صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۵۸۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

گرفتار شدن مؤمنان در سختی‌های زندگی سنت الهی است تا تکلیفمان با خودمان روشن شود که راست می‌گوییم یا دروغ.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تسنیم نوشت: آنچه از آیات دوم و سوم سوره مبارکه عنکبوت برداشت می‌شود این است که:
اگر ایمان آورده‌ایم، بدانیم که خدا دست از سر ما بر نمی‌دارد، تا در کوره آزمونهای سخت، تبدیل به طلای خالص شویم.
اگر ناخالصی‌ها از ما جدا شد راست گفته‌ایم که طلاییم
و اگر ناخالصی‌ها از ما جدا نشد، دروغ گفته‌ایم، طلا نیستیم.

الم ﴿1﴾ الم

أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ ﴿2﴾ آیا مردم گمان کرده‌اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می‌شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟

وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ ﴿3﴾ در حالی که یقیناً کسانی را که پیش از آنان بودند، آزمایش کرده‌ایم [پس اینان هم بی تردید آزمایش می‌شوند]، و بی تردید خدا کسانی را که [در ادعای ایمان] راست گفته‌اند می‌شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز می‌شناسد.
ترجمه آیات از حجت‌الاسلام «حسین انصاریان»

راغب اصفهانی، کلمه «فتنه» را از ماده «فتن»  به «وارد کردن طلا در آتش، به منظور آشکار شدن خالصى آن از ناخالصى»، «اختبار و آزمون» و «گرفتارى در شدت و سختى» معنا کرده است.