صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۴۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۷
حجت‌الاسلام میرزایی:

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه قرآن نقش بسیار کم‌رنگی در نگاه‌ها و برنامه‌های مسئولان دارد، گفت: همین امر موجب شده از محتوای قرآن در مجموعه برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بهره‌برداری مناسبی نشود، در حالی که در کشور اعتبارات فراوانی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین میرزایی، منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چرایی اهمیت فرهنگ و اولویت دادن به آن حتی در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی به ویژه با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب به توجه مجلس به دو حوزه فرهنگ و اقتصاد و قرار دادن آن در صدر اولویت‌های کشور گفت: امام خمینی(ه) سخنی به این مضمون دارند که اصلاح فرهنگی در رأس همه اصلاحات است. نکته مهم این است که اگر پیشرفت‌ها و گشایش‌های اقتصادی با ارتقای فرهنگی همراه نشود، به بهبود زندگی مردم منجر نمی‌شود. لذا کنار هم قرار دادن فرهنگ و اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب اقدامی مدبرانه، دقیق و حکیمانه بوده است.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: اگر بیشترین و باکیفیت‌ترین تولید اقتصادی انجام شود و توزیع آن عادلانه نباشد یا باشد، اما در مصرف مسرفانه و ناصحیح رفتار شود، اقتصاد با شکست روبه‌رو می‌شود. لذا اصلاح فرهنگی در حوزه عدالت، مصرف و تولید ثروت می‌تواند رشد و پیشرفت اقتصادی را در مسیر بهبود سطح رفاه و وضعیت معیشتی مردم قرار دهد. تمرکز صرف بر روی اقتصاد، نمی‌تواند مشکلات کشور را در کوتاه‌مدت و بلندمدت حل کند.

مسئولان مصداق آیه 30 فرقان نباشند

میرزایی درباره جایگاه قرآن در نگاه مدیران و مجموعه برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گفت: نگرانم، روز قیامت برخی از مسئولان کشور مصداق آیه 30 سوره فرقان باشند که می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر خدا گفت: پروردگارا، قوم من اين قرآن را رها كردند.» متأسفانه قرآن نقش بسیار کم‌رنگی را در نگاه‌ها و برنامه‌های مسئولان دارد، در حالی که تمامی فرهنگ ما باید مبتنی بر قرآن، سیره و سخنان پیامبر(ص) ‌و ائمه اطهار(ع) باشد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم بیان کرد: به طور کلی، قرآن و محتوای آن برای بسیاری از مسئولان کشور ناشناخته است. گنج‌های فراوانی در قرآن کریم وجود دارد که باید استخراج و استحصال شود، اما بسیاری از مسئولان و مدیران فرهنگی متوجه عظمت این گنجی که در نزد آنهاست، نیستند.

وی تصریح کرد: به عبارتی نگاه درست و صحیحی به قرآن در میان مسئولان وجود ندارد و منجر به عدم بهره‌برداری از محتوای آن در مجموعه برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شده است، در حالی که در کشور پول و بودجه زیادی وجود دارد.

نقش مجلس در اولویت یافتن فرهنگ

میرزایی درباره نقش مجلس یازدهم برای در صدر اولویت قرار دادن فرهنگ، به ویژه فرهنگ دینی، گفت: بند اول و دوم سیاست‌های کلی قانون‌گذاری که رهبر معظم انقلاب در مهر 1398 ابلاغ فرمودند که جایگاه و نقش مجلس را در تبدیل فرهنگ به منزله یک اولویت اصلی بیان می‌کند: «توجه به موازین شرع به عنوان اصلی‌ترین منشأ قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی» و «ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.»

این نماینده مجلس یازدهم ابراز کرد: اگر مجلس یازدهم فقط تصمیم بگیرد سیاست‌‌های کلی قانون‌گذاری و به ویژه دو بند اول آن را عملیاتی کند، موضوع قرآن، عترت و فرهنگ دینی و جایگاه آن در کشور و به ویژه در سطح حاکمیت متحول خواهد شد و فرهنگ دینی از پایین‌ترین و مهجورترین اولویت‌های مجلس تبدیل به یک اولویت اصلی و بنیانی می‌شود که سایر اولویت‌ها با نگاه به آن رتبه‌بندی می‌شوند.

تأثیر نوع نگاه به فرهنگ در تعیین جایگاه کمیسیون فرهنگی

میرزایی درباره ویژگی‌های کمیسیون فرهنگی مجلس برای تبدیل مقوله فرهنگ به یک مسئله اصلی کشور گفت: برای پاسخ به این سؤال به تبیین دو رویکرد می‌پردازم. بعضی افراد تربیت را در کنار تعلیم و مجزای از آن تعریف می‌کنند و معتقدند همانطور که کتاب ریاضی و علوم داریم کتب تربیت و اخلاق هم داریم. اما بعضی دیگر معتقدند که باید تربیت و اخلاق در تمام مراحل آموزش و تعلیم حضور داشته باشد و معلم در لابه‌لای تمام فرمول‌های ریاضی که ارائه می‌دهد، آموزه‌های تربیتی را نیز مطرح کند.

وی یادآور شد: در حوزه فرهنگ نیز این دو دیدگاه وجود دارد و عده‌ای فرهنگ را در عرض اقتصاد و سیاست تلقی می‌کنند و عده‌ای هم معتقدند فرهنگ باید «اشراب» شده (عجین شده) در همه حوزه‌ها و بخش‌های زندگی باشد و من هم به این دیدگاه دوم اعتقاد دارم.

میرزایی در پایان اظهار کرد: بر این اساس پیوست فرهنگی باید در تمامی افکار، برنامه‌ها و رفتارها به ویژه در سطح حاکمیتی؛ اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه، دیده شده باشد. با این نگاه به فرهنگ، جایگاه و اهمیت کمیسیون فرهنگی در مجلس کاملاً مشخص می‌شود و می‌تواند جایگاه رفیعی داشته باشد.

انتهای پیام