صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۷۵۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

گروه جامعه ــ محمدرضا پویافر، استادیار جامعه‌شناسی در جدیدترین پژوهش خود، به سنخ‌شناسی زائران اربعین حسینی(ع) در سال 1397 پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ محمدرضا پویافر، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه علوم انتظامی امین در جدیدترین پژوهش خود در قالب گروه پژوهشی «دین و جامعه»، به سنخ‌شناسی زائران اربعین حسینی(ع) در سال 1397 پرداخته است. 

این پژوهش با مطالعه در میان یک نمونه 880 نفری از زائران شرکت‌کننده در آئین پیاده‌روی باشکوه اربعین حسینی(ع) در سال 1397 انجام شده است و افرادی همچون احمد شکرچی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی و نسیم کاهیرده، پژوهشگر جامعه‌شناسی در آن همکاری و اظهار نظر کرده‌اند.

بنابر این گزارش، مهم‌ترین محورهای مورد بررسی در «پیمایش سنخ‌شناسی زائران اربعین» عبارت‌اند از:

1-الگوی کلی سفر اربعین شامل مواردی مانند مرز و وسیله نقلیه مورد استفاده برای ورود به عراق و برنامه سفر زائران در طول مدت زیارت.
2-انگیزه‌ها و اهداف از حضور در پیاده‌روی اربعین.
3-شاخص‌های تجربه زیارت اربعین در سه بعد اندیشه‌ها(ذهنیات)، کنش‌ها(اعمال) و همچنین احساسات و عواطف.
4-نظرات زائران در مورد برخی از مسائل مربوط به پیاده‌روی اربعین شامل مواردی همچون نحوه برنامه‌ریزی، سیاستگذاری حاکمیتی و کیفیت حجاب در اربعین.

گفتنی است معرفی‌نامه لازم برای انجام این پژوهش در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی به همت کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین کشور صادر شده بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه این اثر پژوهشی به کانال‌ «دین و جامعه» در فضای مجازی مراجعه یا با آدرس ایمیل  mrpouyafar@gmail.comارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام