صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۸۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

گروه اجتماعی ــ نماز بهترین طاعات و فاضل‌ترين عبادات است، چنانكه در حدیث نبوی وارد شده است كه نماز ستون دين است، هرگاه مقبول شد همه عبادات مقبول است و اگر مردود شود همه‌ عبادات مردود است.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، نماز بهترين طاعات و فاضل‌ترين عبادات است، چنانكه در حديث نبوی وارد شده است كه نماز ستون دين است، هرگاه مقبول شد همه عبادات مقبول است و اگر مردود شود همه‌ عبادات مردود است.
انسان که اشرف مخلوقات است بر اساس فطرت به ربانيت او معترف است و هرگونه شرک را از او نفی می‌کند و لازم است که فقر خويش و غنای خالق را اظهار کند و رمز نماز در همين است که بنده اظهار عبوديت و بندگی کند. تصوير ظاهری نماز همان است که با اعمال مخصوصی انجام می‌گيرد و حفظ آن نيز فرض و واجب است اما روح و باطن نماز عبارت از اخلاص، حضور قلب، ذکر خداوند، تعظيم در مقابل او، اميد و دلبستگی ذاتی به ربوبيت، اعتماد به وجود سرمدی و محو شدن در مقابل ذات يکتايی است که در مقابل عظمت و جلال او قيام کرده است، پس نماز نبايد امری ظاهری باشد.
نمازی که فقط ظاهر داشته باشد و فاقد روح باشد تاثيرگذار نخواهد بود، بنابراين قيام ظاهری، تحرکی در نماز ايجاد نخواهد کرد و از سوی ذات باری تعالی به اين نماز اقبال و توجهی نيست؛ چنانچه از رسول گرامی اسلام روايت شده که فرمودند: خداوند متعال نظر نمی‌افکند به نمازی که آدمی دل خود را همانند بدن خود حاضر نمی‌کنند.
نماز موجب اخلاص روح و عروج انسان به قلّه رفیع معنویت است. در آن لحظه که آدمی به کمال و شکوه بی‌نهایت آفریدگار جهان نمی‌اندیشد، سراپا شیفته آن می‌شود، دل و جانش، به خضوع و خشوع و فروتنی می‌گراید با آهنگ فطرت در برابر آن همه کمال و عظمت سرتعظیم فرود (رکوع) و سربه زمین می‌ساید (سجود) و زبان به ستایش می‌گشاید (حمد).
نماز یک خودسازی است که می‌تواند پیکره وجود انسان را از آلات شیطانی بزداید. نماز و نیایش ارتبط صمیمانه‌ای است میان انسان و خدا، آفریده و آفریدگار.
انسان با عبادت خودش را می‌شناسد
حجت‌الاسلام عبدالغفارغفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: انسان با عبادت خودش را می‌شناسد و وقتی خود را شناخت خدای خود را نیز می‌شناسد و انسان اگر خودش را بشناسد، خدایش را به بهترین وجه می‌شناسد.
وی با استناد به آیه 45 سوره عنکبوت «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: همانا نمازانسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد.
حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو کردن نقش بنیادین نماز در خودشناسی ادامه داد: نماز در خودشناسی و تکامل شخصیت انسان، نقشی بنیادین دارد و انسان باید بداند که برای چه چیز خلق شده است و اگر انسان می‌خواهد خود را اصلاح و تهذیب نفس کند و اخلاق و اعتقاد سالم داشته باشد، با نماز به تقرب می‌رسد.

نماز حلقه اتصال مُلک به عالم ملکوت است
صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: نماز حلقه اتصال زمین به آسمان، مُلک به عالم ملکوت است و نماز برای هویت‌یابی است، انسان وقتی در برابر پروردگار متعال اقرار می‌کند إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ، خدا من بنده تو هستم، هویت من این است، تمام وجودم از توست و در گرفتاری‌ها به این نتیجه می‌رسم که همه کاره تو هستی!
وی با استناد به آیات 6 الی 8 «كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَىٰ، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَىٰ، إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الرُّجْعَىٰ» بیان کرد: در این آیات می‌خوانیم: این چنین نیست که انسان سپاس‌گزار باشد مسلماً انسان سرکشی می‌کند. برای اینکه خود را بی نیاز می‌پندارد. بی‌تردید بازگشت به سوی پروردگار توست.
بهروز‌ ادامه داد: در نماز به این نتیجه می‌رسیم که انسان بسیار ضعیف آفریده شده و بسیار آسیب‌پذیر است و چون انسان آسیب‌پذیر است در نماز خود را باید به قدرت برتر وصل کند و اگر متصل نشود در طوفان و حوادث، مصیبت‌ها و بلاها کم می‌آورد.
وی از پیوند زدن قطره وجود انسان به ریای فطرت الهی گفت و افزود: انسان در نماز وقتی قطره وجود خود را به دریای بیکران قدرت الهی پیوند می‌زند، حود را به بی‌نهایت متصل می‌کند.
انتهای پیام