صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۱۲۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰

رئیس كمیته امنیت كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، «تکیه بر توان داخلی»، «اعتماد به نیروهای نخبه بومی»، «تلاش خستگی‌ناپذیر»، «ناامید نشدن در برابر زرق و برق علمی کشورهای پیشرفته» و ...را از شاخص‌‌هایی برشمرد که جهاددانشگاهی را از سایرین متمایز می‌کند.

به گزارش ایكنا از فارس، ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی امروز، 4 مردادماه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی پیشرو و نوآور چه نقشی در رصد و شناسایی نیازهای جامعه می‌تواند ایفا کند، گفت: متخصصان این نهاد انقلابی با دیدگاه علمی خود به خوبی قادر خواهند بود ضعف‌ها و کاستی‌ها را شناسایی کرده و برای علاج آن نسخه علمی بپیچند. در این راستا به دلیل حضور اساتید فرهیخته دانشگاه و نخبگان علمی در عرصه‌های مختلف در جهاد دانشگاهی، امکان آزمون و خطا در پیشبرد امور به حداقل ممکن می‌رسد و همین مسئله هزینه‌های کمتری را به کشور تحمیل می‌کند که این نیز از ظرفیت‌های این نهاد تأثیرگذار است.

وی با تصریح اینکه یکی از بنیادی‌ترین ارکان انقلاب اسلامی، آزادی از قید و بند مستکبران و نگاه تحقیرآمیز آنان به کشور بود، گفت: مأموریت جهاددانشگاهی نیز در کنار سایر نهادهای دیگر، در این راستا تعریف شد و انصافا در این جهاد علمی و جنگ نابرابر مقابل اقتدار علمی ابرقدرت‌ها موفق عمل کرد.

عزیزی، «تکیه بر توان داخلی»، «اعتماد به نیروهای نخبه بومی»، «تلاش خستگی‌ناپذیر»، «ناامید نشدن در برابر زرق و برق علمی کشورهای پیشرفته» و ...را از شاخص‌‌هایی برشمرد که این نهاد را از سایرین متمایز می‌کند و همین شاخصه‌ها موجب موفقیت‌های روزافزون در آن شده است.

منشأ خدمات نظام

رئیس کمیته امنیت کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به دلیل حاکم بودن نگاه علمی و تخصصی در جهاددانشگاهی و حضور افراد مؤمن و انقلابی که به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی در خودکفایی و اقتدار علمی کشور متعهد بودند، اکثر افرادی که در این نهاد رشد کردند، منشأ خدمات بسیاری به نظام شدند که از این بابت باز هم نقش جهاددانشگاهی کم‌نظیر است.

وی بیان کرد: با نگاهی به خدمات گسترده این مجموعه در طول سال‌های گذشته، شاهد دستاوردهای بسیار مهمی از این نهاد انقلابی خواهیم بود که هر کدام در جای خود دارای ارزش و اعتبار ویژه‌ای است.

عزیزی افزود: تولید چشمگیر مقالات علمی با ارجاعات بالا در نشریات علمی معتبر تا موفقیت‌های غرورآمیز پژوهشگاه‌هایی چون رویان در بحث سلول‌های بنیادی و ده‌ها موفقیت علمی دیگر حاصل نگاه انقلابی و روبه رشد در این نهاد بوده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این موفقیت‌ها زمانی جلوه بیشتری پیدا می‌کند که با توجه به حساسیت‌های علمی کشورهای پیشرفته و بعضاً تحریم‌های ظالمانه آن‌ها، با تلاش محققان بومی به دست آمده و همین امر ارزش کار جهاددانشگاهی و کارکنان خدوم آن را چند برابر کرده است.

عزیزی با بیان اینکه افتخارات این نهاد در طول سال‌های پس انقلاب به ویژه با دستاوردهای علمی در زمینه‌های گوناگون آنقدر متنوع و چشمگیر است که همگی در جای خود ارزشمند و ماندگار بوده و حداقل یک نیاز کشور را برطرف کرده است، افزود: به‌عنوان مثال می‌توان موفقیت در زمینه سلول‌های بنیادی را به‌عنوان یک حرکت ماندگار و تحولی بزرگ نام برد از این جهت که معدود کشورهایی در دنیا به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند.

جهش تولید نیازمند نگاه جهادی است

وی با تصریح اینكه امروز همه ما می‌دانیم که اولویت‌های کشور در اقتصاد و فرهنگ خلاصه شده که در هر دو عرصه جهاددانشگاهی می‌تواند به خوبی اثرگذار باشد،‌ گفت: رشد اقتصادی و جهش تولید نیازمند نگاه علمی و جهادی است که ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در این عرصه بسیار است.

عزیزی با بیان اینكه جهاددانشگاهی به دور از نگاه سیاسی بیمارگونه و سیاسی‌کاری‌های بیهوده، قطعاً با استفاده از نیروهای متخصص و خبره می‌تواند در شناسایی نیازهای جامعه و پیشرفت کشور نقشی بی‌بدیل ایفا کند، یادآور شد: به نظر می‌رسد جهاددانشگاهی با قدرت می‌تواند در این عرصه ورود کند و به‌عنوان یک بازوی محکم علمی در کنار صنعتگران و فعالان اقتصادی استان قرار گیرد.

مأموریت امروز جهاددانشگاهی فارس

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مأموریت امروز جهاددانشگاهی در استان پهناور فارس بدون شک کمک به جهش تولید و رونق اقتصادی استان است تا بتوانیم با یک نگاه علمی و هوشمندانه بر معضل بیکاری و گرفتاری‌های ناشی از آن فائق بیاییم.

وی گفت: به دلیل تعریف مأموریت‌های مختلف در ابعاد گسترده فرهنگی و اجتماعی  برای جهاددانشگاهی، قطعاً گستردگی این خدمات در کشور قابل توجه است و با توجه به افتخارات کم‌نظیر در حوزه‌های مختلف، عملکرد خوبی را شاهد بودیم که می‌تواند بهتر از این هم باشد.

عزیزی همچنین بیان کرد: جهاددانشگاهی فارس به‌عنوان پلی بین صنعت و دانشگاه با شناسایی و رصد علمی ضعف‌ها و کاستی‌ها و استفاده از توان متخصصان و فناوری روز، می‌تواند تاثیر بسیاری بر رونق اقتصادی استان داشته باشد.

انتهای پیام