صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۸۳۵۰۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

کانون خبرنگاران نبأ: طاقچه یکی از نمادها و معرف خانه‌های سنتی ایرانی بوده است، اما امروزه با تعریف سبک امروزی معماری و دوری از معماری اصیل سنتی ایرانی این عنصر به چشم نمی‌خورد و آن را می‌توان جایی فراموش‌شده دانست.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،  طاقچه عنصری بود که در تمام خانه‌های ایرانی یافت می‌شد‌؛ این طاقچه‌ها عموما از جنس گچ بوده و دارای تزئینات منحصر به فرد و هنرمندانه‌ای بود‌ند، با توجه به اینکه معماران گذشته هر عنصری را براساس حکمت و منطق خاصی می‌ساختند، این طاقچه ها هم علاوه بر جنبه تزیئنی که به خانه‌ها می بخشیدند، کاربرد ویژه‌ای هم در خانه‌ها داشتند.

طاقچه‌ها عناصر زیبایی بودند که به فضا حس زنده بودن را القا کرده و لبه رفیعشان همیشه جایگاه قرآن بود واین نشان دهنده جایگاه مخصوص قرآن در خانه و عزت و احترامی بود که افراد خانواده برایش قائل بودند؛ علاوه براین، طاقچه محل نگهداری انواع اشیای تزیئنی از جمله شمعدان‌ها، لاله‌ها، گلدان‌ها، رادیو، قاب عکس‌های خانوادگی و آینه‌ای که در وسط طاقچه قرار می‌گرفت نیز بود؛ طاقچه‌ها را همیشه در بهترین قسمت خانه طراحی می‌کردند و تمام جذابیت و زیبایی این طاقچه‌ها ساده نشستن آنها در دل دیوارهای خانه بوده است.

امروزه به دلیل مدرن شدن خانه‌های ایرانی دیگر خبری از آن طاقچه‌های زیبا نیست و در حقیقت معماری ایرانی از فرم منحنی که نماد آرامش بوده است به فرم تخت تبدیل شده است؛ درگذشته خانه‌های ایرانی فرورفتگی و بیرون زدگی داشتند که مکانی برای طاقچه‌های ایرانی بودند و امروزه با تخت شدن و مدرن شدن معماری ایرانی این طاقچه‌ها از بین رفته و سبب شده تا تفکرات و فرهنگ مردم هم مدرن شود.

طاقچه‌ها اصالت خانه‌های ایرانی
این روزها اما طاقچه‌ها جای خود را به انواع دکورهای تزیئنی، پرده‌های مجلل و تابلوهای دکوراتیو داده‌اند و دیگر خبری از آن اصالت ایرانی، سادگی و بی‌آلایشی که خانه‌های قدیمی برخوردار بودند، نیست و جایگاه ویژه قرآن و آینه و شمعدان که نمادهایی از فرهنگ ایرانی بودند از بین رفته است.


* زهرا داوری
نظرات بینندگان
بانوی ایرانی
|
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
بد نیست مسئولان نظام مهندسی و یا مهندسانو معماران هم نظری بدند / البته اگر سختشون نیست خدای ناکرده/ یک کمی هم بیاید نظراتتونو بدید تا ما که از ساخت و سازو این چیزها سردر نمیاریم بتونیم با خودمون یه دو دو تا چهارتا کنیم که الان خوبه یا قدیم/ البته من خودم با قدیم موافق ترم
کامیاران
|
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
می خوام بدونم مگه بده که امروزه با تخت شدن و مدرن شدن معماری ایرانی این طاقچه‌ها از بین رفته و سبب شده تا تفکرات و فرهنگ مردم هم مدرن شود. چرا همش دنبال قدیم و گذشته هستید. این همه غم و غصه داریم شما هم دست میزارید جایی که مردم بدتر غصه بخورند.
سعید
|
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
ای بابا ما کجای کاریم شما دنبال چی هستیت طاقچه به چه دردی می خوره فقط جاگیر بود / الان تو خونه هر کی باشه مایع خفت و خاریه / مد نیست / الان سیستم صوتی و تصویری خفن مده
خانی
|
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
مسئولینی که دم از هنر ایرانی اسلامی میزنند فقط بلدند همایش و سمینار و سپس سمیناهار برگزار و دورهمی داشته باشند. خدا خیرشون بده زحمت می کشند
استاد ناشناس قران
|
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
نه در روی طاقچه بلکه در همه امورات جایگاه قران را در زندگی فراموش و از یادها برده ایم/ بیایید یک فکری به حال خودمان بکنیم
الهام
|
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
هنر نزد ایرانیان است و بس..
محمد
|
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
یادش بخیر
...
|
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
گزارش متفاوت و جالبی بود. خدا قوت
علی
|
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
بسیار عالی بود به نظر من اگر به جای عنصر از مکان استفاده شود زیبنده تر است
ناشناس
|
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
امروزه به دلیل مدرن شدن خانه‌های ایرانی دیگر خبری از آن طاقچه‌های زیبا نیست و در حقیقت معماری ایرانی از فرم منحنی که نماد آرامش بوده به فرم تخت تبدیل شده است