وی گفت: همواره امروز تفکر تشیع و اسلام اصیل در همه دنیا و به ویژه اروپا و آمریکا موج میزند و بر همین اساس شما امروز دیدید که تفکر روشنفکری مکتب خلفا متبلور در ارتباط با مسلمین بود، به گونهای که امروز سه چهارم سوریه در دست داعش و دو سوم آن تحت تاثیر داعش است و آمریکاییها میگفتند که حداقل ربع قرن وقت لازم است که بتوانند علیه داعش مسلط شوند، آن وقت سرزمین سوریه، شام و عراق مقدمه بود، زیرا هدف اصلی آنها تسلط بر جمهوری اسلامی بود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: این حرکتها به دست توانای اسلام اصیل، مکتب تشیع و هماهنگی بین مرجعیت و ولایت در شام، عراق و ... خنثی شد. این در حالی است که امروز تشیع در بلندای قامت تاریخ ایستاده است و ما حرکت فردا را حرکت بسیار روشنی میدانیم.
مروی اظهار کرد: امروز که عظمت شیعه در بلندای تاریخ قرار دارد و فردای روشنی در انتظار اسلام اصیل و مکتب بزرگ تشیع است را باید مدیون حوزه علمیه دانست و اگر مکتب تشیع بخواهد حرکت گسترده خود را در جهان گسترده تر کند نیاز به قوت، صلابت، قدرت علمی، پژوهشی و تذهیبی حوزه علمیه دارد.
وی خاطرنشان کرد: لذا باید چند نکته را در این خصوص بیان کنم. من از اینکه شما طلاب، پژوهشگران و اعضای کمیسیونهای سیاستگذاری، گرد هم مینشینید و با تبادل افکار به دنبال سیاستگذاری اصیل و منطقی برای حوزه علمیه میاندیشید بسیار خرسند هستم و لذا عمری که در این حوزههای علمیه صرف میکنید عمر ارزشمندی است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: الزاما هر موفقیت و هر افق جدیدی که در حوزه علمیه رخ دهد را باید مرهون حفظ و تحکیم ارزشها و سنتها دانست و این موضوع را مورد توجه قرار داد، چرا که توجه به این مسئله رسالت مهم شیعه است. البته که در این میان نیز نواقصی هم وجود دارد که با دقت و نهایت دلسوزی باید در راستای رفع این نواقص تلاش کرد اما شما طلاب، پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه علمیه در صدد احیای این سنتها در حوزهها باشید.
مروی عنوان کرد: امروز ما نباید با اتفاقاتی که رخ میدهد جو زده شویم و از این سنتها که بار معنوی، علمی و تذهیبی دارند کناره گیری کنیم. از این سنتها میتوان به رابطه بین استاد و شاگرد در زمان گذشته و همچنین دستگیری اساتید از شاگردان اشاره کرد. همواره ما باید بدانیم که ارتباط استاد و شاگرد و همچنین دستگیری آنها از یکدیگر در گذشته و امروز چگونه است و چه کنیم که امروز نیز این ارتباطات همانند گذشته ارتقا پیدا کند، زیرا ارتباط وسیع استاد و شاگرد میتواند شاگردان را تقویت و تربیت کند.
وی خاطرنشان کرد: در آن زمان علم برای ما بسیار شیرین بود و این ما نبودیم که به دیگران کمک میکردیم، بلکه دیگران بودند که ما را دستگیری میکردند. ارتباطات وسیع بین استاد و شاگرد رابطه بسیار خوبی بود، به گونهای که سید مرتضی شاگردان خود را با خود به سفر میبرد
عضو عالی شورای حوزه علمیه قم تاکید کرد: از آسیبهای جدی که حوزه علمیه را تهدید میکند این است که حوزههای علمیه ما چگونه به سمت پژوهشها و سیاستگذاریهای اصول پیش میروند؟ گسترش فرهنگ پژوهش چگونه است؟ سیاستگذاری برای تربیت نیروی انسانی برای کارهای پژوهشی چگونه است؟ و در واقع اینها مسائل جدی است که نخبگان حوزه باید نسبت به این امور ورود پیدا کنند.
مروی بیان کرد: این در حالی است که اگر افراد به سمت پژوهش سوق داده شوند، اما این پژوهشها محکم و اصیل نباشند یک فاجعه بزرگ است. امروزه پژوهشهای حوزه با توجه به تحولاتی که رخ داده، انتظارات و نیازهای متنوع، منابع وسیع، حوزههای گسترده و نیاز به نظام ارزیابی دارد و تجربه ثابت کرده است که سیاستگذاران میتوانند ارزیابان خوبی در این مسیر باشند.
وی تاکید کرد: آنان که سیاستگذاری کردهاند میتوانند ارزیابی کنند و ببینند که وضعیت این سیاستگذاریها در معنای عمل چگونه است. نظام ارزیابی قوی توسط نیروهای نظری که باید سیاستهای آن به درستی تدوین شود و نیروهای ارزیابی به عنوان نیروهای توانمندی که قدرت ارائه تحقیق، تبیین و راهکارهایی را دارند باید این راهکارها را ارائه دهند و اگر ما این نظام ارزیابی را ترسیم نکنیم بدانیم که این گستردگیها خلاهایی را در نظام حوزه وارد خواهد کرد.
انتهای پیام