صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۰۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
حجت‌الاسلام ارزانی خبر داد:

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به فعالیت بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: تاکنون بیش از ۵۷۰۰ اثر به دبیرخانه طرح ملی «ایران قوی» رسیده و حدود 10 روز، تا پایان اجرای طرح باقی است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور شامگاه شنبه، یازدهم بهمن‌ماه با حضور در استودیو برنامه زنده «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما به پرسش‌های مهدی صفری، مجری‌کارشناس این برنامه پاسخ داد.

ارزانی، در ابتدا با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری در اسفندماه سال ۱۳۷۱ و در دل مساجد کار خود را آغاز می‌کند و امروز این افتخار را داریم که دقیقاً ۲۵ هزار و ۹۴۶ کانون در اقصی نقاط کشور در مساجد فعالیت می‌کنند.
 
رییس ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور افزود: مساجد، کارکرد‌های متنوعی دارند و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مکلف به برپایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آنها هستند. ازجمله این فعالیت‌ها برگزاری جشنواره‌ها، سوگواره‌ها، یادواره‌ها و برگزاری برنامه‌هایی مانند شعر، سرود و فعالیت‌هایی از این دست است.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ایام شیوع کرونا گفت: فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از زمان شروع کرونا، اگر بیشتر از قبل نبود، کمتر هم نبود. به جهت اینکه بستری را در قالب فضای مجازی برای بچه‌های مسجد با عنوان زیست‌بوم فضای مجازی بچه‌های مسجد ایجاد کردیم و امروز این سامانه به یک رشد و تعالی خوبی رسیده است. در این سامانه تمامی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بارگذاری می‌شود و در همین‌جا از همه بچه‌های مسجد برای اینکه بدون هیچ پاداش و مزدی برای این فعالیت‌ها کار می‌کنند یک تشکر خاص می‌کنم. اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیش از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر هستند و پیش از یک‌ونیم میلیون فعالیت اعضا نیز در سامانه ثبت شده است.

ارزانی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه در خصوص خروجی فعالیت‌های چند ساله کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در بستر فضای مجازی گفت: در حال حاضر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و ستاد به این رشد رسیده‌اند که می‌توانند به لحظه تک تک فعالیت‌ها را در روستا‌ و شهر رصد بکنند. این رصد تنها به معنای این نیست که متوجه بشویم چه اتفاقی در کجا رخ می‌دهد بلکه به این جهت است که ارتباط و حلقه‌های ارتباطی کشور و در گام بعدی در خارج از کشور را بتوانیم، برقرار کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ گروه سرود داریم که تک تک این سرود‌ها را در سامانه بارگذاری کرده‌اند و اگر کسی بخواهد می‌تواند به راحتی تک تک این گروه‌ها را شناسایی کند و ببیند که از کدام شهر، روستا و منطقه کشور هستند. همچنین در حوزه فیلم و نمایش و در عرصه نقاشی و هنر‌های تجسمی و تمام عرصه‌های فرهنگی و هنری که بچه‌ها در حال فعالیت در آن‌ها هستند، می‌توانیم به لحظه و در کسری از ثانیه فعالیت‌های آن‌ها را مشاهده کنیم.
 
بچه‌های مساجد وارد میدان شده‎اند
رییس ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور مهمترین مسئله در این عرصه را مشارکت بچه‌های مسجد با یکدیگر دانست وبیان کرد: به عنوان مثال گروه‌های سرود در لحظه سرود‌های همدیگر را در سراسر نقاط کشور می‌بینند و می‌شنوند و می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. حتی برتر از آن کرونا باعث شد، این کار به سرعت بیشتری جلو برود، لذا این ادعا را می‌کنیم که در بین نهاد‌های فرهنگی جایگاه بسیار ویژه‌ای داریم و علت آن هم این است که تمامی بچه‌های مساجد وارد میدان شده‎اند. هر چند حمایت‌هایی که از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‎کردیم به جهت کمبود اعتبارات، بسیار کمتر شده است، اما حضور بچه‌های مسجد بسیار مؤثر‌تر و اثربخش‌ترین شده است.

ارزانی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه در خصوص جشنواره قرآنی مدهامتا‎ن روستایی و روند فعالیت‌های این جشنواره گفت: مسابقات مدهامتان با تمام قوت ادامه دارد و از همه دوستانی که این پایه‎گذاری خوب را انجام دادند، تشکر می‌کنم. حتی نام بسیار زیبایی برای این جشنواره انتخاب شده است که در ذهن می‌ماند؛ در حال حاضر هم مسابقات شهری و هم مسابقات روستای آن را برگزار می‌کنیم، اما تمرکز خودمان را در حوزه کودک و نوجوان برده‌ایم و لذا جا دارد که از وزارت آموزش و پرورش به جهت اینکه ارتباط بسیار خوب بچه‌های مسجد را با سامانه شاد برقرار کرد، تشکر ویژه‌ای کنیم. به‌عنوان مثال اگر در گذشته یک سرود در سایت بچه‌های مساجد در طول ۲۴ ساعت تا ۵ هزار بازدید داشت در سامانه شاد در طول ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰ هزار بازدید از آن انجام می‌شد و این نشان‌دهنده ارتباط خوب بچه‌های مسجد و وزارت آموزش و پرورش است و برای این که بچه‌های مسجد و بچه‌های مدرسه ارتباطشان صمیمی‌تر شود، کمک شایانی کرده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر طرحی را با عنوان «ایران قوی» شروع کرده‌ایم که این طرح از اول هفته دفاع مقدس کلید خورد و تا بیست و دوم بهمن ماه ساعت ۱۲ شب استمرار دارد. در حال حاضر بچه‌های مسجد در این حوزه فعال هستند و تاکنون بیش از ۵۷۰۰ اثر به این جشنواره رسیده است و ۱۱ روز دیگر هم برای شرکت در این جشنواره زمان باقی است؛ لذا از همه بچه‌های مسجد دعوت می‌کنم که در این ۱۱ روز باقیمانده حضورشان اثربخش‌تر شود. سال گذشته بیش از ۳۲ هزار اثر به این جشنواره ارسال شد و قطعاً تا پایان بیست و دوم بهمن ماه این عدد را بالای چند 10 هزار نفر خواهیم داشت.
 
رییس ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور تصریح کرد: در این جشنواره رشته‌های مختلفی از جمله اذان، مفاهیم، قرائت، حفظ، ازجمله حفظ کل، جزء سی و تقریباً تمام عرصه‌ها را داریم و نقاشی‌های کودکانه و طرح تربیت مربی را در قالب هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی را هم با این ادبیات خاص وارد این جشنواره کردیم که بیش از چند صد هزار نفر در سامانه آموزشی بچه‌های مسجد حضور پیدا کردند.

وی در خصوص میزان هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با وزارت آموزش و پرورش و فعالیت‌های مشترک این دو مجموعه اظهار کرد: تاکنون چند حرکت مبارک بین آموزش و پرورش و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد رخ داده است؛ گرچه این حرکت‌ها صد در صد نیست، اما در حال طی کردن مسیر هستیم هر چند که با نقطه هدف فاصله زیادی داریم. یک شورای عالی سیاستگذاری داریم که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس این شورا هستند و وزیر آموزش و پرورش و وزیر ورزش و جوانان عضو این شورا هستند در این شورا این ارتباط نهادینه شده است و تعامل خوبی هم در بین مسابقات و هم در جشنواره‌ها با آموزش و پرورش داریم و با روی کار آمدن سامانه شاد هم انصافاً ارتباط خوبی را برقرار کرده‌ایم.

ارزانی، با طرح این پیشنهاد که می‌توان کاری کرد که با همکاری دو طرف (وزارت آموزش و پرورش و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد) بچه‌های مسجدی که در کلاس‌های قرآن مساجد شرکت می‌کنند به عنوان کلاس درس قرآن آن‌ها پذیرفته شود، گفت: جالب است بدانید که این الگو در برخی از کشور‌های مسلمان پذیرفته شده است این در حالی است که فعالیت‌های مساجد در حوزه دین و قرآن اثر بخش‌تر است، چرا که هم ملموس‌تر است و هم از نزدیک بچه‌ها با این فعالیت‌ها درگیر می‌شوند، لذا سامانه ظرفیتی را ایجاد کرده است که امیدواریم در گام‌های بعدی به این سمت حرکت کنیم.
 

پذیرفتن طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه

رییس ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه در خصوص پذیرش ایده‌های نو و خلاقانه در ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: به لطف خداوند در سامانه بچه‌های مسجد، ۱۲ رواق و سه شبستان طراحی کرده‌ایم که در این سامانه ۴۸ فعالیت را ذیل 12 رواق و سه شبستان انجام می‌دهیم. یکی از ۴۸ فعالیتی که انجام می‌شود، پذیرفتن طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه است که تاکنون بیش از ۵۰۰۰ طرح و ۱۸ هزار ایده به دست ما رسیده است و این طرح و ایده‌ها هنوز کارشناسی و ارزیابی نشده است و تا بیست و دوم بهمن ماه فرصت دادیم تا علاقه‌مندان طرح‌ها و ایده‌های خودشان را در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد ارائه دهند. بعد از اتمام مهلت شرکت در این مسابقه این ایده‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برگزیدگان طرح‌ها و ایده‌ها در سایت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و بچه‌های مساجد با نام خود فرد یا کانون فرهنگی ـ هنری مسجدی که در آن شرکت کرده است، بارگذاری و ثبت می‌شود و ایده‌ها و طرح‌هایی که در توان ما یا در توان سازمان‌های دیگر هم باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: اتفاقات مبارکی در این سامانه رقم خورده است و بیش از چند هزار ساعت فعالیت از سمت بچه‌های در استان‌هایمان برای این سامانه وقت گذاشته شده است و امیدواریم که از طریق مساجد برای حفظ دستاورد‌های اسلام و انقلاب بهترین استفاده را داشته باشیم.
انتهای پیام