صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۵۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
حجت‌الاسلام ابراهیمی:

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به دیدگاه قرآن درباره محتکران، اظهار کرد: محتکران و گرانفروشان از شرایع و مبانی اسلامی بی‌‌اطلاع هستند یا آنقدر پول‌دوست‌اند که کور و کر شده‌اند. در واقع با وجود همه موعظه‌ها، آنها نمی‌بینند و نمی‌شنوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره دیدگاه دین مبین اسلام در مورد احتکار و گرانفروشی و سوءاستفاده از نیازهای مردم پرداخت و اظهار کرد: موضوعاتی همانند گرانفروشی، احتکار، تقلب یا کم‌فروشی در دین اسلام بسیار مذموم هستند و قطعاً چنین کاری در شرایطی که مردم گرفتاری دارند و با مضیقه یا مضایق زیادی روبه‌رو هستند خلاف شرع بیّن است.


بیشتر بخوانید:


دیدگاه قرآن کریم درباره گرانفروشان

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ؛ واى بر كم‏فروشان كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند» (المطففین/ 1تا 3). خداوند متعال در این آیه از قرآن کریم هشدار داده است به کسانی‌که در شرایط سختی، چیزی را گران بفروشند یا احتکار کنند و شرایط معیشت مردم را در نظر نگرفته و آنها را در سختی قرار دهند. «ویل» به معنای دوزخ است یعنی جهنم باد بر کسانی که در چنین شرایطی اقدام به گرانفروشی یا احتکار می‌کنند.

در شرایط کنونی، نصایح بسیاری از جانب افراد والا و تربیت شده در مکتب اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد. این نصایح دائما از تلویزیون و رسانه‌های جمعی پخش می‌شود و امیدواریم گوش این افراد باز شود؛ چراکه ممکن است روزی خودشان محتاج شوند

حجت‌الاسلام ابراهیمی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص)، افزود: پیامبر اسلام(ص) نیز فرمود‌ه‌اند: «زمانی می‌آید که دین مردم تبدیل به پول خواهد شد» این افراد سودجو در این ایام که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و مردم گرفتار هستند و شرایط اقتصادی مردم و به ویژه طبقه پائین هم بسیار شکننده است به دنبال منافع فردی رفته و توجهی به نیازهای کنونی جامعه ندارند اما سؤالی این است که در پیشگاه خداوند چه پاسخی دارند که با خون مردم ارتزاق می‌کنند؟ اینها جامعه را در تنگنا قرار می‌دهند تا وضعیت مالی خودشان بهتر شود.

محتکران اطلاعی از مبانی اسلام ندارند

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: معتقدم این افراد یا از شرایع و مبانی اسلامی بی‌‌اطلاع هستند یا آنقدر پول را دوست دارند که کور و کر شده‌اند و در واقع با وجود همه موعظه‌هایی که می‌شود اما آنها نمی‌بینند و نمی‌شنوند. این افراد محتکر یا گرانفروش، شکل حیوان دارند چراکه فقط منافع خود را در نظر گرفته و وضعیت جامعه را در نظر نمی‌گیرند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محتکران و گرانفروشان، زیردستان را مورد توجه قرار نمی‌دهند بلکه صرفاً به فکر ثروت‌اندوزی و منافع شخصی خودشان هستند ولی باید دانست که قطعاً چنین اقدامی خلاف عقل، اخلاق، شرع و انسانیت است. در واقع محتکرانی که از انسانیت خارج شده‌اند برای مردم هم هیچ جایگاهی در نظر نخواهند گرفت.

توصیه امیرالمؤمنین(ع) برای جلوگیری از گرانفروشی

حجت‌الاسلام ابراهیمی بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمود‌ه‌اند: خودتان را میزان قرار دهید و هرچه برای خودتان دوست دارید را برای دیگران هم دوست داشته باشید. سؤال مهمی که باید از سوءاستفاده‌کنندگان از وضعیت کنونی پرسید این است که اگر خود این افراد در وضعیت بدی بودند و دیگران نیاز آنها را تأمین نمی‌کردند چه حالی داشتند؟

وی در پایان گفت: در شرایط کنونی، نصایح بسیاری از جانب افراد والا و تربیت شده در مکتب اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد. این نصایح دائما از تلویزیون و رسانه‌های جمعی پخش می‌شود و امیدواریم گوش این افراد باز شود؛ چراکه ممکن است روزی خودشان محتاج شوند. بنابراین باید به گونه‌ای رفتار کنند که انتظار دارند مردم با آنها رفتار کنند و ان‌شاءالله این همه پند و موعظه در آنها اثر بگذارد.

انتهای پیام