صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۵۶۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

گروه معارف ــ مسئول مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور همچنان بیمار و سکولار است، گفت: حوزویان و دانشگاهیان بر اسلامی کردن علوم انسانی در مراکز علمی اهتمام ورزند.

به گزارش ایکنا از خراسان شمالی، ححت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان،  در نشست گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، با انتقاد از تداوم تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌ها، بیان کرد: علوم انسانی هنوز در دانشگاه‌های ما اسلامی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه باید علوم انسانی با علوم اسلامی منطبق شده و از آن‌ها رگه‌هایی برداشته شود، افزود: اشکال ندارد در متدولوژی از غرب کمک بگیریم اما در محتوا نباید از غرب چیزی بگیریم.

حجت‌الاسلام نوایی گفت: در این راستا رهبری ما دلی پردرد دارند؛ اما پرانگیزه و پرنشاط و پرامید کار می‌کنند و انتظار می‌رود حوزویان و دانشگاهیان هم اهتمام ویژه‌ای به این مهم داشته باشند.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشور رشد کند، باید حوزه و دانشگاه به‌صورت عملیاتی با یکدیگر اتحاد داشته باشند تا بتوانند در حوزه و دانشگاه برای بنیاد‌سازی معنویت فعالیت کنند.

حجت‌الاسلام نوایی با اشاره به مشکلات و موانع موجود در برابر وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: ما در این زمینه فاقد راهبرد و استراتژی هستیم؛ زیرا در وهله نخست در مقوله هویت معنوی یا خودشناسی بحران داریم.

وی بیان کرد: اگر سران نهضت علمی حوزه و دانشگاه برای درمان این درد به فکر نیفتند بدترین عذاب و عقوبت را در آخرت خواهند داشت؛ زیرا هنوز ما به‌عنوان استاد، مدیر، رئیس دانشگاه و وزارت علوم نتوانسته‌ایم در این زمینه کاری انجام داده و معنویت را به‌درستی نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام نوایی افزود: ما انقطاع نسل و گسست نسلی داریم و چاره کار این خلأها و کاستی‌ها و نابسامانی‌ها فعالیت مدیران حوزه علمیه و رؤسای دانشگاه‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه گسست نسلی باید از سوی حوزویان و دانشگاهیان درمان شود، تصریح کرد: علم و دین با هم تعارض ندارند، اسلام به‌دنبال علوم تجربی بوده، هست و باید باشد و در نتیجه دانشجویی که علوم تجربی را می‌خواند باید به‌دنبال فقه و تکلیف خود هم باشد زیرا معنویت جامعه را بیمه کرده و مولد قدرت است.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت برگزاری این نشست‌ها و شروع فعالیت‌های سازنده در این زمینه، افزود: خوشبختانه دوره بحث‌های تکراری و شعاری در راستای وحدت حوزه و دانشگاه گذشته است و در چهار پنج سال اخیر حرکت‌های معنی‌دار و هدفمندی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در مورد عنصر وحدت راهبردی و مضمونی و علمی و عملی حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام نوایی اضافه کرد: در چند سال اخیر در قالب جلسات وحدت حوزه و دانشگاه اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته و در این نشست‌ها بحث‌های استراتژیک و بنیادی و مبنایی در دانشگاه‌ها مطرح شده است. اکنون دیگر باید از بحث‌هایی مانند ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه عبور کرده و عملیاتی راجع به نهادینه کردن وحدت و معنویت داشته باشیم.

انتهای پیام