صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۸۸۳۵
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

گروه معارف - مدرس حوزه علمیه بیجار بابیان اینکه صحیفه سجادیه، کتابی سرشار از معارف توحیدی و ارزش‌های انسانی است، گفت: پس از قیام عاشورا، امام سجاد (ع) در یک جو اختناقی شدیدی قرار داشتند که نمی‌توانستند به صراحت مطالب را به گوش مردم برسانند و از این رو به نوشتن صحیفه سجادیه روی آوردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین پناهی، مدرس حوزه علمیه بیجار در گفت‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان غربی، بیان کرد: حادثه کربلا واقعه‌ای عظیم است که نظیر آن در دنیا رخ نداده و لازم بود تا برای آیندگان تبیین شود که چرا این حادثه بوقوع پیوست.
وی ادامه داد: امام‌حسین(ع) علیه قومی قیام کردند که حلال‌های خداوند را حرام و حرام‌های خداوند را حلال کرده و دین را تغییر داده‌بودند و نقش امام‌سجاد(ع) و حضرت زینب (س) این بود تا این واقعه را در شام تشریح کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهی خاطرنشان کرد: پس از قیام عاشورا، دوران اختناق بسیار شدیدی شکل گرفت و ائمه اطهار(ع) فرصت هیچ‌گونه مقابله‌ای با نظام حاکم را نداشتند و چون امام سجاد(ع) نمی‌توانستند به صراحت مطالب را به گوش مردم برسانند، از این رو به نوشتن صحیفه سجادیه روی آوردند.
وی افزود: تمامی معارف توحیدی، امامت، ارزش‌های انسانی و اخلاقی را می‌توان در صحیفه سجادیه یافت و ایشان در این دعاها مردم را نسبت به حقایق دین آشنا ساختند و دانش مردم را نسبت به معارف الهی تقویت کردند.
مدرس حوزه علمیه بیجار با اشاره به اینکه امام‌سجاد(ع) به سجده‌های طولانی معروف هستند، تصریح کرد: امام‌باقر(ع) همواره می‌فرمودند که پدرم هر زمان بلایی دفع می‌شد، نعمتی از سوی خداوند می‌رسید و یا پس از هر نماز سجده‌های طولانی می‌‌نمود.
وی یادآور شد: ویژگی عبادت امام‌سجاد(ع) به گونه‌ای بود که در واقع تشبیه به عبادت امام‌علی(ع) می‌کردند.
انتهای پیام