صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۲۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آخرین هفته مهرماه با برگزاری میزگرد تحلیل و بررسی مسابقات قرآن در بخش بانوان آغاز شد، با اعلام زمان و مکان برگزاری سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و نیز اعلام نتایج یک آزمون قرآنی به میانه و با برگزاری میزگرد تجلیل و بررسی فعالیت‌های قرآنی سازمان بهزیستی کشور به پایان رسید.

به گزارش ایکنا؛ آخرین هفته مهرماه با تعطیلی اولین روز آن آغاز شد تا با توجه به قرار گرفتن مناسبت اربعین حسینی در این هفته، بیشتر خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها و از جمله ایکنا متأثر از پیاده‌روی عظیم این ابر رویداد قرار بگیرد. رویدادهای قرآنی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بر همین اساس در این هفته شاهد رویدادهای قرآنی چندانی نبودیم. هرچند بخشی عظیمی از کم فروغ بودن اخبار قرآنی در این هفته را باید به پای پیاده روی اربعین و حضور پررنگ دستگاه‌ها در این رویداد بنویسیم، اما نباید نقش مسابقات سراسری قرآن در این کم رنگ شدن را نادیده بگیریم. هر ساله و به طور معمول بعد از دو رویداد مسابقات سراسری قرآن و نمایشگاه بین‌المللی قرآن به مدت چند روز شاهد کاهش رویدادهای قرآنی هستیم که به نظر می‌رسد بخشی از همین کم فروغی ناشی از نزدیکی این ایام به خاتمه یافتن مسابقات سراسری قرآن مربوط باشد.
همچنین با توجه به اینکه چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اخیراً پایان یافته است، میزگردهایی به منظور تحلیل و بررسی این دوره از مسابقات نیز برگزار شود تا به این ترتیب میزگردهای تحلیل مسابقات در کنار مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته جایی برای خود باز کند. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رخدادهای قرآنی هفته انداخته شده است.
برگزاری میزگرد تحلیل مسابقات سراسری قرآن بانوان 
در اولین روز کاری این هفته که یکشنبه 28 مهرماه بود، میزگرد «بررسی فرایند اجرایی و فنی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان»، با حضور «حامده نکوفال»، رئیس اداره توسعه مهارت‌های تخصصی قرآن و «نجمه شبانی‌قهرودی»، حافظ کل قرآن کریم و هادی حفاظ در این دوره از مسابقات در محل خبرگزاری ایکنا(استودیوی مبین) برگزار شد. در این نشست که در نوع خود برای اولین بار بود برگزار می‌شد، برگزاری مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت. در این نشست همچنین بر این موضوع که هر رتبه‌دار مسابقات قرآن لزوماً داور خوبی نیست نیز تأکید شد.

اعلام نتایج یک آزمون قرآنی 
اعلام نتایج آزمون «تلاوت و مصاحبه» هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم از سوی شورای عالی قرآن از دیگر خبرهای منتشر شده در هفته آخر مهرماه بود. بر اساس آنچه در این خبر آمده است؛ نتایج مصاحبه و آزمون تلاوت ۱۷۴ قاری و مدرس راه‌یافته به این مرحله اعلام شد که از این تعداد۷۰ نفر شامل ۶۱ قاری و ۹ مدرس موفق به کسب نصاب لازم در یکی از درجات ۱ تا ۴ شدند. همچنین در این خبر زمان برگزاری آزمون مرحله سوم(نظری) روز پنجشنبه، ۲۸ آذرماه و در تهران اعلام شده است.

آئین چله عشق

آیین «چله عشق» ویژه تجلیل از هنرمندان و نویسندگان عصر امروز ۲۹ مهرماه با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، پیروز حناچی، شهردار تهران و جمعی از مسئولان فرهنگی در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

جشنواره رساله‌های قرآنی

دوشنبه ۲۹ مهرماه، اختتامیه دومین جشنواره رساله‌ها و مقالات برتر قرآنی که فراخوان آن به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از آغاز ماه مبارک رمضان و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن اعلام شد، برگزار و از برگزیدگان این دوره که پژوهش‌هایی با محوریت کاربردی سازی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم داشته‌اند، تقدیر شد.

البته گروه دانشگاه ایکنا طی گزارشی به یکی از مباحث مهم این جشنواره یعنی موازی‌کاری و مشابه بودن این جشنواره با جشنواره وزارت علوم پرداخت. برگزاری همزمان دو جشنواره با عنوانی مشابه (پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر قرآنی) در طول سال از سوی دو وزارتخانه (علوم و ارشاد) موازی‌کاری است و مسئولان متولی برگزاری این دو جشنواره هم به این مسئله اذعان دارند و بر برگزاری جشنواره به صورت مشترک تأکید دارند، اما هر کدام می‌گویند کاری که ما انجام می‌دهیم متفاوت از دیگری است و هریک همین تفاوت و عدم همکاری طرف مقابل را مانع همکاری مشترک می‌دانند.

اخباری از جشنواره ملی قرآن دانشجویان 
روز دوشنبه 29 مهرماه رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ آذرماه سال جاری خبر داد. بر اساس این خبر سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان امسال به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی و در شیراز برگزار می‌شود. بنا بر تصمیماتی که در این رابطه اتخاذ شده، مقرر شده است تا طی روزهای اول تا سوم آبان‌ماه آثار بخش هنری، ادبی، فن‌آوری و پژوهشی به دبیرخانه جشنواره در شیراز تحویل داده شود.

راه‌اندازی سامانه آموزش قرآن در شرکت ملی گاز 
روز سه‌شنبه نیز از راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی قرآن کریم در شرکت ملی گاز ایران خبر داده شد. دارالقرآن شرکت ملی گاز به منظور تسریع فرایند آموزش قرآن و صرفه‌جویی در زمان، مکان و هزینه؛ اقدام به راه‌اندازی فضای آموزش مجازی قرآن ویژه کارکنان این مجموعه کرده است. این سامانه به دنبال همکاری که دارالقرآن این شرکت با سازمان دارالقرآن کشور داشته، دو بسته آموزشی در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن تهیه و در سایت مجازی بارگذاری کرده است. دوره‌های آموزش قرآن برای همه مقاطع سنی ویژه کارکنان و خانواده‌های آنان در نظر گرفته شده است، همچنین مقرر شده پس از ارزیابی و نظرسنجی، گام بعدی آموزش مجازی با ارائه رشته‌های تخصصی مانند تجوید، صوت و لحن و ... همراه باشد. این خبر از این حیث در بین رویدادهای قرآنی هفته جایی برای خود بازکرده است که طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های قرآنی شرکت ملی گاز به حالت نیمه فعال در آمده بود، اما انتشار این خبر می‌تواند نوید دهنده دوره جدیدی از فعالیت‌های قرآنی در این دستگاه باشد.
عملکرد شبکه قرآن در پیاده‌روی اربعین 
در این هفته و با توجه به پایان یافتن همایش پیاده روی اربعین، برخی دستگاه‌ها اقدام به انتشار گزارش‌ عملکرد خود در این ایام کردند که شبکه قرآن و معارف سیما از جمله این موارد بود. شبکه قرآن و معارف سیما با پخش ویژه‌برنامه‌هایی در قالب‌های مختلف، همچون گفت‌وگومحور، مسابقه، سخنرانی‌های مذهبی، دعا و ارتباط‌های زنده تلویزیونی از مکان‌های مقدس از جمله مشهد مقدس، شهر مقدس قم، نجف اشرف، کربلای معلی و لندن، بینندگان و مخاطبان عاشق امام حسین(ع) را در حال و هوای اربعین قرار داد. برگزاری «پویش مردمی ختم قرآن کریم» که در آن ۱۸۶۳۰ نفر شرکت کرده و به لطف امام حسین(ع) ۵۷۰ دوره ختم قرآن برابر با ختم ۱۷۱۰۰ جزء و 10 میلیون و 328 هزار و 400 صفحه از قرآن کریم قرائت و ختم شد.

واریز مرحله اول اعتبارات قرآنی شوراهای استانی 
در این هفته مدیرکل دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم از واریز شدن مرحله اول اعتبارات قرآنی شوراهای استانی خبر داد. محمدمهدی عزیزاده در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایکنا به توزیع مرحله اول اعتبارات شوراهای استانی و آماده بودن برای توزیع مرحله دوم اشاره کرد و گفت: استان‌هایی که در نوبت اول موفق به جذب اعتبار نشده‌اند از حالت نیمه‌فعال خارج شده‌اند و جلسات آنها فعال شده است.

تشریح روند تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی 
روز چهارشنبه نیز گفت‌وگویی مفصل با موضوع شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی با یکی از مسئولان این حوزه صورت گرفت. رضا سلامت‌پناه در گفت‌وگوی خود ضمن تشریح روند تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: با توجه به اینکه تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب شاخص‌های ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی در اولین بند وظایف شورا در منشور تصریح شده است لذا در سال ۱۳۹۰ طرح پژوهشی شناسایی شاخص‌های ارزیابی موفقیت نظام قرآنی کشور با توجه به اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای منشور صورت گرفت و در این تحقیق بالغ بر ۷۰۰ شاخص برای ارزیابی هر یک از اهداف و نیز سیاست‌‌های منشور بر اساس مدل کارکردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شد.
لازم به ذکر است که در جلسه چهل و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که اخیراً برگزار شد، برای نخستین بار کلیات شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی که شامل 12 شاخص است به تصویب رسید، از جمله این شاخص‌ها می‌توان به شاخص‌هایی همچون «سرانه زمان تلاوت قرآن روزانه»، «سرانه زمان تدبر قرآن روزانه»، «سرانه زمان استفاده روزانه از رسانه‌‌های نوین دیجیتال قرآنی» و ... اشاره کرد. سلامت پناه در گفت‌‌وگوی خود روند تهیه این شاخص‌ها را به صورت اجمال تشریح کرده است.


برگزاری میزگرد بررسی فعالیت‌های قرآنی بهزیستی
یکی دیگر از میزگردهایی که در این هفته برگزار شد، برگزاری میزگرد بررسی فعالیت‌های قرآنی سازمان بهزیستی کشور بود. این سازمان طی سال‌های اخیر، تلاش‌ کرده است تا ورودی همه‌جانبه به عرصه فرهنگی داشته باشد. برگزاری سی‌وشش دوره مسابقات سراسری قرآن برای جامعه هدف، برگزاری چهار دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه نابینایان، امضای تفاهم‌نامه‌ با سازمان‌های مختلف برای آموزش قرآن، برپایی محافل انس با قرآن و تشکیل شورای عالی قرآن سازمان بهزیستی، بخشی از برنامه‌های فرهنگی سازمان بهزیستی بود که با حضور دو نفر از مدیران قرآنی این سازمان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام