و به صورتی کاملا روشمند و براساس اسلوبی که تفسیری فراگیر و جامع را ایجاد می‌کند به تفسیر قرآن می‌پردازند.

این قرآن پژوه بیان کرد: در سطوح پائین‌تر هم مدرسانی هستند که به تفسیر قرآن و برخی شقوق آن مانند تفسیر ادبی و ... مشغول هستند که با سطوح بالای تفسیری فاصله زیادی دارد.

دروس تفسیر به سمت میان‌رشته‌ای سوق یابد

وی با تاکید بر اینکه دروس تفسیر در حوزه باید به سمت مطالعات میان‌رشته‌ای سوق یابد ادامه داد: برپایی دروس تفسیر و ازدیاد آن به خصوص با رویکرد میان رشته‌ای می‌تواند بحث تحول در علوم انسانی را سرعت بدهد.

مودب تاکید کرد: آرام آرام مباحث روز و مسایل علوم انسانی وارد مباحث تفسیری در حوزه شده و می‌شود ولی این روند نیاز به اهتمام بیشتر دارد.

وی اظهار کرد: البته رسیدن به وضعیت مورد انتظار و برآورده کردن نیازهای فعلی نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی مناسبت و بیشتری از سوی مدیران حوزه و بزرگان است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه باید توجه بیشتری به مقوله پاسخگویی به نیازهای کشور در زمینه علوم انسانی با رویکرد به قرآن کریم و توجه به مسایل روز با این نگاه داشته باشد و شیوه‌های کار توسعه یابد.

لزوم آشناسازی دانش‌پژوهان تفسیر با قواعد و مبانی تفسیری

مودب تاکید کرد: برای تربیت افرادی مانند علامه طباطبایی باید در دروس تفسیری به صرف بیان مباحث تفسیری در سطوح مختلف اکتفا نشود و بیش از پیش به آشناکردن دانش‌پژوهان با مبانی و قواعد تفسیری اهتمام داشته باشیم.