صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۲۶۴۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱

گروه فرهنگی – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در حال ساماندهی محوطه تاریخی خورهه محلات هستیم و باتوجه به آن‌که شاخص‌ترین مرمت‌گران سنگ در جهان، ایتالیایی‌ها هستند از این رو با چند مرمت‌گر برتر این کشور در حال مذاکره هستیم که پیش از این مرمت پاسارگاد و تخت جمشید را بر عهده داشته‌اند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی سید محمد حسینی امروز شنبه 9 تیرماه گفت: شناخت ويژگیهای معماری، شهرسازی و سبک زندگی مردم در دوره تاریخی خورهه محلات از اهميت بالايی برخوردار است چراکه همچنان معماهای گوناگونی در خصوص این محوطه وجود دارد که به کاوش و کنکاش احتیاج دارد اما پیش‌درآمد حل این معماها به حفاظت تمام‌عیار از محوطه نیاز دارد. از این‌رو اداره کل با برنامه‌ریزی منسجم تلاش می‌کند که این محوطه با ارزش که به احتمال بسیار متعلق به دوره اشکانی است را حفظ و نگهداری کند تا بتوان اقدامات آتی را با آگاهی و حفاظت بیشتری انجام داد.
سید محمد حسینی با بیان اينكه به‌رغم 500 سال حكومت اشكانيان در ايران، تعداد معدودی آثار تاريخی از اين دوره در كشور شناسايی شده، افزود: بنای تاریخی خورهه در مساحتی بالغ بر ۳۵۵۰ متر مربع ساخته شده و شامل سه بخش ایوان اصلی، مجموعه بخش شمالی و مجموعه بخش غربی است. ایوان اصلی دارای ۱۲ ستون در دو طرف و ارتفاع ستون‌های باقی‌مانده حدود ۷ متر است که با توجه به حجم سقف ایوان‌ها، ارتفاع اولیه آن‌ها ۹ متر تخمین زده می‌شوند. در حال حاضر از میان ۱۲ ستون ایوان اصلی تنها ۲ ستون باقی‌مانده که در میان بنا خودنمائی می‌کنند.
وی در ادامه گفت: اولویت نخست اداره کل محصور کردن عرصه محوطه با استفاده از فنس‌کشی و حصار‌کشی است. اولویت دوم نیز حفاظت و مرمت از ستون‌های باقی‌مانده است. باتوجه به آن‌که شاخص‌ترین مرمت‌گران سنگ در جهان، ایتالیایی‌ها هستند از این رو با چند مرمت‌گر برتر این کشور در حال مذاکره هستیم که پیش از این مرمت پاسارگاد وتخت جمشید را بر عهده داشته‌اند.همچنین اولویت سوم اداره کل تملک وآزاد‌سازی عرصه این محوطه است تا برای شناخت بیشتر این محوطه تاریخی تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی با این امر امکان‌پذیر باشد.
حسینی در پایان گفت: سامان‌دهی این محوطه علاوه بر حفظ این اثر ارزشمند می‌تواند نقش جدی در رونق گردشگری منطقه داشته باشد. در کاوش‌های باستان‌شناسان در این منطقه تعداد قابل توجهی سفال و خمره پیدا شده که کشف سفال‌های کلینگی(جرینگی) که ظرافت خاصی دارند احتمال معبد بودن این مکان را تا حد زیادی رد می‌کند و دلایل را به سمت یک عمارت اربابی سوق می‌دهد.
گفتنی است با توجه به نیمه کوهستانی بودن منطقه سال گذشته کانال هدایت آب‌های سطحی نیز در این محوطه ایجاد شد.
انتهای پیام