صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۸۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴

مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی عصر امروز، 18 اسفندماه با حضور جمعی از فعالان امور قرآنی و فرهنگی کشورمان به میزبانی ایکنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم «عصر دلنشین» حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی با حضور جمعی از پیشکسوتان، فعالان و مدیران امور قرآنی و فرهنگی کشور در سالن شهید حجت‌الاسلام تقوی ایکنا برگزار شد.

در این نشست صمیمی که اجرای آن را محمدرضا پورمعین، مدیر انجمن خادمان قرآنی برعهده داشت، آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری؛ حجج اسلام محمدعلی نظام‌زاده، نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی آسیا؛ سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات؛ محمدرضا حشمتی، مشاور وزیر ارشاد در امور روحانیت، همچنین عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ محمدعلی خواجه‌پیری و سیدحسین موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی و عادلانی، معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) حضور داشتند.

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش، فرامرز شعاع‌حسینی، مدیر روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و تعدادی از اعضای خانواده حجت‌الاسلام خسروی نیز در این نشست حاضر شدند.

مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی این پژوهشگر عرصه قرآنی از سوی حاضران تبیین شد و همچنین در بخشی از این مراسم به مناسبت روز درختکاری، در حیاط خبرگزاری ایکنا یک اصله نهال با دستان حجت‌الاسلام خسروی کاشته شد.

مشروح این گزارش متعاقباً منتشر می‌شود.

با حجت‌الاسلام خسروی بیشتر آشنا شویم

محمدعلی خسروی سال 1333 هجری شمسی در شهر قم متولد شد. پدر او مرحوم آیت‌الله شیخ عزیزالله خسروی زنجانی در فقه و اصول از شاگردان آیات فیض، حجت، صدر و بروجردی و در فلسفه شاگرد امام‌خمینی(ره) بود و در سال 1334 به حکم آیت‌الله‌العظمی بروجردی به منطقۀ تکاب (واقع در آذربایجان غربی) اعزام شده بود. ایشان تا سال 1374 که در قید حیات بود و به مدت 40 سال، به تربیت شاگردان، ترویج دین، تبلیغ احکام و ارشاد مردم اشتغال داشت.

محمدعلی دورۀ دبستان و دبیرستان را در تکاب گذراند و در سال 1348 به منظور تحصیل علوم دینی به قم هجرت کرد. سه سال در مدرسۀ آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی مشغول تحصیل بود و سپس برای تکمیل سطوح عالی فقه و اصول و فلسفه در کلاس‌های درس حضرات آیات حسن آقاتهرانی، پایانی، ستوده، فاضل لنکرانی، بنی‌فضل، جلیلی، باکویی، دکتر احمد بهشتی، گرامی و حسن‌زاده آملی شرکت کرد و چندین سال از دروس خارج حضرات آیات عظام میرزا جوادآقا تبریزی، وحید خراسانی، یوسف صانعی، مکارم شیرازی و جعفر سبحانی بهره برد.

او همچنین مباحث تفسیر قرآن را از محضر اساتید عظام میرزا علی مشکینی، سید مرتضی شبستری و محمدباقر ملکی میانجی آموخت. از سال 1352 با تشکیل کلاس‌های آموزش قرآن و عقاید و پاسخ به سؤالات مذهبی جوانان وارد فعالیت‌های اجتماعی شد و همزمان سخنرانی‌هایی در جهت افشای جنایات رژیم ستمشاهی داشت. همین موضوع بارها مشکلات و گرفتاری‌هایی از سوی ساواک برای‌ او فراهم آورد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی که بر اساس دستور عمومی حضرت‌امام‌خمینی(ره) ادارۀ شهرها موقتاً به عهدۀ روحانیون مبارز بلاد نهاده شده بود، کمیتۀ انقلاب اسلامی تکاب را تشکیل داد و تمشیت امور آن منطقه را به عهده گرفت. در روزهای آغازین انقلاب که همۀ ارگان‌های امنیتی و انتظامی منحل شده بود و افراد شرور با سوءاستفاده از فرصت، دست به غارت و دزدی و ناامنی می‌زدند، در منطقۀ تکاب وضعیت حادتر بود، زیرا در آن منطقه اختلافات محلی در حال شکل‌گیری بود و احزاب مختلف مانند دموکرات، کومله، خلق مسلمان، فدائیان خلق و غیره به فعالیت مشغول بودند و هر روز خبر ناگواری از درگیری در شهرهای اطراف به گوش می‌رسید، ولی با همکاری مردم و به‌کارگیری نمایندگان همۀ جریانات دینی و ملی اعم از شیعه، سنی و اهل حق و عضویت آن‌ها در کمیتۀ انقلاب اسلامی فضایی به وجود آمد که شهر تکاب در امنیت کامل قرار گرفت و نام این شهر به عنوان امن‌ترین شهر آذربایجان غربی و کردستان بر سر زبان‌ها افتاد. حتی بزرگانی از رؤسای قبائل مانند شیخ عمر نقشبندی به خاطر ویژگی‌های این شهر، متقاضی دریافت امان‌نامه و زندگی در پناه نظام جمهوری اسلامی در این شهر شدند. البته حضور و نفوذ معنوی پدر بزرگوار ایشان، مرحوم حاج شیخ عزیزالله خسروی که با الهام از اندیشه‌های متعالی دینی و اجتماعی اساتید خود، آیت‌الله بروجردی و امام‌خمینی(ره)، سال‌ها در تحکیم اتحاد بین فرق اسلامی کوشیده بود، زمینه‌ساز این توفیق او بود.

مسئولیت‌های اجرایی و فعالیت‌های اجتماعی

  1. امامت جمعۀ شهرستان تکاب (1359 تا 1363)
  2. نمایندگی دورۀ اول مجلس شورای اسلامی از حوزۀ انتخابی میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب
  3. حضور مداوم در جبهه‌های جنگ تحمیلی به ویژه مناطق غرب کشور
  4. فعالیت در دبیرخانۀ مرکزی ائمۀ جمعه (1364 تا 1366)
  5. معاونت فرهنگی بنیاد 15 خرداد (1365 تا 1368)
  6. تدوین مجلات شاهد (1369 تا 1373)
  7. مدیریت مسابقات بین‌المللی و سراسری قرآن کریم به مدت یک دهه تا سال 1385
  8. مدیریت انتشارات اوقاف
  9. معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه (1375 تا 1385)
  10. عضویت در حزب جمهوری اسلامی از آغازین روزهای تأسیس (اسفند 1357) تا اعلام تعطیلی آن
  11. عضویت در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز (از سال 1376 تاکنون)
  12. تأسیس بنیاد پژوهش و توسعۀ فرهنگ وقف (به اتفاق حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نظام‌زاده و آقای احمد مسجدجامعی)
  13. معاونت فرهنگی مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) (1385 تا 1388)
  14. معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) (1388 تا 1392)
  15. مدیر کل آموزش و توسعۀ مشارکت‌های قرآنی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (از سال 1392 تا 1399)

سوابق فرهنگی و علمی

از توفیقات حجت‌الاسلام والمسلمین خسروی در کنار فعالیت‌های اجرایی و اجتماعی، اشتغال به درس و بحث طلبگی و تدریس علوم اسلامی در سطوح مختلف در مراکز حوزوی و دانشگاهی و اشتغال به تألیف و انتشار آثار متنوع در زمینه‌های دینی، اجتماعی و ادبی بوده است. برخی از آثار چاپ شده او عبارتند از:

  1. زندگانی شیخ صدوق (تحقیقی جامع دربارۀ رئیس‌المحدثین، ابن‌بابویه، که بارها تجدید چاپ شده است.)
  2. هفت وقف‌نامه (نمونه‌هایی از 170 سال وقف‌نامه‌نویسی در دورۀ صفویه)
  3. تصحیح، تنظیم و انتشار «الاسفار عن الاسفار» (تألیف آیت‌الله سیدرضی شیرازی)
  4. گزیدۀ معارف اسلامی در 2 جلد
  5. تصحیح و انتشار قرآن نفیس کاخ موزۀ گلستان به خط محمدعلی بن محمد اسماعیل تبریزی
  6. پایه‌گذاری و انتشار اولین مجلۀ تخصصی وقف در ایران با نام «وقف میراث جاویدان» (که در سال 1372 با مدیرمسئولی و سردبیری محمدعلی خسروی آغاز و پس از انتشار منظم 68 شماره، در سال 1387 پایان یافت.)
  7. تدوین بزرگترین مجموعۀ فقهی وقف در 11 مجلد با نام «موسوعة الوقف فی الفقه الاسلامی» (با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری)
  8. ترجمۀ کتاب ارزشمند «نظام الوقف و المجتمع المدنی» در هزار صفحه با عنوان «ساختار وقف در جهان اسلام» (با همکاری دکتر صادق عبادی)
  9. آرمانشهر وحدت
  10. تاریخ علم و نوآوری‌های مسلمین
  11. موج در موج (گزیدۀ اشعار)
  12. مجموعۀ مصوبات شورای عالی اوقاف در 2 جلد
  13. روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام‌خمینی(ره)
  14. مدیریت، سردبیری و انتشار چهار نشریۀ ادبی و هنری: «طلایه»؛ «فردا»؛ «احسان»؛ «باران»
  15. اصفهان آیینۀ وقف و هنر

برخی دیگر از سوابق فرهنگی

1 ـ مدیریت، سردبیری و انتشار چهار نشریه ادبی و هنری: طلایه، فردا، احسان و باران (باران اولین مجله قرآنی در سطح نوجوانان بود)

2 ـ  تهیه و تدوین ویژه‌نامه‌های متعدد از جمله: سلامی بر آفتاب(زندگینامه امام خمینی از نگاه شعر و تصویر) ـ سفیر گمنام ـ آیه و اندیشه

3 ـ عضویت در شوراهای علمی از جمله: شورای علمی دانشنامه امام خمینی(ره) ـ شورای علمی سندشناسی ـ شورای مباحث راهبردی در مرکز استراتژیک

4 ـ دبیر چندین همایش علمی و ترویجی از جمله: همایش بین‌المللی قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره) ـ همایش بانوی انقلاب ـ همایش تجلیل از مقام معنوی و آثار امامزادگان مدفون در ایران

5 ـ عضویت در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن کریم و مشاور علمی این نمایشگاه ـ عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای مرکز ترجمه قرآن کریم ـ  عضو شورای انتخاب خادمان قرآن کریم ـ عضو هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی

انتهای پیام