صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۴۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد:

کانون خبرنگاران نبأ ــ با توجه به اهمیت بحث مهدویت و شناخت، ماهیت و ضرورت پاسداشت این رکن اعتقادی و نظر به نقش مهم فرهنگ و هنر این دو حوزه با محتوای عمیق؛ نیاز شدیدی به برگزاری برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری به شکل توأم در فضای دانشگاهی کشور احساس شد.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ باتوجه به خلأهای فرهنگی حوزه مهدویت با رویکرد هنری و ادبی به ضرورت‌های این حوزه با چشم‌اندازی بلندمدت به همراهی جامعه دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اهمیت بحث مهدویت و شناخت، ماهیت و ضرورت پاسداشت این رکن اعتقادی و با توجه به نقش مهم فرهنگ و هنر این دو حوزه با محتوای عمیق؛ نیاز شدیدی به برگزاری برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری به شکل توأم در فضای دانشگاهی کشور احساس شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سا‌ل‌های اخیر شاهد کمرنگ شدن برنامه‌های غنی و فاخر در حوزه مهدویت بوده‌ایم، این حرکت فرهنگی و علمی که با حضور نهادهای کارساز در این حوزه رقم خواهد خورد، قطعا گامی جدی در زمینه تولید نظریات جدید در حوزه انتظار و خلق آثار علمی که مبین این اندیشه متعالی است برداشته خواهد شد.

علی حسینی گفت: برگزاری اولین جشنواره هنری، فرهنگی و علمی با حضور اقشار مختلف می‌تواند رونقی دوباره در میان اهل ادب، فرهنگ و هنر در باب تولید آثار هنری باز بوده و بانک آثار در این حوزه را غنی‌تر کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اظهار کرد: محورهای اصلی این جشنواره حول دو محور؛ چالش‎های اعتقادی و فرهنگی مهدویت و چالش‎های اجتماعی، سیاسی مهدویت تنظیم شده است؛ محور چالش‎های اعتقادی و فرهنگی مباحثی چون غفلت از مبانی و آرمان‌ها، شک و تردید، افول دین و ارزش‌ها، یأس و ناامیدی، سطحی‌نگری، برداشت‎های انحرافی، تطبیق‎های ناروا، تعیین وقت ظهور و شتاب‌خوانی(استعجال) مطرح شده است.

به گفته حسینی بخش چالش‎های اجتماعی، سیاسی نیز محورهایی چون مسئولیت‌گریزی، فتنه‎ها، سختی‎ها و ناکامی‎ها، لغزش اندیشمندان و خواص، فاصله بین عالمان و مردم، افزایش اختلافات، مدعیان دروغین، مخالفت با فعالیت‌های سیاسی و تشکیل حکومت و افزایش دشمنی‎ها گنجانده شده است.
دبیر نخستین جشنواره ملی مهدویت اظهار کرد: محورهای ارسال آثار در حوزه‌های پژوهشی، هنری، ادبی، کتاب‌خوانی و رسانه و فضای مجازی قرار دارد.
وی افزود: بخش پژوهشی(دکترین مهدویت) شامل مقالات علمی و پژوهشی؛ بخش ادبی شامل شعر و داستان کوتاه؛ بخش هنری شامل پوستر، مستند و خوشنویسی؛ بخش کتابخوانی شامل کتاب نگین آفرینش نوشته حضرت آیت‌الله صافی گاپایگانی و بخش فضای مجازی رسانه شامل وبلاگ‌نویسی، تنظیم شده است.
حسینی تصریح کرد: مهلت ارسال آثار در بخش هنری، ادبی، کتاب‌خوانی، رسانه و فضای مجازی تا 15 آبان ماه تعیین شده و اعلام نتایج آثار ارسالی در 24 آبان اعلام می‌شود؛ این بخش از جشنواره در 26 آبان خاتمه می‌یابد. همچنین ارسال آثار در بخش پژوهشی 15 بهمن ماه و اختتامیه آن در فروردین ماه سال 1398 اعلام شده است. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق سایت جشنواره، پیام رسان‎های سروش و ایتا با نشانی mahdaviatfest@ و دبیرخانه جشنواره ملی مهدویت به نشانی قم، صفاشهر، کوچه جهاد دانشگاهی، پلاک ۳۲ صندوق پستی ۱۶۱-۳۷۱۸۵ ارسال کنند.
علی حسینی در پایان با توجه به رغبت داوطلبان، به دورنمای کلی این جشنواره پرداخت و گفت: هدف مخاطب اصلی این جشنواره دانشجویان هستند ولی فضا محدود به دانشجو نیست و عموم علاقه‌مندان در این حوزه می‌توانند با شرکت در این جشنواره مشارکت حداکثری داشته باشند؛ هدف از برپایی این جشنواره اتصال جامعه به مهدویت با رویکرد هنری و ادبی مانند کلیپ‌های کوتاه، اینفوگراف و شعرگراف است، در گذشته این اتصال تنها از جنس پژوهشی بود و جذب حداکثری را نداشت که با توجه به حجم ارسال آثار، انتظار مشارکت حداکثری دانشجویان و آحاد مردم را داریم.
مسعود باریکان
انتهای پیام