صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۴۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱

مسابقات بین‌المللی قرآن از جمله رویدادهایی است که برگزاری آن به دلیل کرونا با چالش مواجه شده است و از همین رو مهدی قره‌شیخلو، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از لغو برگزاری این مسابقات در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ مهم‌ترین خبر در صفحات معارفی رسانه‌ها مربوط به اظهار نظر مهدی قره‌شیخلو، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در سال جاری است. وی بیان کرد که تا هفته آینده که تصمیم‌گیری در این خصوص نهایی می‌شود، باید صبر کنیم، اما بعید است که امسال شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی و کشوری باشیم. اگر مسابقات بین‌المللی قرآن لغو شود، سهمیه‌های امسال برای سال آینده محفوظ می‌ماند که این امر موجب می‌شود امسال مسابقات کشوری نیز برگزار نشود؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد یازده خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «جشنواره سراسری سرود نماز برگزار می‌شود»، «تمرکز برنامه‌های دهه کرامت بر فضای مجازی»، «فقط خدا؛ منطقی که ابلیس را از درگاه خدا راند»، «نحوه رفتار امیرالمؤمنین(ع) با ارباب‌ رجوع»، «تفسیر|همدیگر را با لقب زشت صدا نزنید»، «چهارمین دوره طرح قرآن «مشکات» آغاز شد»، «جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴ ماه است تشکیل نشده»، «بنیاد بین‌المللی اربعین با حضور ۱۵ کشور جهان آغاز به کار کرد»، «خاکی: اقدامات مجازی و جهادی در اولویت فعالیت‌های فرهنگسرای قرآن»، «حدیث| ۵ دستور حکیمانه خداوند به یک پیامبر» و «توصیه‌های اسلام درباره پرداخت مهریه زنان/ چرا پرداخت نکردن مهریه به‌عنوان کثیف‌ترین گناه دانسته شده؟» هستند.

خبر «تمرکز برنامه‌های دهه کرامت بر فضای مجازی» مربوط به صحبت‌های حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت است که در بخش‌هایی از آن آمده است: امسال هم همانند سال گذشته شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت تشکیل شد، اما به دلیل شیوع کرونا و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمیته‌ها به صورت مجازی تشکیل شدند. علاوه بر فعالیت کمیته‌های محتوایی و هماهنگی، در اعتاب مقدسه هم کمیته‌های ویژه‌ای تشکیل شد؛ مثل آستان قدس رضوی، آستان کریمه اهل‌بیت(ع)، آستان شاهچراغ و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).

وی با اشاره به نامگذاری روزهای دهه کرامت اظهار کرد: شعار دهه «خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل‌بیت(ع)» است اما این احتمال وجود دارد که بر اساس مصوبه جلسه آخر شورا که فردا (دوشنبه، 26 خرداد) برگزار می‌شود، زیرعنوانی هم به این شعار افزوده شود.

خبر «جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴ ماه است تشکیل نشده» نیز مربوط به سخنرانی حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صحن علنی مجلس است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور 4 ماه تشکیل نشده است، شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود، سند مهندسی فرهنگی کشور به دستور مقام معظم رهبری بیش از 40 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خودش اختصاص می‌دهد ولی بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود. 5-6 سال سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که توی سبد اولویت‌ها باید قرار می‌گرفت، هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. کل بودجه فرهنگ این کشور زیر نیم درصد است؛ بودجه ساخت بیش از 300 کیلومتر بزرگراه.

قمی عنوان کرد: از مظلومیت فرهنگ یک قدم جلوتر؛ همین اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی با شلختگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی و روشن نبودن شرح وظایف با بارهای بزرگ بر زمین مانده مواجه است. مسجد که سنگر است و قرار است گره‌ها را باز کند، به یک عبارت 11 دستگاه و به یک عبارت 21 دستگاه متولی دارد. بفرمائید وضعیت بالای 80 هزار مسجد در کشور چگونه است؟ شما نمایندگان مردم هستید و از احوال شهرها خبر دارید.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «تشریح مأموریت‌های جدید فرهنگسرای قرآن/ آموزش‌های غیرحضوری رونق می‌گیرد»، «عدم استقبال نمایندگان از کمیسیون فرهنگی نشانه مظلومیت فرهنگ است/ طلبه‌ای که باعث جمع شدن کیوسک ناجا شد» و ««اسماعیل طلا» سقاخانه‌ای که قرن‌ها جان‌بخش زائران خسته و شفا‌بخش بیماران است» هستند.

خبر اول مربوط به صحبت‌های رحیم خاکی، رئیس فرهنگسرای قرآن در برنامه تلویزیونی مصباح است که شب گذشته از شبکه قرآن پخش شد و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: مأموریتی که از سوی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری به ما محول شده در سه حوزه پیش‌بینی شده است. اولین مأموریت، توجه به فعالیت‌های قرآنی فرهنگسرای قرآن در قالب‌های متنوع و گوناگون است. مأموریت دیگر، ایجاد فرهنگسرای مجازی قرآن است که امیدواریم بتوانیم در قالب پلتفرم‌های متنوع، فعالیت‌های زیادی را اجرایی کنیم. سومین مأموریت پیش‌روی ما نیز ورود به حوزه‌های جهادی با هدف محرومیت‌زدایی و دستگیری از نیازمندان حاشیه‌ شهر تهران است.

رئیس فرهنگسرای قرآن ادامه داد: من واقعاً شهر تهران را از نظر فضای قرآنی، شهری برخوردار نمی‌بینم. با توجه به وسعت و جمعیت شهر، هنوز اتفاق زیادی در حوزه ترویج فرهنگ قرآن‌کریم نیفتاده است. طبیعتاً باید کارهای جدی و اساسی داشت و اگر توفیق داشته باشم با کمک همه مجموعه‌ها و مؤسسات شهر تهران، گام‌هایی را در این سه حوزه بر می‌دارم.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «ترجمه اعوانی از «تاریخ فلسفه» در بازار کتاب»، «رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خواستار کمک مجلس شد»، ‌«چهارمین دوره طرح قرآن «مشکات» آغاز شد» و «حجت‌الاسلام قمی: فضای مجازی رها شده است/ کل بودجه فرهنگی هزینه ساخت 300 کیلومتر بزرگراه است» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «ترجمه اعوانی از «تاریخ فلسفه» در بازار کتاب» می‌خوانیم: کتاب «تاریخ فلسفه» اثر فردریک چارلز کاپلستون یکی از برجسته‌ترین آثار کلاسیک در زمینه تاریخ فلسفه ‌است که در ۱۱ جلد به نگارش درآمده‌است. کاپلستون فیلسوف و تاریخ‌نگار بریتانیایی در فاصله سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۷۴ مجموعه نه‌جلدی «تاریخ فلسفه» را تألیف می‌کند و با انتشار آن به شهرت می‌رسد. او که سابقه تدریس در دانشگاه‌های آکسفورد شایر و دانشگاه گریگوری را دارد، در کنار تألیف این اثر و نیز بازخوانی و بسط آرای توماس آکویناس با انجام مناظره‌ای درباره وجود خداوند با برتراند راسل در ۱۹۴۸ نیز معروف شده است.

این مجموعه نه‌جلدی در انتشارات علمی و فرهنگی با همراهی مترجمانی چون سیدجلال‌الدین مجتبوی، عبدالحسین آذرنگ، اسماعیل سعادت، داریوش آشوری، غلامرضا اعوانی، ابراهیم دادجو، بهاءالدین خرمشاهی و امیرجلال‌الدین اعلم به انجام رسیده است. جلد چهارم این مجموعه به بررسی وضعیت فلسفه غرب از دکارت تا لایب‌نیتز اختصاص دارد که با ترجمه غلامرضا اعوانی منتشر شده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز خبری را منتشر نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «جشنواره سراسری سرود نماز در سمنان برگزار می‌شود» و «حدیث امام علی‌(ع) درباره آزادی و آزادگی» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «اهداف و برنامه های فرهنگسرای قرآن در دوران مدیریت جدید»، «مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار نمی‌شود / غفلت از حمایت جامعه قرآنی» و «طرح قرآنی ۱۴۵۴ از ۳۰ خرداد با مشارکت دستگاه‌های قرآنی آغاز می‌شود» هستند.

خبر «مسابقات بین المللی قرآن برگزار نمی‌شود/غفلت از حمایت جامعه قرآنی» مربوط به مصاحبه مهر با مهدی قره شیخلو، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم:  ما در مسابقات بین‌المللی قرآن حدوداً از ۶۰ الی ۷۰ کشور مهمان خارجی خواهیم داشت. این نکته را باید متوجه باشیم که لازم است هم در داخل کشور به وضعیت مناسبی برسیم و هم در کشورهایی که مهمان داریم نیز شرایط مناسبی برای تردد مهیا باشد و باید ببینیم شرایط اگر به نحوی باشد در شش ماه دوم آن را برگزار کنیم تا فاصله‌ای ایجاد نشود و اگر دیدیم این شرایط اطمینان بخش نیست نظر بخش‌های تخصصی کشور در این زمینه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه‌های امسال برای سال آینده محفوظ خواهد ماند ادامه داد: همه میگویند باید به زندگی همراه با این ویروس عادت کنیم و با گذشت زمان نیز مانند دیگر ویروس‌ها آن شدت را نخواهد داشت بهرحال تا هفته آینده که تصمیم گیری در این خصوص نهایی می‌شود باید صبر کنیم اما بعید است که امسال شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی و کشوری باشیم. اگر مسابقات بین‌المللی قرآن لغو شود، سهمیه‌های امسال برای سال آینده محفوظ می‌ماند، که این امر موجب می‌شود امسال مسابقات کشوری نیز برگزار نشود.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت خبری را منتشر نکرده است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز خبری را تا ساعت 14 منتشر نکرده است.

انتهای پیام