صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۸۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
شیخ حسینی:

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اندیشه تمدنی «مُنی ابوالفضل»، اظهار کرد: از نگاه ابوالفضل، امت در صورتی پدید می‌آید که جامعه به مقاصد قرآنی عمل کند، در حالی که دولت سازمانی است که می‌تواند در خدمت مقاصد امت یا در مسیر خلاف آن باشد.

به گزارش ایکنا، مختار شیخ حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، 15 تیرماه در نشست رونمایی «اندیشه تمدنی مُنی ابوالفضل» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: منی ابوالفضل در صدد تبیین پارادایم توحیدی در برابر پارادایم سکولار است.
 
وی با بیان اینکه عنصر اصلی پارادایم توحیدی، بازسازی مفاهیمی نو بر پایه قرآن کریم و نقد پارادایم رقیب غربی است، اظهار کرد: خانم ابوالفضل، معتقد است که پیامبر(ص)، امت (امة واحدة) را به عنوان میراث فرهنگی و اجتماعی بر جا گذاشت؛ یعنی امام و دولت، مدار امت نیستند.
 
شیخ حسینی اظهار کرد: از نظر وی، دولت مکمل است و می‌تواند به سمت مقاصد امت پیش برود یا برعکس از مقاصد امت دور شود و مانعی بر سر راه حرکت و پیشرفت امت باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه وی معتقد است جایی که امت به مقاصد قرآنی عمل کند، امت است، در حالی که دولت، یک سازمان است، اضافه کرد: در اندیشه وی، اگر در سال 1924، خلافت عثمانی از بین رفته، نباید فکر کنیم که هویت اسلامی مسلمین از دست رفته است، در حالی که متأسفانه عمده اهل سنت چنین تفکری دارند.
 
وی بیان کرد: از دید منی، امت یک مفهوم معنوی درونی است که فرد در نسبتی که با مبدأ برقرار می‌کند، شکل می‌گیرد. در امت، فردِ امت و جماعتِ امت داریم؛ فرد می‌تواند کارکرد امتی داشته باشد؛ او می‌گوید حضرت ابراهیم(ع) چگونه به تعبیر قرآن کریم، یک امت بود؛ یعنی یک فرد می‌تواند کارکرد امتی و یک دولت می‌تواند کارکرد ضد امتی داشته باشد.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: ابوالفضل تصریح می‌کند که ما شعائری داریم که باعث ایجاد «جامعة‌الامة» می‌شود؛ در واقع از دید وی، امت یک آهنرباست و باید کاریزما داشته باشد؛ امت است که دیگران را جذب می‌کند.

وی اضافه کرد: از نظر وی، امت مطلوب دین در بخش مادی، باید در مرز دانش حرکت کند. از دید او خداوند انسان عقب‌مانده را نمی‌پسندد، لذا فرایند تربیت باعث ایجاد چنین انسان‌های در تراز می‌شود؛ از دید وی امت عقیده‌محور، مشترکاتی با سایر امت‌ها دارد و البته خصوصیاتی هم برای خود دارد.
 
شیخ حسینی تصریح کرد: اگر اینطور باشد که هر فرد یا جمع، کارکرد امتی را بر اساس مقاصد قرآنی شکل دهد، در این صورت مراکز تمدنی شکل می‌گیرد که این مراکز به تعبیر بنده، روزی مدینه و کوفه و نجف بوده و امروز می‌تواند ایران باشد.

وی در تبیین تمدن در منظر ابوالفضل ادامه داد: به قول شاگرد منی ابوالفضل، حضاره و تمدن به معنای حضور اسلام در روابط بین‌الملل است و هر اندازه که مسلمین در روابط بین‌الملل حضور دارند، به همان میزان تمدنی هستند.
انتهای پیام