صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

شرایط مهم نزول امدادهای الهی بر انسان، داشتن ایمان است، ایمان حالتی است قلبی و روانی که در اثر دانستن یک مفهوم و گرایش به آن حاصل می‌شود و با شدت و ضعف هر یک از این دو عامل کمال و نقص می‌یابد.

شرایط مهم نزول امدادهای الهی بر انسان، داشتن ایمان است. ایمان حالتی است قلبی و روانی که در اثر دانستن یک مفهوم و گرایش به آن حاصل میشود، اگر انسان از وجود چیزی آگاه نباشد، نمیتواند به آن ایمان پیدا کند، اما تنها آگاهی کافی نیست، زیرا ممکن است امر مورد آگاهی یا لوازم آن بر خلاف میلش باشد و گرایش به ضد آن داشته باشد؛ بنابراین تصمیم به عمل کردن به لوازم آن را نگیرد، بلکه تصمیم به عمل کردن بر ضد آن را بگیرد.

همه هستی در چارچوب مشیت الهی در مسیر کمالی خودشان حرکت می‌کنند تا فلسفه و حکمت و هدف آفرینش تحقق یابد. هدف و حکمت تنها در فعل الهی است و خداوند می‌خواهد از این طریق بر بندگان جود کند و در مقام جواد و از باب رحمت رحمانی و سپس رحمت رحیمی درآید و جلوه نماید، پس همه هستی به عنوان لشکریان خداوند در پی حکمت الهی روان هستند و برآنند تا این حکمت و هدف آفرینش تحقق یابد.

امداد غیبی به شیعیان

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: یکی از امدادهای غیبی شامل شیعیان شد و انقلاب اسلامی را سربلند کرد. «غیب‌» به معنای نهان و پشت پرده است‌، یعنی آن چیزهایی که از حواس ظاهری ما نهان است و پشت پرده محسوسات واقع شده است‌.

وی با استناد به آیه 96 سوره اعراف «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا یَكْسِبُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آن‌ها می‌گشودیم و لیکن چون آیات و پیغمبران ما را تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.

امام جمعه سراب امدادهای غیبی را رایگان ندانست و ادامه داد: امدادهای غیبی از جانب خداوند به‌صورت رایگان نیست، چنین نیست كه انسان در خانه‌اش بنشیند و منتظر باشد دستی از غیب برون آید و كاری بكند؛ چنین انتظاراتی برخلاف آفرینش است.

وی ضمن بازگو کردن راهکارهای کسب امداد الهی، افرود: توکل یعنی این‌که انسان به خدا اعتماد کرده‌ و با اطمینان به حسن تدبیر و تقدیر او، امور خود را به او واگذار کند. دعا یکی از بارزترین راه‌های بهره‌مندی از امدادهای غیبی است. دعا به مقام عجز و ناتوانی در برابر قدرت مطلقه الهی درآمدن‌ و درخواست از ذات مقدس خداوند سبحان است‌ که خود بالطبع عبودیت و بندگی است.

امام جمعه سراب‌ یادآور شد: می‌توان با كسب شرایط امدادهای غیبی خود را مشمول مدد الهی كرد. اگر زندگی انسان مقرون به حق‌جویی و حقیقت‌خواهی و اخلاص و عمل و كوشش باشد مورد حمایت حقیقت قرار می‌گیرد و از راه‌هایی كه برای ما مجهول است دست غیبی ما را تحت عنایت خود قرار می‌دهد، علاوه بر اینكه این امر یک امر ایمانی است، یک حقیقت تجربی و آزمایشی نیز هست، یعنی هر كسی لازم است در عمر خویش این اعمال را انجام دهد تا اثر لطف و عنایت پروردگار را در زندگی خود ببیند.

وی با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: نمی‌توان از حکم و حکومت الهی فرار کرد.

حجت‌الاسلام اکرمی از لزوم ثبات قدم برای دریافت امداد غیبی گفت و تأکید کرد: نباید انتظار داشت که هر فردی همین که نام اسلام و مسلمانی را حمل می‌کند، مورد امداد غیبی الهی قرار گرفته و در برابر دشمنان پیروز شود و نیز نباید انتظار داشت که با تلاش‌های ناچیز و یا موقت می‌توان امداد الهی را تضمین کرد، بلکه خداوند بعد از دیدن ثبات قدم و مجاهدت‌ها، امدادش را برای بندگان خویش می‌فرستد.

امداد غیبی در پی طلب مغفرت از خداوند

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: طلب مقفرت از خداوند و امید به یاری خداوند را می‌توانیم در امدادهای غیبی تأثیرگذار بدانیم.

وی امداد خدا را همراه محسنین دانست و افزود: همراهی خدا با محسنین، به این معنا است كه خداوند نصرت و امداد خود را در دنیا همراه آنان ساخته و در آخرت نیز از پاداش و مغفرت بهره‌مندشان می‌كند.

حجت‌الاسلام شربیانی، با استناد به آیه 15 سوره فاطر «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است.

امام جمعه عجب شیر، از شرایط نزول امدادهای الهی گفت و افزود: شرایط مهم نزول امدادهای الهی بر انسان، داشتن ایمان است. ایمان حالتی است قلبی و روانی که در اثر دانستن یک مفهوم و گرایش به آن حاصل می‌شود و با شدت و ضعف هر یک از این دو عامل کمال و نقص می‌یابد و اگر انسان از وجود چیزی آگاه نباشد، نمی‌تواند به آن ایمان پیدا کند، اما تنها آگاهی کافی نیست، زیرا ممکن است امر مورد آگاهی یا لوازم آن بر خلاف میلش باشد و گرایش به ضد آن داشته باشد؛ بنابراین تصمیم به عمل کردن به لوازم آن را نگیرد، بلکه تصمیم به عمل کردن بر ضد آن را بگیرد.

وی مدد عیبی را به معنای کمک غیرعادی خداوند دانست و یادآور شد: امداد غیبی به معنای خصوص کمک غیرعادی خداوند و یا عموم مددی است که از جهان غیب سرچشمه می‌گیرد.

حجت‌الاسلام شربیانی‌ با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: خداوند را با قلب، زبان و دستان خود یاری کنید. باید دانست که هر گونه حرکت به سمت خداوند و پایبندی به شریعت و احکام، یاری او است.

امام جمعه عجب‌شیر ضمن بازگو کردن لزوم قیام مؤمنان برای دریافت امداهای غیبی خداوند تأکید کرد: از آیات قرآن به خوبی فهمیده می‌شود که امدادهای غیبی خدای متعال و جهان هستی، جایگزین تلاش و تدبیر مؤمنان نخواهد بود. می‌توان گفت نظام غیبی خداوند، وسیله‌ای برای تنبل‌پروری نیست. بلکه شرط تحقق این‌گونه امدادها این است که مؤمنان با کمال دقت و هوشیاری و با همه اسبابی که در اختیار دارند، به وظایف خود قیام کنند.

انتهای پیام