صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۰۱۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
بنیانگذار جنبش «غزه آزاد» در آمریکا:

گروه بین‌الملل - بنیانگذار جنبش «غزه آزاد» در آمریکا تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس را تلاشی از سوی رئیس جمهور آمریکا برای کسب محبوبیت و جلب نظر حامیان اسرائیل در کنگره توصیف کرد.    

‌پائول لارودی در مصاحبه با ایکنا در این باره گفت: ترامپ در آمریکا نه محبوبیت چندانی دارد و نه سیاستمدار مهمی به شمار می‌رود و به همین دلیل نیازمند حمایت و پشتیبانی است. او می‌تواند این محبوبیت را از طریق حامیان اسرائیل که از نفوذ بالایی در کنگره برخوردار هستند بدست آورد.

پائول لارودی، فعال سیاسی آمریکایی است که کمتر از یک سال پس از تولد در ایران به آمریکا مهاجرت کرد. وی در حال حاضر یکی از فعالان مطرح جنبش‌های ضداسرائیلی و طرفدار فلسطین در آمریکا است. وی استاد زبان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا است و در جنبش اتحاد جهانی علیه جنایات رژیم صهیونیستی عضویت دارد. لارودی همچنین بنیانگذار جنبش‌های «غزه آزاد» و «فلسطین آزاد» در آمریکا است.

لارودی 14 سال از عمر خود را در کشورهای عربی گذرانده و مدتی هم مسئولیت مستشاری آمریکا در عربستان سعودی را به‌عهده داشته است.

لارودی از کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم فرهنگی ــ اقتصادی اسرائیل حمایت کرده و دیگران را نیز بارها برای حمایت از این طرح تشویق کرده است. وی معتقد است که اسرائیل برنامه‌ای را هدایت می‌کند که نتیجه آن فقط جنایت علیه فلسطینیان است. وی همچنین معتقد است که رژیم صهیونیستی با اشغال سرزمین فلسطینیان شهرهای فلسطینی را به اردوگاه اسرا تبدیل کرده است.

ایکنا: همانطور که می دانید، ایالات متحده آمریکا قصد دارد در ماه مه، همزمان با هفتادمین سالگرد نکبت (سالگرد آواره شدن صدها هزار فلسطینی و تشکیل رژیم صهیونیستی)، سفارت خود را در قدس افتتاح کند. نظر شما درباره این جابجایی چیست و دلیل اصلی این تصمیم را چه می دانید؟

لارودی: دونالد ترامپ در آمریکا نه محبوبیت چندانی دارد و نه سیاستمدار مهمی به شمار می‌رود و به همین دلیل نیازمند حمایت و پشتیبانی است. او می‌تواند این محبوبیت را از طریق حامیان اسرائیل که از نفوذ بالایی در کنگره برخوردار هستند بدست آورد. ترامپ از موضوع جابجایی سفارت استفاده می‌کند تا در نظر حامیان اسرائیل در کنگره به شکل یک قهرمان جلوه کند و بتواند محبوبیت خود را افزایش دهد. تا زمانی که او بتواند خود را در نظر آنها یک فرد تاثیر گذار و کلیدی نشان دهد، می تواند به برخی از اهداف خود به عنوان یک رئیس جمهور دست پیدا کند.

ایکنا: جامعه جهانی، خصوصا مسلمانان، چطور باید به این جابجایی واکنش نشان بدهند؟

لارودی: تا کنون جامعه جهانی و مسلمانان تنها با حرف واکنش نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد در ادامه نیز شاهد واکنش‌هایی مشابه گذشته خواهیم بود. تنها زمانی ممکن است شاهد واکنش های متفاوت باشیم که اسرائیل شروع به مصادره یا تخریب مسجد الاقصی و حرم شریف کند. تا کنون رهبران کشورهای مسلمان نشان داده‌اند که تمایل دارند نقض قوانین بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها را با بی‌تفاوتی دنبال کنند و ما نمی‌توانیم توقع بیشتری داشته باشیم.

ایکنا: به نظر شما این تصمیم ایالات متحده می تواند پایانی بر حیات صهیونیسم در خاورمیانه باشد؟

لارودی: به نظر من جابجایی سفارت از تل آویو به قدس کمترین آسیبی به حیات صهیونسیم نخواهد زد. قبل از اینکه جهان بتواند خود را از نکبتی به نام صهیونسیم رهایی دهد، ما شاهد جنایات بیشتری علیه بشریت از جانب اسراییلی‌ها در برنامه یهودی‌سازی قدس شریف خواهیم بود. صهیونیست‌ها منافع و امتیازات فروانی را برای سیاستمداران فاسد در بسیاری از کشورها به وجود آورده‌اند. اگر شما قصد داشته باشید کاری پلید و کثیف انجام دهید، اسرائیل حاضر است به شما کمک کند. آن ها استاد ترور، سرکوب نظامی جنبش‌های مردمی، ارائه اطلاعات دروغ، جاسوسی، و تبلیغات دروغ و هر آنچه عوام را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هستند. همین موضوع باعث نفوذ زیاد آنها در ساختار قدرت بسیاری از کشورها شده است. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها حاضر به مقابله با اسرائیل نیستند.

ایکنا: در ماه دسامبر، ۱۲۸ کشور به قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل رأی دادند که به موجب آن آمریکا از موضع خود در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسرایل عقب نشینی کرد. به نظر شما این اقدام برای متوقف کردن اسراییل کفایت می کند؟

لارودی: آمریکا نشان داده است که کمترین اهمیتی برای قطعنامه های سازمان ملل خصوصا آن دسته که در مجمع عمومی رای می آورند، قائل نیست. قطعنامه ها جز یک سری حروف بر روی کاغذ چیز دیگری نیستند. شاید آنها ارزش قانونی داشته باشند اما قانون بدون قابلیت اجرا شدن بی‌معنی است و آمریکا تنها قصد و اراده خود را به جهان تحمیل و اجرا می کند. چه کسی می تواند قانونی را ضد ایالات متحده اجرایی کند؟ آمریکا با اعزام نیروهای خود به کشورهای دیگر و استفاد از سلاح های خود علیه آنان بزرگترین ناقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است. تصورش سخت است که یک جنبش جهانی به اندازه کافی قدرتمند وجود داشته باشد که بتواند آمریکا را به اجرای قوانین بین‌المللی وادار کند.

 انتهای پیام