حجتالاسلام نصراله شریبی، مدیر محتوایی پایگاه اینترنتی «المرتجی» در گفتوگو با ایکنا خوزستان درباره فعالیت این پایگاه، گفت: با توجه به اینکه نسبت به تبیین موضوع مهدویت و شناخت امام زمان(عج) در جامعه حق مطلب ادا نشده است، در بنیاد فرهنگی حضرت موعود(عج) امیدیه تصمیم بر انجام یک کار جهانی گرفته شد.
این محقق حوزوی گفت: در ابتدا ایده راهاندازی یک مجله یا یک گروه تخصصی مجازی مدنظر بود، اما در نهایت، رسانه چندمنظوره جهانی به اسم «المرتجی» راهاندازی کردیم. «المرتجی» به معنی مایه امید کلمهای است که در دعای ندبه آمده است: «أيْنَ المُرتَجی لِاِزالةِ الجَورِ وَ العُدوانِ» و عنوان شایستهای برای این رسانه بود.
وی درباره دلیل عربی بودن محتوای این پایگاه اظهار کرد: با توجه به این که روایتهای زیادی مبنی بر ظهور امام زمان(عج) در خانه خدا و برپایی حکومتشان در کوفه است و از سوی دیگر بیشتر کشورهای مسلمان هم عربزبان هستند و مذهب آنها تسنن است، تلاش کردیم آموزههای مهدوی را به زبان عربی و بهطور خاص برای مردم کشورهای خلیج فارس تهیه کنیم.
شریبی ادامه داد: در گام اول به مدت هشتماه زیرساختهای راهاندازی این پایگاه را فراهم و سال گذشته همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) رونمایی از این پایگاه انجام شد. امروز و در سالروز یک سالگی این پایگاه بخش انگلیسی آن نیز راهاندازی شده است. در کنار این پایگاه اینترنتی، کانالهای «المرتجی» در پیامرسان ایتا و تلگرام و نیز اینستاگرام برای علاقهمندان راهاندازی شده است.
مدیر محتوایی پایگاه اینترنتی «المرتجی» گفت: مطالب متنوعی در حوزههای مختلف مهدویت تهیه شده و در حال تهیه است که در بخشهای عقاید، معارف و سیره، جامعه و مهدویت، کتب و مقالات ارائه شدهاند. به طور مثال در بخش عقاید، موضوعاتی همچون حضرت مهدی(عج) در قرآن، حضرت مهدی(عج) در نزد اهل سنت، پرسش و پاسخ، شناخت امام و پاسخ به شبهات ارائه شده است. در بخش معارف و سیره نیز به موضوعاتی چون احادیث مهدوی، حکومت جهانی، جهان پس از ظهور، دشمنشناسی، سبک زندگی منتظرانه، علایم ظهور و ... پرداخته شده و بخش جامعه و مهدویت نیز به موضوعاتی مانند غرب و مهدویت، ولایت فقیه، تشرف و دیدار و ... میپردازد.
وی با تأکید بر جذب مخاطبان بدون هر گونه حاشیه، افزود: در همین راستا سعی ما بر آن بود تا در نمای پایگاه، رنگها و مطالب وارد مسائل حاشیهای نشویم، در مقام حمله نباشیم، پرسشی مطالب را طرح کنیم و گاهی محتوا را به صورت داستانی ارائه دهیم. در تولید محتوا هم تأکید بر منابع مشترک یعنی اول قرآن و بعد منابع اهل سنت که مطالب زیادی درباره مهدویت دارند، بوده است.
این محقق حوزوی اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۲۰۰ مقاله از فارسی به زبان عربی ترجمه و خلاصهنویسی شده است. در کنار محتوا و آموزههای مهدویت، سیره شهدایی مثل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدیالمهندس المهندس هم در این پایگاه وجود دارد.
وی با اشاره به استقبال مخاطبان از پایگاه «المرتجی» اظهار کرد: در یک سال گذشته به دنبال تولید و بارگذاری محتوا بودیم و هنوز وارد تبلیغات جهانی و گسترده نشدیم، اگرچه تاکنون مخاطبان زیادی از کشورهای یمن و عراق این پایگاه را دنبال میکنند.
شریبی درباره چالشهای پیشروی این کار، توضیح داد: شکلگیری این حرکت در شهری به کوچکی امیدیه، کار بزرگی است و مشکلات خاص خود را دارد. یکی از مشکلات ما عدم دسترسی به منابع اصلی یا استادان برجسته در حوزه مهدویت است، گرچه با وجود کمبود استاد و منابع، چندین دوره ویژه کارگروه المرتجی در شهرستان برگزار کردیم. کارگروه «المرتجی» مشتمل بر شش نفر است که به صورت مجازی با برخی از استادان در ارتباط هستند.
مدیر محتوایی پایگاه اینترنتی «المرتجی» گفت: بعد از گذشت یک سال از فعالیت این پایگاه انتظار داشتیم صدا و سیما همکاری بیشتری با ما داشته باشد و فرصتهای بیشتری در اختیار این گروه قرار دهد. تاکنون دو بار این پایگاه را در بخش عربی صدا و سیما معرفی کردهایم، اما انتظار بیشتری از رسانه ملی وجود دارد. در بخش رادیو همکاری خوبی با گروه «المرتجی» شده و توانستیم پایگاه را در مناسبتهایی مثل نهم ربیعالاول و نیمه شعبان معرفی کنیم.
انتهای پیام