صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۵۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر لزوم شناخت مبتنی بر قرآن و روایات از امام زمان(عج) تصریح کرد: شناخت ما نباید کوچه و بازاری و آمیخته با خرافات و اغلاط باشد، بلکه باید مبتنی بر آیات قرآن و روایات باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری، استاد مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در مورد غیبت بلندمدت حضرت حجت که اکنون در آن به سر می‌بریم، فرموده‌اند که زمان این غیبت آنقدر طول می‌کشد که بیشترین کسانی که معتقد به او هستند از او جدا می‌شوند؛ این مطلب راجع به شیعیان است و نه مسیحیان و یهودیان، یعنی شیعیانی که روزی به ایشان معتقد بوده‌اند از باور به وجود ایشان جدا می‌شوند.
 
وی افزود: در این دوران همه ریزش می‌کنند مگر کسانی که یقین قوی داشته باشند؛ زیرا دوران زلزله‌های اعتقادی و طوفان‌های بنیان‌کن است که این زلزله‌ها و توفان‌ها در اثر شبهات سهمگینی است که از سوی دشمنان که می‌خواهند این نور خاموش شود به سمت شیعیان گسیل داده می‌شود و از طرف دیگر جلوه‌گری و رقابت‌های دنیوی و چشم و هم‌چشمی‌ها زمینه‌ساز ترویج این اعتقادات است.
 
استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه برای تقویت یقین دو بعد علمی و عملی وجود دارد که باید روی آن کار شود، اظهار کرد: همچنین راه دیگر این است که شناخت در مورد امام آمیخته با خرافات و مطالب غیرواقعی و غلط نباشد؛ مبتنی بر اینکه گردن آماده کنیم تا شمشیر حضرت آن را بزند نباشد بلکه ریشه در روایات ناب و معتبر داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: شناخت ما نباید کوچه و بازاری و آمیخته با خرافات و اغلاط باشد بلکه مبتنی بر آیات قرآن و روایات باشد، همچنین علم و عصمت امام را طوری شناخته باشیم که در غضب و خشم امام(ع) هم هیچ ناملایمتی برای رفتن به سوی امام(ع) نداشته باشیم و این کار سختی است؛ زیرا بزرگانی در این مسیر بیراهه رفته و دچار انحراف شده‌اند.
 
بی پولی مانع ازدواج نشود
 
اباذری همچنین در ادامه با اشاره به اهمیت خانواده در فرهنگ مهدوی به آیه 32 سوره مبارکه نور«وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» اشاره و بیان کرد: در سوره مبارکه نور فرمود وقتی جوانی وقت ازدواجش رسید همه سعی و همت والدین و افراد جامعه باید فراهم کردن زمینه ازدواج ایشان باشد حتی در دوره پیامبر که غلام و کنیز هم بودند و آن‌ها را آدم حساب نمی‌کردند فرمودند که آن‌ها هم باید ازدواج کنند لذا حتی بی پولی هم نباید مانع تشکیل خانواده شود زیرا خدا وعده داده تا در رحمت خود را با تشکیل خانواده باز کند.
 
وی با بیان اینکه در نگاه غرب ما دو چیز یعنی فرد و جامعه داریم و خانواده اصالتی ندارد تصریح کرد: در غرب هدف پیشرفت مادی جامعه به هر قیمت است؛ هدف تولید است که لازمه این پیشرفت است به هر قیمتی؛ در غرب اگر خانواده اصالت داشته باشد چون خانم‌ها نیروی کار ارزان هستند مزاحم تولید و پیشرفت مادی خواهند بود.
 
وی اضافه کرد: لذا خانواده مانع پیشرفت است از این رو بحث ازدواج سفید که از ذغال سیاه‌تر است مطرح می‌شود. پیوند رقیق و دوستی و رفاقتی میان دختر و پسر وجود دارد و حتی ممکن است فرزند هم داشته باشند ولی خانواده ایجاد نمی‌شود و زن و مرد در این ازدواج هر موقع و هر جایی دوست داشتند می‌توانند بروند که امروز همین مسئله در غرب آنان را گرفتار کرده است.
 
جایگاه خانواده در اسلام
 
اباذری تصریح کرد: وقتی سراغ قرآن و روایات اهل بیت(ع) می‌رویم می‌بینیم که سه چیز داریم؛ فرد، خانواده و جامعه و در این میان خانواده بیشترین اهمیت را از نظر اسلام دارد و فرد در اولین فرصت ممکن باید با ازدواج خانواده شکل دهد و این خانواده هست که جامعه را می‌سازد.
 
این استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به حادثه عاشورا اظهار کرد: نقش خانواده به خوبی در کربلا دیده می‌شود؛ آنچه در عاشورا توسط امام و اصحاب با وفای ایشان آفریده شد و آنچه توسط کاروان اسراء خلق شد نقشی بی نظیر است؛ آنچه در عالم از ارزش‌ها و قرآن و اسلام وجود دارد همه مدیون این کاروان و حضرت زینب(س) است و این زن در کجا تربیت شده که چنین حماسه‌ای خلق می‌کند آیا جز خانواده امام علی(ع).
 
فخر عالم
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در خانواده امام علی(ع) و حضرت زهرا فرزندانی تربیت می‌شوند که روشنایی عالم از وجود این فرزندان در خانه‌ای خشتی و گلی بود تصریح کرد: وقتی پیامبر از امام علی می‌پرسد که همسرت را چگونه یافتی می‌فرماید او را بهترین یاور برای عبد و بنده خدا بودن یافتم؛ در شب اول عروسی، این زن به شوهرش می‌گوید امشب را به شکرانه این نعمت به عبادت بپردازیم و این سیره و روش سبب می‌شود تا چنین فرزندانی تربیت شوند.
 
اباذری بیان کرد: البته در آن سوی کربلا یعنی لشکر دشمن، زشت‌ترین تصاویر را حرام‌زادگان رقم زدند در جایی که کانون خانواده از هم فروپاشیده شده بود و زن متعهد به خانواده نبود و محصول آن کاری شد که درندگان بیابان هم این کار را نمی‌کنند.
 
اباذری ادامه داد: آنقدر برخی از این افراد اسب روی بدن مطهر امام و اصحابش دواندند که قابل شناسایی نبود، این عمل محصول حرام‌زادگی و نبود خانواده درست وحسابی بود لذا در اسلام بیشترین تاکید بر روی بحث خانواده است و بنایی با فضیلت تر از این نهاد نداریم و تشویق و ترغیب بسیار زیادی به این مسئله و حفظ و حراست جانانه صورت می‌گیرد.
 
انتهای پیام