صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۷۰۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸

گروه بین‌الملل: انجمن کتاب مصر ضمن رد شایعاتی که سلفی‌ها رواج داده و ادعا کرده‌اند که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره کتاب‌هایی شیعی عرضه شده که مروج تندروی و افراط‌گرایی است، گفت: هیچ موردی در این خصوص گزارش نشده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «arabic.cnn»، هیثم الحاج، رئیس انجمن کتاب مصر در واکنش به شایعاتی که سلفی‌ها با راه‌انداختن یک کمپین رواج داده‌اند، گفت: حتی اگر موردی باشد، این انجمن مجوز قانونی برای مصادره یا ممنوعیت عرضه کتاب‌ها را ندارد. این امر تحت اختیار ممیزی نمایشگاه بوده که متولی بررسی و رصد کردن محتوای کتب عرضه شده و صدور مجوز عرضه و یا منع ارائه کتب در نمایشگاه است.
الحاج با اشاره به اینکه تعداد کتب ممنوعه بسیار محدود است، گفت: تمامی کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه شده از مسیر قانونی گمرک و اداره ممیزی عبور کرده است.
وی افزود: قانون اساسی مصر متضمن آزادی عقیده و بیان است؛ این قانون همچنین نظارت بر کتب و حتی مصادره آن را ممنوع کرده است.
 از دیگر سو، احمد راسم النفیس، پژوهشگر و اندیشمند شیعه مصری، بحران نمایش کتب شیعه در نمایشگاه کتاب قاهره را پویشی  تحریک‌کننده و هدایت‌شده از سوی سلفی‌های وهابی علیه شیعه توصیف کرد که با حمایت برخی احزاب مصری و در راستای دامن‌زدن به تنش‌های فرقه‌ای موجود در منطقه و همچنین ادعای واهی تهدید بودن شیعه انجام می‌شود.
النفیس در ادامه گفت: آیا این مسئله فقط به کتب شیعه محدود می‌شود در‌حالی‌که تمام مکتب‌های فقهی در این نمایشگاه آثاری را عرضه‌ کرده‌اند. چرا می‌خواهند به‌طور مشخص جلوی عرضه کتب شیعی را بگیرند؟!
گفتنی است، علاء سعید، رئیس ائتلاف موسوم به دفاع از صحابه و خاندان پیامبر، که یکی از ائتلاف‌های سلفی ضد شیعه است، ادعا کرده بود که وجود کتب شیعه در نمایشگاه کتاب قاهره مخالف هویت مصری و قانون به‌ویژه ماده دوم آن است و انجمن کتاب مصر بدون نظارت کتب به آن‌ها مجوز داده است.
علا سعید مدعی شد: ما با برخی از انتشاراتی‌ها صحبت کردیم که کتاب‌هایی را که مخالف شریعت بودند از غرفه‌ها بردارند و آن‌ها قبول کردند اما برخی غرفه‌ها با این کار مخالفت کردند و ما علیه این انتشارات در دادگاه شکایت خواهیم کرد زیرا این کتب به نفع قانون، هویت و خانواده‌های مصری نیستند.
چهل‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره ۲۷ ژانویه تا ۱۰ فوریه(۷ تا ۲۱ بهمن) برگزار می‌شود و ۳۴ کشور عربی و ۱۳ کشور غیرعربی در این نمایشگاه حضور دارند.