صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۹۲۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

گروه هنر ــ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری از کم کاری هنرمندان ایرانی در ساخت آثار هنری ارزنده از فعالیت‌ها و عملیات‌های ارتش که رقیبی چون هالیوود را در مقابل خود دارد، گلایه و تصریح کرد: آماده هر گونه حمایت و ارائه امکانات عظیم ارتش برای ساخت فیلم درباره سوژه‌های ارتش هستیم.

امیر حبیب‌الله سیاری، فرمانده سابق نیروی دریایی و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا؛ در پاسخ به اینکه فعالیت‌های انجام شده در عرصه هنر و سینما را چطور ارزیابی می‌کند و کاستی‌های موجود چیست و چه برنامه‌ای برای رفع آن دارند، عنوان کرد: انتظار ما از حوزه هنر و هنرمندان آن است که ارزش‌های دفاع مقدس را بیشتر به تصویر بکشند. ارتش جمهوری اسلامی و فعالیت‌هایی که انجام داده است، جای کار بسیار دارد که البته می‌توان در این عرصه تلاش بیشتری انجام داد.

وی با بیان این مطلب افزود: افرادی که هشت سال دفاع مقدس را درک کردند می‌دانند که در آن دوران چه ارزش‌هایی حاکم بوده است و چطور می‌توان آنها را به نسل جوان و نسلی که جنگ را ندیده و درک نکرده است منتقل کرد. به نظر من تلاش فراوانی در این عرصه انجام و اقدامات ارزشمندی شده است که جای تشکر و قدردانی دارد و نمی‌شود آن را نادیده گرفت، ولی انتظاری که از هنرمندان و فعالیت‌های هنری در این باره می‌رود بیش از این است.

امیر سیاری از فعالیت‌ها و سوژه‌های بسیاری که در عرصه زمین، هوا و دریا در ارتش جمهوری اسلامی وجود دارد یاد و اظهار کرد: می‌توان از این سوژه‌ها در قالب فیلم و کار هنری استفاده کرد تا بتوان از این راهبرد، اقدامات ارزنده ارتش را به مردم و نسل‌های جدید انقلاب منتقل کرد تا بدانند که کشورمان در چه وضعیتی قرار داشته است و اکنون در چه اوضاعی قرار داریم.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش در ادامه سخنانش گفت: اینکه ارتش چگونه توانست در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کند تا کشور، ارزش‌ها، انقلاب، شرف و ناموس کشور حفظ شود و امروز ایران بتواند بالنده و با افتخار در جهان حضور داشته باشد، موضوعی است که باید درباره آنها آثار بسیاری ساخته شود.

وی با گلایه از اینکه چرا نباید هنرمندان کشورمان به عملیات‌های ارزنده ارتش بپردازند و از آن سو،‌ هالیوود به این کار اقدام کند و فیلم «کاپیتان فیلیپس» را بر اساس عملیات ارتش تهیه کند، تاکید کرد: ما ادعا می‌کنیم که ایران قدرت منطقه‌ خاورمیانه است که ادعایی بی‌اساس نیست و ادعا می‌کنیم که پیروزی مطلق در دفاع مقدس نصیب ایران شد. می‌دانیم که دشمن ما امروز در چه وضعیتی قرار و چه هراسی از نیروهای نظامی ارتش و سپاه دارد. این موارد همه قابلیت آن را دارد که هنرمندان کشورمان بیشتر به این موضوعات بپردازند. ممکن است برخی از آنان این طور بیان کنند که امکانات و پشتیبانی اندک است؛ در این باره باید گفت که ما می‌توانیم همه توان و حمایت ارتش را به کار بگیریم که هنرمندان بیشتر به این موضوعات و سوژه‌ها بپردازند و بتوانند آنها را به خوبی به نسل جوان منتقل کنند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش همچنین در این باره که یکی از منابع برای استفاده از عکس، سایت عکس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش است که به شدت فقیر است و آیا بنا ندارید عکس‌هایی از دوران جنگ را در این سایت بارگذاری کنید و به تقویت آن بپردازید، عنوان کرد: یکی از محدودیت‌هایی که ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس داشت این بود که هیچ گاه در عملیات‌ها اجازه ورود فیلمبردار، عکاس و خبرنگار داده نمی‌شد و الان هم، این طور است، مگر اینکه بستر کار برای انجام این اقدام فراهم باشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که چنین تصاویری موجود باشد و نباید این رویکرد را با عملیات‌ها و تصاویر و عکس‌هایی که از عملیات‌های سپاه وجود دارد مقایسه کرد.

امیر سیاری به فیلم «تنگه ابوقریب» اشاره کرد و افزود: برای مثال در این فیلم این گونه نشان داده می‌شود که عکاس همراه با ارتش در عملیات حضور دارد، در حالی که این گونه نبوده است و عکس آن چنانی از عملیات‌های ارتش در اختیار نداریم که بخواهیم بارگذاری کنیم. در عین حال نباید همه تلاش‌ها و کوشش‌ها متکی به عکس باشد. مطالب دیگری هم وجود دارد و امکانات و اسنادی در دست است که می‌توان با تکیه بر آنها کار را پیش برد.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش درباره ظرفیت فضای مجازی که از سال‌ها پیش ایجاد شده است و می‌توان در این حوزه ورود جدی کرد و اینکه آیا ارتش برنامه‌ای در این راستا در دستور کار دارد یا خیر، اعلام کرد: حضور ارتش در فضای مجازی کاملاً با تدبیر و محاسبه دقیق انجام خواهد شد. قرار نداریم که در هر عرصه‌ای و به هر شکلی وارد شویم. این ورود باید محاسبه شده، با تدبیر و هدفمند باشد که ممکن است رضایت برخی افراد را جلب نکند که خواهان گستردگی دسترسی و بدون محدودیت بودن آن هستند.

وی درباره پشتیبانی از فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر امسال نیز به نمایش درآمد همچون «سرو زیر آب» و «به وقت شام» عنوان کرد: «به وقت شام» حاصل تلاش و کوشش نیروی هوایی ارتش و امکاناتی است که پای کار آورده بود که بسیار وسیع، گسترده و قابل توجه بود که از نظر مالی هزینه بالایی داشت.

امیر سیاری تصریح کرد: این آمادگی در ارتش وجود دارد و من اعلام می‌کنم که همه هنرمندان بدانند که برای انجام چنین کارهایی که سوژه‌های بسیار مهمی از نظر ارتش است، با استفاده از امکانات و توانمندی ارتش، حمایت و پشتیبانی می‌کنیم؛ البته کار سخت است و این موضوع را قبول داریم. ما چند فیلم در عرصه نیروی دریایی ساختیم و امکانات عظیمی را در اختیار هنرمندان قرار دادیم و آنقدر این امکانات بسیار بود که تهیه‌کننده و کارگردان می‌گفتند «کافی است». البته باید به این عرصه با وجود سختی‌هایی که دارد ورود کرد و ارتش نیز حمایت می‌کند.

 

انتهای پیام