صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۲۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
حجت‌الاسلام والمسلمین سالک:

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به جایگاه محوری عدالت در تفکر دینی امام خمینی(ره) به منزله زیرساخت خلقت و مدیریت جامعه، گفت: در همین راستا ابتکار تأسیس نهادها و تشکیلات مردمی مانند سپاه، بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی از سوی امام خمینی(ره) برای ایجاد تعادل در جامعه و حرکت آن به سمت تحقق عدالت بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارزه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چندوجهی بودن اندیشه امام(ره) و اهمیت عدالت اجتماعی در منظومه فکری ایشان گفت: شاگردان مکتب دانشگاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) آموخته‌اند که چگونه مردم را در ابعاد مادی و معنوی، ایمانی و اعتقادی، اخلاقی و فکری و در جهت احیای ارزش‌های الهی از جمله عدالت، مدیریت و هدایت کنند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: بر این اساس دانشگاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) یک دانشگاه تک‌بعدی نیست. لذا امام(ره) نیز به منزله دانش‌آموخته و شاگرد این دانشگاه این تفکر چندبعدی را در مدیریت جامعه داشتند.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه ماهیت خلقت انسان و امتیازات انسان بر سایر موجودات در مکتب اسلام به خوبی دیده شده، گفت: امام خمینی(ره) نیز هم در بعد اخلاق صاحب فضایل و مکارم اخلاقی و در عین حال استاد علم اخلاق است و هم در بعد مدیریتی نیز ایشان عدالت را محور می‌دانند.

عدالت؛ زیرساخت مدیریت جامعه

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: براساس معارف اسلامی و آموزه‌های قرآنی محور اجتماع و مدیریت مردم، عدالت است و بدون عدالت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و تعادل جامعه برهم می‌ریزد. زیرا زیرساخت خلقت براساس عدالت است و به تبع آن زیرساخت مدیریت جامعه باید بر پایه عدالت باشد. قرآن هم بر اداره جامعه براساس عدالت و قسط تأکید می‌کند؛ «لیقوم الناس بالقسط».

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) نیز بر پایه همین تفکر پس از پیروزی انقلاب در 22 بهمن 1357 مبنای حرکت و اداره کشور را براساس عدالت قرار دادند و تشکیلات مردمی مختلف از جمله سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی را در کنار نهادهای رسمی هم‌وزن آنها برای ایجاد تعادل در جامعه و حرکت آن به سمت تحقق عدالت تأسیس کردند.

نهادهای مردمی، بازوهای اجرای عدالت در کشور

عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: در واقع ابتکار تأسیس این نهادها از سوی امام خمینی(ره) برای اجرای عدالت بود و این نهادها بازوهای اجرای عدالت هستند. به واقع امام(ره) با اندیشه اسلامی و آموزه‌های دانشگاه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) مقابل تمام مکاتب الحادی و مدعیان دروغین عدالت و تمدن ایستادند و امروز چهره واقعی مدعیان حقوق بشر و عدالت مشخص شده و پیش‌بینی‌های امام(ره) ثابت شده است.

وی تأکید کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی هم باید مبتنی بر عدالت باشد و هم باید در مقابل بی‌عدالتی، فساد، تبعیض بایستد. به عبارتی در هر دستگاهی که فساد و ظلمی هست در سایه عدم رعایت عدالت و تبعیض است. با وجود عدالت است که سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری محو می‌شود، قدرت مقابله با استکبار بسیار بیشتر از این می‌شود و حقوق مردم به اقتضای سطوح مختلف علمی، اجتماعی و توانمندی آنها حفظ می‌شود. به همین جهت مقام معظم رهبری بارها از عقب‌ماندگی درباره عدالت گلایه کردند و در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم منشور مطالبات خود را بر محور عدالت قرار دادند.

امام(ره) مردم را با محتوای دین تطبیق داد

حجت‌الاسلام سالک درباره اقدام امام(ره) در پیوند میان دین و مردم گفت: تعبیر پیوند را قبول ندارم. امام(ره) توانست مردم را با محتوای دین در ابعاد مختلف تطبیق دهد و این انطباق مسئله مهم ماست. هرجا ضربه‌ای خورده‌ایم به خاطر ضعف انطباق با محتوای دین است.

این نماینده سابق مجلس در پایان ابراز کرد: ظرفیت‌های زیادی در بین مردم برای تحقق آرمان‌ها وجود دارد و هر جا مردم مشارکت داده شدند، عدالت بهتر اجرا شد که نمونه آن در وضعیت کرونا مشاهده شد. وقتی دولت دخالت نکرد قیمت کالاهای اساسی تعادل یافت و مشکلات مردم کمتر شد، اما به مجرد اینکه بحث نظارت دولتی پیش آمد، به دلیل اجرای بد و ناقص آن مشکلات پدیدار شد و این در ساختارهای حرکت دستگاه‌های مختلف ریشه دارد. این ساختارها اگر مبتنی بر عدالت باشند و پیوست فرهنگی داشته باشند، نباید چنین مشکلاتی به وجود بیاید.

انتهای پیام