به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین علی صافیگلپایگانی، استاد حوزه علمیه شب گذشته 16 خردادماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر آیات مهدوی قرآن کریم در موسسه الزهراء(س) به آیه چهار سوره شعراء «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ»؛اگر بخواهيم معجزه اى از آسمان بر آنان فرود مى آوريم تا در برابر آن گردنهايشان خاضع شود (4 شعراء) اشاره و به مفاد آن در ارتباط با موضوع مهدویت پرداخت. وی افزود: روایتی از فرائدالسمطین در جلد دوم روایت 590 این کتاب در ذیل این آیه از امام رضا(ع) نقل شده است که این نقل با توجه به اینکه صاحب فرائد، عالم اهل سنت است بسیار مهم و قابل توجه است.
صافیگلپایگانی ادامه داد: در این روایت امام رضا(ع) فرمودهاند که «لا دین لمن لا ورع له و لا ایمان لمن لا تقیة له ...» در این روایت به مسئله تقیه اشاره شده و فرموده کسی که تقیه نکند ایمان ندارد بنابراین مسئله تقیه در حفظ آبرو، عرض، ناموس و خون شیعیان به خصوص وقتی در اقلیت هستند بسیار اهمیت دارد و نباید کاری کنیم که این مسایل مخدوش شود.
این استاد حوزه تصریح کرد: در این روایت از امام سؤال میشود که تا چه زمانی باید تقیه بکنیم که امام پاسخ میدهند تا «یوم الوقت الموعود»یعنی تا روز ظهور حضرت حجت(عج)؛ امام در این روایت فرمودند که چهارمین فرزند من که فرزند بهترین کنیزان عالم است ظهور خواهد کرد و مومنان باید تا آن روز در تقیه باشند؛ او کسی است که زمین به وسیله او از هر نوع ظلم و ستمی پاک خواهد شد.
وی با بیان اینکه با وجود این روایات مسئله تردید برخی در ولادت آن حضرت و یا وجود ایشان، تعجبآور است اظهار کرد: امام در ادامه این روایت آیه شریفه «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ»(69 زمر) را قرائت فرمودند.
صافی گلپایگانی با بیان اینکه زمین در هر عصر و دورهای دارای حجت و میزان است عنوان کرد: میزان واقعی حضرت علی(ع) و ائمه هدی هستند و این میزان تا روز قیامت و رد قیامت نیز باقی است؛ امروز هم امام زمان(عج) کارشان ایجاد ترازوی عدل و میزان است و با این میزان میتوان حق را از باطل شناخت.
صافیگلپایگانی ادامه داد: در روایت بیان شده است امام زمان کسی است که زمین برای او پیچیده میشود که در تفسیر این مسئله گفتهاند مراد همان طی الارض است که حضرت کل کرده زمین را در چشم بر هم زدن طی خواهند کرد همچنین آن حضرت براساس روایات، سایه ندارند.
وی افزود: براساس ادامه این روایت او کسی است که منادی از آسمان ندا میدهد تا همه صدای او را از کعبه بشنوند و حق با او و حق در اوست و هر کسی که میخواهد حقیقت را بشناسد باید از این صدا تبعیت کند.
صافیگلپایگانی اظهار کرد: امام در ادامه این روایت به همان آیه شریفه اشاره فرمودهاند یعنی آیهای که از آسمان نازل میشود وجود حضرت حجت است بنابراین معرفت امام زمان براساس روایت «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» در عصر غیبت و ظهور آن حضرت مصداق دارد و از مسایل لازم است و امروز نیز یکی از مهمترین راه ها برای معرفت و شناخت حضرت، خواندن روایات و احادیث ایشان و مهدویت است تا با ویژگیها و شرایط ظهور بیشتر آشنا شویم.
وی با اشاره به روایت 591 از کتاب فرائد تصریح کرد: براساس این روایت، دعبل خزائی روایتی از امام رضا(ع) نقل فرموده است که من در نزد حضرت شعری خواندم که دو بیت آن مرتبط با ظهور حضرت قائم(ع) بود؛ وقتی این شعر تمام شد حضرت، فراوان گریه کردند و فرمودند که این دو بیت را خداوند بر زبان تو جاری کرده است و گرنه تو توان سرودن آن را نداشتی و بعد از من پرسیدند که آیا میدانی آن امام کیست و کی قیام خواهد کرد که بنده اظهار بی اطلاعی کردم و امام فرمودند: آن حضرت فرزند چهارم من است که مردم در انتظار او هستند و وقتی ظاهر شود همه از دستور او اطاعت خواهند کرد و اگر دنیا یک روز باشد باز هم آنقدر آن روز طولانی خواهد شد تا آن حضرت بیاید و جهان را از عدل و داد پر کند و بعد هم به این آیه شریفه استشهاد کردند.
صافیگلپایگانی در ادامه به مسئله تعیین وقت برای ظهور اشاره و عنوان کرد: البته تعیین وقت برای ظهور کاملا نادرست است و در روایت داریم «کذب الوقاتون» یعنی کسانی که وقت معین تعیین کنند دروغگو هستند و حتی خود آن حضرت نیز وقت خاص ظهور را اطلاع ندارند زیرا تعیین وقت باعث سستی در دین مردم میشود.
وی تاکید کرد: براساس اخبار، وقت ظهور را فقط خداوند میدانند و در روایتی از امام معصوم به نقل از پیامبر(ص) آمده که ایشان فرمودند: «مثله کمثل الساعة» یعنی مثل زمان قیام آن حضرت همانند زمان برپایی قیامت است که فقط خداوند از وقت خاص آن اطلاع دارد.