صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۸۰۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر عنوان کرد:

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با اشاره به مسئله بدحجابی و بی‌حجابی گفت: این مسئله یک راه حل ساده و همگانی دارد و آن اینکه حداقل وظیفه امر به معروف که انزجار زبانی و ناراحتی در چهره است، رعایت شود.



به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، 12 اسفند ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به طرح مسئله ایمان و علم در قرآن گفت: فهم جریان معراج هرگز با مسئله عقلی حل نمی‌شود اینکه پیامبر پیش‌نماز ائمه(ع) شد و در آنجا فرشتگان را دید؛ بنابراین در اینجا مسئله ایمان در قرآن مطرح شده ولی در نجوم‌شناسی و ... با علم، مسئله قابل درک است زیرا نظم آفرینش نظم دقیق ریاضی است.

وی افزود: خداوند فرمود اینها را مسخر شما کردیم تا از آن بهره ببرید؛ بنابراین تسخیر عالم برای انسان به خواست خداست و تنها عوامل مادی نیست و اینکه گفته شده مثل اهل بیت(ع) مثل سفینه نوح است و کار آن با بسم الله مجریها و مرسیها است زیرا با نفس ولوی نوح این کار رخ داد و با باد تنها نبود و اهل بیت(ع) هم این طور هستند.

این مفسر قرآن بیان کرد: انسان از دید کلام شیعه نه مجبور است و نه مفوض؛ اینکه انسان مدت‌ها مطالعه می‌کند تا یک کاری را انجام دهد پس معلوم است که مختار است و مسلمان و کافر نتیجه حاصل از آن کار را از خود می‌داند و تفویض نیز نشده زیرا بدتر از جبر است و معاذالله خدا انسان را به خود واگذار کند و بگوید در قیامت به من جواب بدهد؛ بنابراین امر بین الامرین و در نظام هستی نیز این طور است و خدا آسمان‌ها را به حال خود رها نکرده است تا با نظم طبیعی بگردد و مدیریت و ربوبیت نکند و او را هم مجبور نکرده به اینکه کاری انجام دهد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه هر کدام از اعضای آفرینش خصوصیتی دارند که مدبرانه و عالمانه رهبری می‌شوند، افزود: فرمود ما کل نظام را با نظم مدیریت می‌کنیم و آن را مانند مهد و گهواره می‌گردانیم و این‌ها مسخر شما هستند و نه جبر و نه تفویضی در کار است بلکه تسخیر در آفرینش حق است لذا زمین و آسمان و باد و باران همه شاکر الهی هستند.

وی افزود: فرمود ما چیزی بر زمین و آسمان تحمیل نمی‌کنیم و همه مسخر شما هستند و مبادا شما انسان‌ها بگویید ما بر دریا و آب و باد مسلط هستیم این طور حرف نزنید اینها را ما به تسخیر شما درآوردیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: اول و آخر کار آفرینش توحید است؛ آفرینش با اوست و جریان نظام نیز با او محقق می شود منتهی شما باید قدرت علمی پیدا کنید و بر دوش زمین سوار شوید و روزی خود را بیابید؛ فرمود من زمین را نرم کردم و پست نکردم و شما هم نرم باشید. اینکه به فرزندان می فرماید با پدر و مادر در پیری خوب رفتار کنید یعنی در مقابل آنها مهربان و نرم باشید نه اینکه در مقابل آنان ذلیل باشید؛ در اینجا هم فرمود نرم باشید و از زمین روزی بگیرید و این نوع کاسب حبیب الله است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه دستورات قرآن برخی برای داخل جامعه اسلامی و برخی برای تعامل با دنیای کفر و شرک است اظهار کرد: همه وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را برای داخال جامعه اسلامی دارند و برای بیرون از آن نیز می توانیم دین را تبلیغ کنیم و پیام آن را برسانیم ولی نگفته اند هر روز در داخل جامعه، تنش و زود و خورد داشته باشید.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: فرمود شما غیر از امر به معروف و نهی از منکر و نظریه‌پردازی وظیفه دیگری ندارید زیرا این طور نیست که ما آنان را رها کنیم و ما ناتوان نیز نیستیم و در قیامت «خذوه فغلوه» در کار است برای کسانی که نمی‌خواهند پیام ما را بشنوند لذا تاکید کرد که نهی از منکر و امر به معروف و تبلیغ و ... بکنید ولی اینکه هر روز دعوا کنید، نمی‌شود زیرا اگر کسی خار بکارد خار درو می‌کند.

وی افزود: اگر کسی، کسی را کشت یک مار سمی است که اصلش در درون جانش لانه کرده و سایه‌اش به بیرون رسیده است؛ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته است و چون مرگش مظلومانه است مورد عنایت الهی است ولی قاتل در سوخت و سوز غیرقابل تحمل است. در احسان نیز این طور است کسی که احسان کرده هزاران برابر آن احسان برای خود گرفته است زیرا عمل، عامل را رها نمی‌کند و هر عملی که اتفاق افتاد، در چرخه تولید قرار می‌گیرد و معدوم نمی‌شود.

وی با اشاره به مسئله حجاب و عفاف اظهار کرد: این مسئله با ساده‎‌ترین نهی از منکر حل می‌شود اگر خانمی بدحجاب بود خانم‎‌ها از ابتدای خیابان تا انتها با نگاه خاص و سختی به او نگاه کنند او خودش را جمع می‌کند و نیازی به بگیر و ببند نیست زیرا اولین مرحله این کار، انزجار قلبی و بعد انزجار در چهره است. زنی که خودش را بری نشان دادن بی‌حجاب می‌کند اگر دیگران با چهره خشن به او نگاه کنند او خودش را جمع می‌کند و حتی لازم نیست بگویند حجابت را رعایت کن.

وی با بیان اینکه قرآن اخلاق را در کنار توحید و توحید را در کنار اخلاق ذکر کرده است، عنوان کرد: در برخورد با ملحدان و مشرکان و ... قرآن کریم فرمود اگر کاری با شما ندارند شما هم با آنان کاری نداشته باشید ولی مراقب باشید و عاقل باشید تا کلاهی سر شما نگذارند.

وی با اشاره به تعبیر قرآن که فرمود «و لا تبخسوا الناس اشیاءهم» تصریح کرد: براساس این آیه، شما درسی که می‌دهید مطالعه نکرده نباشد؛ سخنرانی تکراری و مطالعه نکرده انجام ندهید؛ اگر مقاله می‌نویسید از این و آن جمع نکنید، در سخنرانی قصه بیجا نگویید و وقت مردم را تلف نکنید و مطالعه نکرده منبر نروید و حتی کالایی که از کشور اسلامی به غیراسلامی می‌رود اگر صدر و ذیل جعبه فرق کند کار درستی نیست و در برخورد معمولی با کفار با آنان صفح داشته باشید ولی اگر جنگی رخ داد مقابله کنید.