صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۶۰۴۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱

گروه بین‌الملل: «احمد الطیب»، شیخ‌الازهر و رئیس شورای حکمای مسلمان با بیان اینکه تعدد زوجات بدون دلیل، اقدامی بیهوده و بی‌معناست، تأکید کرد: هرکسی را که آیه یا حدیثی نقل کند که به چند همسری سفارش کرده باشد، به چالش می‌طلبم.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، احمد الطیب، در برنامه روزانه خود در شبکه ماهواره‌ای «ابو‌ظبی» توضیح داد که تعدد زوجات در اسلام، فقط باید در هنگام ضرورت و نه فقط برای تنوع، به آن رجوع کرد. اسلام همواره بر تشکیل خانواده به شیوه‌ای محترمانه و شرافتمندانه تاکید می‌کند و روابط میان زن و مرد بر پایه مودت و احترام متقابل استوار است.
 وی افزود: بسیاری می‌گویند که در شریعت اسلامی به تعدد زوجات سفارش شده است. من این افراد را به چالش می‌کشم و می‌گویم یک آیه یا حدیثی برایم بیاورید که به مرد دستور یا ترجیح داده می‌شود که دو یا سه زن اختیار کند؛ زیرا بر طبق آیه 3 سوره مبارکه نساء «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً: و اگر می‌ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد تنها يك همسر بگيريد» و آیه 129 سوره نساء «وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ: و هرگز نمی‌توانيد (از نظر محبت قلبی) در ميان زنان، عدالت كنيد» لذا این امر غیرممکن است و اگر صحت داشته باشد نوعی تناقض بوجود می‌آید.
 شیخ الازهر خاطرنشان کرد: ما زمانی به تعدد زوجات روی می‌آوریم که زندگی با همسر نخست و صلح میان زن و مرد غیرممکن باشد؛ همانگونه که در قرآن کریم آمده است: آیه 130 سوره نساء «وَإِنْ يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللَّهُ كُلًّا مِنْ سَعَتِهِ: و اگر زن و شوهری از هم جدا شدند، خدا به سعه رحمت خود، آن‌ها را بی‌نیاز می‌کند» و نیز آِیه 35 سوره نساء «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا: و اگر از جدايی و شكاف ميان آنها بيم داشته باشيد، داوری از خانواده شوهر، و داوری از خانواده زن انتخاب كنيد (تا به كار آنان رسيدگی كنند)».
 الطیب توضیح داد که نگاه اسلام به خانواده آکنده از احترام و تقدیر است. نظریه قوامیت(مسئولیت و سرپرستی) به معنای آن است که چه کسی در شراکت میان زن و مرد مسئول است. هیچ شرکتی وجود ندارد که دو مدیر همطراز داشته باشد و زمانی که خداوند خواست در مورد یکتایی خودش دلیل بیاورد؛ در آیه 22 سوره انبیاء فرمود «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا: اگر در آسمان و زمین خدایی جز خدای یکتا بود، تباه می‌شدند»؛ بدین معنا که اگر دو خدا وجود داشت، میان آنها اختلاف و تفرقه می‌افتاد.

نظرات بینندگان
هاشم سلطانی نژاد
|
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
سلام.در هر موردی نباید احساسی برخورد کرد.این ها مباحث تفسیری است و جواب خود را دارد.باید از تفسیر به رای پرهیز کرد.در تفاسیر آمده لن تستطیعوا مربوط به محبت قلبی است.ودر قرآن پس از آن آمده که با همسرطوری برخورد نکنید که مانند فرد بلاتکلیف باشد.و قبل آن هم اجازه داده که مرد و زن در مسایل زناشویی با هم سازش کنند تا قوام خانواده به هم نخورد و مرد دچار نشوز نشود.والله اعلم
آتنا
|
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
بحث خوبی بود.
مجیدزاده
|
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
در قرآن کریم آمده است:«وَإِنْ يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللَّهُ كُلًّا مِنْ سَعَتِهِ: و اگر زن و شوهری از هم جدا شدند، خدا به سعه رحمت خود، آن‌ها را بی‌نیاز می‌کند»
آیه ۱۳۰ سوره نساء
رحمان
|
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
عالی بود
علی
|
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
خیلی خوب بود
m.f
|
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
موافقم
زهرا
|
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
ممنون خیلی خوب بود.
مهدی نژاد
|
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
واقعا نگاه اسلام به خانواده آکنده از احترام و تقدیر است.
کاش همه این رو متوجه می شدند. خیلی مهمه
رویا
|
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
موافقم
مریم
|
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
ولی متاسفانه بعضی از آقایان این رو حق مسلم خودشون میدونن...
ایکاش بیان این آیات رو دقیق بخونن
محمدعلی
|
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
کاملا درسته. من هم موافقم. واقعا هم «وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ: و هرگز نمی‌توانيد (از نظر محبت قلبی) در ميان زنان، عدالت كنيد» لذا این امر غیرممکن است و اگر صحت داشته باشد نوعی تناقض بوجود می‌آید.
ناشناس
|
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
آفرین شیخ. چه اشاره خوبی داشتید که «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً: و اگر می‌ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد تنها يك همسر بگيريد»
مجتبی
|
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
آفرین عالی بود