صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۴۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای یاد و خاطره 9 قربانی حادثه حمله به یک قهوه‌خانه در آلمان را گرامی داشت و خواستار مقابله با نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی در این کشور شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از تی آر تی، سال گذشته یک فرد 43 ساله نژادپرست به نام «توبیاس راتگن» با حمله به یک قهوه‌خانه و کافه در شهر هانائو از توابع ایالت هسن آلمان 9 خارجی‌تبار را به قتل رساند.

با گذشت یک سال از این حادثه، خانواده‌های این قربانیان می‌گویند که برای روشن شدن ابعاد این حمله و اطمینان از تکرار چنین جنایاتی کارهای اندکی انجام شده است.

وزارت خارجه ترکیه امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما یاد شهروندان و دیگر قربانیان خود را که سال گذشته در یک حمله نژادپرستانه در شهر هانائو آلمان جان خود را از دست دادند گرامی می‌داریم. ما در غم خانواده‌های سوگوار شریک هستیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: یاووز سلیم کران معاون وزیر امور خارجه به منظور نشان دادن همبستگی با قربانیان نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی در مراسم بزرگداشتی که در هانائو برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد. وی همچنین با خانواده‌های قربانیان و شهروندان ترکیه دیدار می‌کند.

این وزارتخانه تأكید كرد: ما انتظار داریم كه همه ابعاد این حمله روشن شود و تحقیقات به سرعت و عادلانه به نتیجه برسد. باید از این حادثه عبرت گرفته شود و برای جلوگیری از نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی که صلح و امنیت اجتماعی را تهدید می‌کند، به این موضوع اهمیت زیادی داده شود.

بستگان قربانیان حادثه هانائو اخیرا توجه خود را به پدر راتجن متمرکز کرده‌اند که به اعتقاد آنها در این جنایت دخیل بوده است. بر اساس گزارشی در روزنامه Sueddeutsche Zeitung، آنها شکایت کیفری 16 صفحه‌ای را علیه این مرد 73 ساله به دلیل کمک به قتل طرح کرده‌اند. آنها معتقدند که او با پسرش همکاری داشت و وی را تشویق می‌کرد.

آلمان در سالهای اخیر شاهد رشد نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی است که با تبلیغات گروه‌های راست افراطی و ضد مسلمان تقویت می‌شود. در سال 2019، افراط‌گرایان  یک سیاستمدار طرفدار پناهندگان را در کاسل (Kassel) کشتند و به یک کنیسه در هاله (Halle) حمله کردند و این باعث به صدا درآمدن زنگ خطر درباره افزایش فعالیت راست افراطی در این کشور شد.

انتهای پیام