صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۰۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر در کرونا با فضای مکارانه جبهه باطل روبه‌رو می‌شویم که جنگی بیولوژیک علیه ما شروع کرده‌اند، اما در این فضا، این مکر به خود آنان بازگشته و بنیادهای حکومت‌های سلطه دچار لرزه و فروپاشی می‌شود.

به گزارش ایکنا، سیدمجید مطهری‌نژاد، استاد دانشگاه امام صادق(ع) امروز، 21 فروردین‌ماه در هم‌اندیشی علمی «آینده‌پژوهی مهدوی و پساکرونا» که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: اگر بناست به مسئله آینده جهان در پساکرونا بنگریم باید منظر خود را داشته باشیم؛ گاهی مبتنی بر اندیشه مهدویت، آینده را بازخوانی می‌کنیم و گاهی فارغ از آن یعنی با اندیشه مدرن؛ اگر قرار است از نگاه مدرن بنگریم با فضای پرتاب‌شدگی روبه‌رو خواهیم بود.

وی افزود: در فضای مدرن، دولت‌ها و نهادهای قدرت و سیاست بالادستی خیلی به صورت مستقیم نمی‌توانند اثرگذاری حداکثری داشته باشند، لذا باید فضا از زیست قدرت به سمت زیست فرهنگ حرکت کند، زیرا انسان مدرن تحت تاثیر فضای متکثر و پراکنده روبه‌روست.

مطهری‌نژاد بیان کرد: با نگاه مدرن، کرونا، مسیر زیست قدرت را با پرتاب‎شدگی سریع‌تری به سمت اصلیت‌بخشی زیست فرهنگ در جهان آینده گرایش داد؛ در آینده جوامع، ذره‌ای خواهند شد و تکثر ایده‌ها را بیشتر شاهد خواهیم بود؛ جهانی که انواع قدرت قرار است در آن سامان یابد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: اما از منظر مهدویت، گرچه صحنه عوض نمی‌شود، ولی کرونا از یکسو بشر را دچار شک می‌کند و در شک‌انگاری دچار فضای بازی‌انگارانه می‌شود و شاهد توسعه حداکثری این فضای بازی انگارانه به ویژه در غرب خواهیم بود، ولی از طرف دیگر برنامه حق هم بروز و ظهور جدیدتری خواهد یافت و با برنامه‌های الهی بیشتری برای بیداری بشر روبه‌رو می‌شویم.

مطهری‌نژاد اضافه کرد: انقلاب و اربعین از این دست موضوعات است؛ نظام الهی هم برنامه و مکر خود را دارد و این طور نیست که تصور بشر غربی از دست‌بستگی خدا به معنای غلبه فضای بازی‌انگارانه باشد. 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: ما در قرون اخیر با دوره‌ای مواجه‌ایم که بشر از قرن 15 بحث پیرایش دین را پیش گرفت و در قرن 19 دین به حاشیه رفت و افیون توده‌ها شد و باور به یدالله مغلولة توسعه پیدا کرد و این مسئله در دوره کنونی به حداکثر رسیده است؛ بشر امروز اعتقاد به خالقیت و معاد دارد، ولی در این میانه دوره دست بستگی خدا از منظر او هم وجود دارد.

مطهری‌نژاد اظهار کرد: باید بازخوانی جدی و بنیادی مبتنی بر نگاه قرآنی و روایی داشته باشیم و بدانیم مهدویت، نظام برآمده از سامانه ربوبی است و امام در لحظه لحظه تدبیر امور جهان حضور دارند؛ این تصویر را باید در تمامی عرصه‌های زندگی خود فهم کنیم. اگر در فضای غیبت، جبهه باطل دنبال اطفای حداکثری نورالله است، ولی باید بدانیم که مبتنی بر نظام خلیفة اللهی امام زمان با فضای جدیدی در جهان مواجهیم که ما را سمت تام شدن نورالله سوق می‌دهد.

مطهری‌نژاد با بیان اینکه انقلاب اسلامی و مراسم هرساله اربعین، آیات بزرگ الهی برای بردن فضای جهان از ظلمات به سمت نور است اضافه کرد: اربعین، نورالله است و دست امام را در این حرکت می‌بینیم و ما باید این صحنه عظیم الهی را رصد کنیم.

وی افزود: اگر در کرونا با فضای مکارانه جبهه باطل روبه‌رو می‌شویم که جنگی بیولوژیک را علیه ما شروع کرده‌اند در این فضا، این مکر به خود آنان بازگشته و بنیادهای حکومت‌های سلطه دچار لرزه و فروپاشی می‌شود؛ این مسئله نشان از اداره عالم توسط امام عالم دارد و شاهدیم که نظام مدرن دچار خدشه جدی شده است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: در منطق آینده‌نگری حقانی باید به عنوان انسانِ منتظر مسائل بزرگی را رصد کنیم و نومید نباشیم؛ قصه این است که بتوانیم برنامه‌های امام عالم را به عنوان یک انسان منتظر درک کرده و برای تحقق آن تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حتما این درست است که ما باید با ادیان گفت‌و‌گو داشته باشیم تصریح کرد: ولی مسئله اصلی در پساکرونا، مسابقه ادیان است یعنی وقتی فضای، ابتلای بزرگ و بزرگتر ایجاد شد ادیان باید بتوانند مسیر را برای بشر باز کنند و در اینجا کسانی که خدا را یدالله مغلوله تعریف کرده‌اند، نمی‌توانند از این صحنه عبور کنند و یا کسانی که گرفتار تثلیث هستند نخواهند توانست به لایه موحدانه ارتقا یابند و شکست می‌خورند.

مطهری‌نژاد در پایان تأکید کرد: مهدویت فضای تقابل بین‌الادیانی را دامن نمی‌زند؛ خدا در فضای آخرالزمان آیات بزرگی را قرار می‌دهد و گروه‌های مختلف ادیان وارد این آزمایشات می‌شوند و وقتی نتوانستند موفق بشوند مردم دنیا می‌بینند اندیشه مهدویت، قدرت فائق شدن دارد، لذا تمایل پیدا می‌کنند به همین دلیل نقش حضرت عیسی(ع) در ظهور برجسته است.

انتهای پیام