صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۶۳۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: انجمن قرآن و نهج‌البلاغه شهرستان ابهر تنها مرکزی است که در این شهرستان با دو رویکرد قرآن و نهج‌البلاغه آغاز به کار کرد و از همان ابتدا تغییر و تحول در عرصه فعالیت‌‌های قرآنی را از اهداف بلند‌مدت‌ خود دانست و در این راه قدم گذاشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ادامه معرفی مؤسسات قرآنی این هفته به معرفی یکی از نهاهای قرآنی در شهرستان ابهر استان زنجان رفته‌ایم و برای آشنایی با این مکان قرآنی با مسئول آن گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.
عذرا ایمانی، رئیس انجمن قرآن و نهج‌البلاغه شهرستان ابهر در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت این مرکز بیان کرد: این انجمن قرآنی در سال 1382 به صورت رسمی و با ثبت اساسنامه به شماره 30 زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان کار خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: این انجمن با هدف تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی و تأکید بر آرمان‌ها و ارزش‌های  معنوی، مبارزه اصولی با تهاجم فرهنگی با ارج نهادن عملی به مفاهیم ارزشمند اسلام، ایجاد زمینه مناسب برای جذب و حضور فعال جوانان و نیروهای قرآنی و ایجاد تعامل میان آنها، حمایت، تقویت و ساماندهی اصحاب قرآنی اعم از قاریان، حافظان، مدرسین و غیره و همچنین پویا و مردمی کردن  فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه تأسیس شد.
ایمانی با اشاره به موضوع فعالیت این انجمن بیان کرد: تهیه و اجرای طرح‌های آموزشی و فعالیت‌های گروهی هدفمند، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی در سطوح مختلف در رشته‌های قرآنی، تأسیس بانک اطلاعاتی علوم قرآنی و نهج‌البلاغه و سایر کتب مراجع، تأسیس کتابخانه تخصصی علوم قرآنی در ارتباط با موضوع فعالیت‌های قرآنی، برگزاری نمایشگاه‌ها، کنگره، سمینار، محافل قرآنی و مذهبی، تربیت نخبگان قرآنی، برگزاری مسابقات قرآن، برگزاری دوره‌های تربیت مربی، برقراری ارتباط با محافل قرآنی، مراکز و مؤسسات قرآنی داخل و خارج از کشور در جهت آموزش و تعمیق برنامه‌های انجمن، ایجاد تسهیلات لازم در زمینه تولید و عرصه محصولات فرهنگی و قرآنی از قبیل، نشریات و مجلات با استفاده از آثار تولیدکنندگان و توزیع و فروش آن با حفظ حقوق، شناساندن و معرفی شخصیت‌ها و صاحبان آثار قرآن و نهج‌البلاغه، ایجاد مراکز مشاوره قرآنی و ارائه خدمات مشاوره به دستگاه‌ها، مراکز و اشخاص حقیقی، فراهم کردن زمینه تأمین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و اعتباری قرآن‌پژوهان از جمله فعالیت‌های این مرکز قرآنی است.

وی ادامه داد: این مرکز متشکل از اعضای هیئت مؤسس است که از 6 نفر از شخصیت‌های برجسته قرآنی و فرهنگی تشکیل شده است که وظایفی برای آن‌ها تعیین شده این وظایف شامل تهیه مکان و سرمایه اولیه انجمن، تصویب اساسنامه انجمن، دعوت به عضویت افراد واجد‌شرایط و تشکیل اولین مجمع عمومی عادی و غیره است.
مدیر مرکز قرآن و نهج‌البلاغه به دیگر فعالیت‌های آموزشی این مؤسسه اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های آموزشی این مرکز قرآنی شامل روخوانی، روان‌خوانی، تحقیق و ترتیل، ترجمه، مفاهیم، حفظ، هم‌خوانی، احکام، تفسیر، ادعیه و زارت، و همچنین دوره‌های آموزش حفظ قرآن‌ کریم در دوره‌های یک‌سال، 3 سال و 4 ساله، تجوید، دوره‌های تخصصی صوت و لحن با حضور مربی حبیب‌زاده، مفاهیم، تفسیر، دوره‌های تخصصی متون دینی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است.
وی ادامه داد: مرکز قرآن و نهج‌البلاغه در کنار آموزش‌های قرآن‌ کریم برنامه‌های تبلیغی و ترویجی نیز با  برای علاقه‌مندان  و قرآن‌آموزان برگزار می‌کند که برگزاری محافل قرآنی با اجرای تواشیح، هم‌خوانی و سخنرانی، اجرای فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری همایش مختلف از قبیل صوت و لحن، نشست تخصصی حافظان قرآن، نشست تخصصی فعالان و مربیان قرآن، انس با قرآن، برگزاری اردو با محوریت بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن از جمله این برنامه‌ها است و همچنین دوره‌های آموزش تخصصی صوت و لحن، برپایی کارگاه‌های آموزش تخصصی قرآن با موضوعات قرآن و نهج‌البلاغه، نشست‌های تخصصی با موضوعات مختلف و با حضور اساتید برجسته کشور است.
ایمانی به بیان پیشینه فعالیت‌های قرآنی خود پرداخت و گفت: با توجه به علاقه‌ای که از ابتدای نوجوانی به قرآن‌ کریم‌ داشته‌ام، پس از حضور در کلاس‌های متنوع قرآنی در سال 1380 موفق به کسب عنوان حفظ کل قرآن‌ کریم شده و پس از آن در فعالیت‌های قرآنی استان همواره پیشتاز و مسئولیت‌های مهد قرآن و برخی دیگر از مراکز قرآنی را برعهده داشته‌ام و به‌عنوان یک مربی به تربیت 300 قرآن‌آموز مشغول و در ادامه فعالیت‌های خود، راه‌اندازی مؤسسه کوثر ابهر، مسئولیت کانون مساجد و آموزش قرآن ویژه بانوان و سپس مسئولیت انجمن قرآن و نهج‌البلاغه شهرستان ابهر در کارنامه کاری به ثبت رسیده است.
مدیر مرکز قرآن و نهج‌البلاغه از روند ابتدایی تأسیس این مرکز مطالبی را بیان کرد و افزود: در ابتدای امر فعالیت انجمن از یک اتاق کوچک در طبقه دوم فرهنگسرای نور با برنامه‌های کمتری نسبت به اکنون آغاز شد که پس از گذشت مدتی، فعالیت‌هایش در قالب گسترده‌تری در بخش‌های قرآنی، فرهنگی و تبلیغی و ترویجی ادامه پیدا کرد به نوعی که این مرکز مجری برگزاری آزمون‌های شهرستان ابهر شد.

مدیر انجمن قرآن و نهج‌البلاغه شهرستان ابهر به‌دلیل وجود یک مکان ثابت از مسئولان شهرستان تشکر کرد و گفت: این مرکز از حمایت‌های مالی کمی از سوی مسئولان برخوردار است اما یک مکان ثابت و مشخص در جهت ارائه آموزش‌های قرآن به قرآن‌آموزان وجود دارد که فضا را برای برنامه‌های دیگر مانند برپایی نمایشگاه، همایش، نشست، کارگاه و غیره ایجاد می‌کند.
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه تا‌کنون در این مرکز 5 دوره تربیت مربی قرآن برای علاقه‌مندان برگزار شده است، اظهار کرد: دوره‌های تربیت مربی این مرکز قرآنی شامل تخصصی و عمومی به ترتیب شامل ترجمه، مفاهیم و حفظ، ترجمه، مفاهیم، صوت و لحن، روخوانی و روان‌خوانی است که تاکنون موفق به تربیت 300 مربی قرآن شده‌ایم که در مراکزی چون مدارس، مهدهای کودک، مؤسسات قرآنی، ادارات، آموزشگاه‌ها در سطح شهرستان ابهر و اطراف در حال فعالیت هستند.

وی با تأکید بر اینکه از ابتدای راه با اهداف بزرگی در زمینه تحول و تغییرات در عرصه قرآنی شهرستان ابهر مسئولیت مرکز قرآن و نهج‌البلاغه را برعهده گرفته است، تصریح کرد: از نخستین روزهای قبول مسئولیت این مرکز، تنها یک هدف در حرکت قرآنی وجود داشت که آن بیان ناگفته‌های قرآنی و فعالیت در کارهایی که تا‌کنون انجام نشده است، بود.
ایمانی ادامه داد: استان زنجان به‌عنوان یک شهر فرهنگی و قرآنی‌ مشهور است اما متأسفانه تا‌کنون تدریس نهج‌البلاغه در میان فعالیت‌های قرآنی نقش کمرنگی را داشته است و ‌یکی از اهداف دیگر بنده ترویج فرهنگ انس با نهج‌البلاغه در کنار قرآن کریم بود که همواره با برخی از مشکلات همراه است.
وی به دیگر اهداف قرآنی خود در این مرکز اشاره کرد و گفت: انجمن قرآن و نهج‌البلاغه به منظور ارائه آموزش‌های قرآنی هزینه ‌کمی از قرآن‌آموزان اخذ می‌کند و تنها هدف آن‌علاقه‌مندی و ادامه راه‌ توسط شرکت‌کنندگان است. حمایت از قاریان و حافظان و ارائه آموزه‌های آنان از دیگر اهداف بنده است که مسئولان حمایت‌های لازم را در جهت بهره‌مندی از این فعالان قرآنی در عرصه‌های مختلف انجام داده که با حمایت از آنان سرمایه‌گذاری برای آینده صورت خواهد گرفت.

حافظ کل قرآن‌ کریم اظهار کرد: همانطور که در قبل هم اشاره کردیم، با توجه به اینکه این مرکز نام  نهج‌البلاغه را یدک می‌کشد، اما مهجوریت در آموزش و نبود اساتید نهج‌البلاغه به وضوح دیده می‌شود، البته تلاش‌های بسیاری در برپایی دوره‌های آموزش نهج‌البلاغه برای علاقه‌مندان انجام شد، اما متأسفانه به‌دلیل نبود حمایت این دوره‌ها ادامه پیدا نکرد.
ایمانی ادامه داد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری درباره این‌که «اگر بخواهیم فعلی را انجام دهیم می‌توانیم»، ما نیز در این مرکز با برنامه‌ریزهایی که داشته‌ایم تا‌کنون موفق شده مشکلات بسیاری را برطرف کنیم و برای کودکان که سرمایه‌های آینده هستند برنامه‌های ویژه‌ای را تعیین کنیم.
این فعال قرآنی به امتیازات این مرکز اشاره کرد و گفت: مرکز قرآن و نهج‌البلاغه به‌عنوان عضو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، موفق به برپایی نمایشگاه علوم قرآنی با محتوای ارائه مطالب آموزشی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه ویژه کودکان در شهرستان ابهر شد.

مدیر مرکز تصریح کرد: این مرکز تنها مرکز قرآن و نهج‌البلاغه در شهرستان ابهر است که با توانمندی بالا، آمادگی همکاری با تمام ارگان‌ها، حوزه علمیه، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه آموزش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مشارکت داشته باشد.
ایمانی در پایان خاطر‌نشان کرد: این مرکز در راستای تربیت نیروهای قرآنی، در برنامه‌ای بلندمدت به شناسایی فعالان قرآنی روستاهای اطراف شهرستان ابهر کرده است به نوعی که در محافل انس با قرآن‌ کریم حضور این علاقه‌مندان را شاهد هستیم که امیدواریم بتوانیم با حمایت از سوی مسئولان  فعالیت‌های این مرکز قرآن و نهج‌البلاغه را گسترش بدهیم.
یادآور می‌شود، مرکز قرآن و عترت در استان زنجان، شهرستان ابهر، خیابان طهماسبی، روبروی تأمین اجتماعی، فرهنگسرای نور، طبقه دوم واقع شده است.
سمیه عیادی
مطالب مرتبط