به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) خانم الهه حقیقی در مقطع سطح دو حوزه علمیه از پایان نامه خود با عنوان « بازخوانی انگیزه های ایجاد وحدت و راهکارهای آن در اندیشه امام خمینی(ره)» دفاع کرد که سمانه کرکه آبادی استاد راهنما و حجتالاسلام والمسلمین رضا باقی زاده داوری این اثر را بر عهده داشتند.
در ابتدای این جلسه دفاعیه، الهه حقیقی با بیان اینکه احیاگران اندیشه دینی همواره بر وحدت و همبستگی اجتماعی تاکید داشتهاند، گفت: عالمان دلسوز، مصلحان و احیاگران اندیشه دینی شکوفایی تمدن اسلامی، اعتلای معنوی و خوشبختی مادی ملتها و دولتهای اسلامی را در گرو تحکیم پایههای اخوت اسلامی بر اساس آموزهها و باورهای مشترک دینی قرآنی دانستهاند که در دوران معاصر امام خمینی یکی از منادیان بزرگ وحدت اسلامی به شمار میآید.
وی با اشاره به اینکه وحدت و همبستگی و تحقق آن در جهان در طول تاریخ یکی از آمال و آرزوهای دیرین نخبگان و اندیشمندان اسلامی بوده است اظهار داشت: هم گرایی و وحدت یکی از اصول مسلم اسلام است از این رو امام خمینی (ره) توانست ایده حکومت اسلامی را به منظور دستیابی به وحدت در گوشهای از سرزمین پهناور جهان اسلام عینیت بخشد.
وی ادامه داد: امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته جهان اسلام به طور مستقیم و اساسی به مسئله وحدت تاکید داشته و تحقق آن را از اهداف مهم خود و انقلاب اسلامی دانسته است بر این اساس ایشان با توجه به منابعی چون قرآن و روایات و به حکم عقل تنها راه نجات اسلام و ملتهای مسلمان را اتحاد و همدلی میدانند.
پژوهشگر حوزه علمیه ابراز داشت: انگیزهها و راهکارهای ایجاد وحدت در اندیشه امام خمینی(ره) نکتهای مهم و اساسی برای پیشبرد اهداف اسلام و جامعه اسلامی است و امام خمینی (ره) به عنوان رهبر و پایهگذار انقلاب اسلامی در ایران از این مسئله غافل نبودند و حتی وحدت را در سطح جهانی نیز مطرح میکردند.
حقیقی به اهمیت و ضرورت این پژوهش اشاره کرد و عنوان داشت: مسئله وحدت به عنوان یکی از آموزههای مهم اسلام و قرآن بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه (ع) همواره با کلمات هدایتگر و سیره عملی خود امت را به اتحاد و هم بستگی دعوت مینمودند به همین دلیل اندیشمندان و روشنفکران زیادی از اقصی نقاط جهان به تبیین و تحلیل این مسئله همت گماشته و کارهای فراوانی را در این زمینه انجام دادهاند.
این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه امروزه جهان اسلام با چالشهای مختلفی همچون تبلیغات منفی بر ضد اسلام و ایجاد اختلاف و تنش بین شیعه و سنی رو به روست، بیان داشت: امروزه برای غلبه بر چالشها، ضروری است مواضع و دیدگاههای امام خمینی (ره) به عنوان انسانی که خود منادی وحدت امت اسلام در عصر خویش بوده و موفق به پایهگذاری نظام الهی در بخشی از قلمرو سرزمینهای اسلامی شده است، بازشناسی شود تا در جهت تحقق وحدت اسلامی گامی مفید برداشته شود.
وی با استناد به آیه «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا ...» گفت: امام خمینی (ره) به عنوان یک انسان مسلمان و عالم فرهیخته و رهبر یک جامعه اسلامی به دنبال تحقق اهداف اسلام ناب محمدی که از جمله آنها مسئله وحدت است، بود و بر این اساس تنها راه نجات اسلام ، مسلمانان و مستضعفین جهان را در اتحاد و همدلی میداند و آن را به عنوان یک استراتژی سیاسی ـ مذهبی مطرح میکرد.
پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر این که « اگر ما سستی بکنیم و اگر چنانچه با هم تشریک مساعی نکنیم و این وحدت کلمه را حفظ نکنیم و این نهضت را حفظ نکنیم ، دوباره ما را بر می گردانند به حال اول و بدتر از آن، بنابراین الان ماها باید دست به دست هم بدهیم» عنوان داشت: امام خمینی (ره) رسیدن به پیروزی را پایان راه نمی دانست بلکه وحدت آحاد ملت را برای ادامه راه نیز لازم و ضروری میخواند.
وی اظهار داشت: امام خمینی (ره) ضمن تأکید بر دشمن شناسی، دفع دشمن را ضروری میدانست و ایشان وحدت کلمه را به عنوان سلاحی در مقابل دشمنان دانسته، چنانچه فرمودهاند: سلاح ملتها اسلام بود و وحدت کلمه، شما سلاحی نداشتید همه سلاح ها پیش دشمن شما بود، پیش شما چیزی نبود، سلاح شما ایمان به خدا بود و اسلام بود و وحدت کلمه.
حقیقی با اشاره به ضرورت شرعی ایجاد وحدت گفت: در اندیشه و تفکر سیاسی امام خمینی هویت اجتماعی جامعه اسلامی بر اساس دین و آموزه های دینی تعریف می شود از این رو ایشان بر محوریت توحید و اتکال به خداوند برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی تأکید نموده و ایجاد وحدت را به جهت دعوت اسلام ، قرآن و سیره معصومین (ع) به وحدت ضروری میداند.
این پژوهشگر حوزوی عنوان داشت: هر اتحادی از دیدگاه امام خمینی (ره) مطلوب نیست، بلکه باید محور و هدف اتحاد مورد دقت قرار گیرد و با توجه به آن حق یا باطل بودن اتحاد و مرتبه آن تعیین گردد.
وی به انگیزههای ایجاد وحدت در اندیشه امام خمینی(ره) اشاره کرد و ابراز داشت: امام خمینی (ره) در آرمان وحدت بخش خود انگیزه های گوناگونی داشت که الهام گرفته از مکتب اسلام ناب محمدی است. در تفکر امام خمینی (ره) دین مبین اسلام و حکومتهای الهی با سایر حکومتهای مادی تفاوتهای اصولی دارد چرا که حکومتهای غیر الهی فقط در پی تحقق و نظم کشور خود بوده در حالی که اسلام و حکومتهای الهی برای هر مسئله احکام خاص خود را دارند.
این پژوهشگر حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در موضوع وحدت سطحینگر نبوده بلکه هدف ایشان از ایجاد وحدت قدرت یافتن تمامی مستضعفان عالم و امت اسلامی در مقابل ابر قدرت ها و مستکبران است بر این اساس ایشان ضعف ملت اسلامی را در تفرقه و عظمت آن را در وحدت و همدلی
می داند.
گفتنی است، در ادامه این جلسه دفاعیه، داور و استاد راهنما این پایاننامه سطح دوم حوزه علمیه کرج، حجت الاسلام باقی زاده استاد حوزه و دانشگاه به نقد و ارزیابی این رساله حوزوی پرداختند و در فرآیند داوری نهایی این پژوهش حوزوی را به عنوان پایان نامه برتر انتخاب کردند.