وی ادامه داد: وقتی زمان رسیدگی به پروندهها میرسد به بهشتیان میگویند این پاداش اعمال نیک شماست. اهل بهشت و جهنم گوشهای از این عذاب و پاداش را در برزخ دیدهاند. آنجا حساب اعمال دقیق است و ذرهای از قلم نمیافتد. کفار و مشرکان وقتی پیامبران آنها را انذار میکردند میگفتند پس عذاب الهی کجاست؟ و در قیامت به آنها نشان داده میشود که آنچه را انکار میکردند حقیقت داشت.
امامجمعه زنجان در مورد آیات 64 و 65 سوره یس «اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ * الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» ابراز کرد: به مشرکان میگویند به کیفر اعمالی که انجام دادید درآیید و آنها که مجرم و گناهکارند شروع به توجیه اعمال خود میکنند و تصور دارند که در قیامت میتوانند کوتاهی خود را جبران کنند اما خداوند بر دهانهای آنها مهر میزند و اعضا و جوارح او گواهی میدهند. انسان در دنیا هر گناهی که میکند از او انرژی آزاد میشود و در دنیای دیگر این انرژی تبدیل به ماده میشود و تجسم مییابد.
وی ادامه داد: انسان اگر با دست و زبان و رفتار خود حقی را ضایع کرده، اعمال تجسم یافته او در آخرت لب به سخن میگشایند و به رفتارهای فرد شهادت میدهند و نتیجه اعمال خود را مشاهده میکند و دیگر قادر به توجیه اعمال و بازگشت برای جبران نخواهد بود.
خاتمی به آیه «وَلَوْ نَشَاءُ لَطَمَسْنَا عَلَىٰ أَعْيُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّرَاطَ فَأَنَّىٰ يُبْصِرُونَ» اشاره کرد و گفت: خداوند تبارک و تعالی در این میفرماید: اگر میخواستیم چشمان اینها را هم نابینا میکردیم. کسی که بیناییش گرفته شود راه را نمیشناسد. گناهکاران حق را ندیدند و چشم ظاهری و چشم باطنی خود را به روی حقیقت و خطا بستند و بصیرتشان را پوشاندند.
وی در مورد آیه «وَلَوْ نَشَاءُ لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَىٰ مَكَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِيًّا وَلَا يَرْجِعُونَ» بیان کرد: برخی اقوام مثل اصحاب سبت مسخ شدند و صدای آنها صدای انسان اما چهرههایشان چهره حیوان بود. حضرت علی(ع) میفرماید: موجودات سه دستهاند: عدهای عقل محض هستند مثل فرشتگان که هیچ خطایی نمیکنند، عدهای هوس محض مثل حیوانات که دنبال غریزه میروند و تکلیف ندارند و عدهای ترکیب عقل و هوس هستند. هر کسی که سراغ هوس برود از حیوان پستتر است چون عقل را زیر پا گذاشته و اگر کسی سراغ عقل برود از فرشته بالاتر است.
نماینده ولیفقیه در استان ادامه داد: کسانی که عقل را زیر پا میگذارند باطن خود را مسخ میکنند و خودشان چشم بصریتشان را میبندند. در این آیات میبینیم قدرت خداوند از دو و دیوار جهان میبارد. بسیاری از مردم مکافات تاریخ و سرنوشت اقوام و ملل مختلف را میبینند اما باز هم به بیراهه میروند. کسی که نابیناست راه را نمیبیند و کسی که چشم خود را روی حقیقت بسته نیز نمیتواند به مقصد برسد. اگر خداوند بخواهد انسان را مسخ و او را تبدیل به حیوان میکند که نه میتواند به عقب برود و نه مسیر را به جلو ادامه دهد.
وی با اشاره به آیه «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ ۖ أَفَلَا يَعْقِلُونَ» تصریح کرد: در این آیه به نشانه دیگری از قدرت خداوند اشاره میکند و میگوید به کسانی که عمر زیاد میدهیم آنها را وارونه میکنیم. انسان وقتی به سن کهولت میرسد قوای جوانی را از دست میدهد و بدن او فرسوده شده و برای انتقال از مرحلهای به مرحله دیگر آماده میشود. انسان باید با دیدن این حقایق فکر و اندیشه خود را به کار بیندازد و فطرت خداجوی توجه کند.
انتهای پیام