صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۲۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
تکنیک‌های سواد رسانه‌ای / 2

استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات ضمن تشریح تکنیک هرم وارونه در خبرنگاری و تولید محتوای رسانه‌ای، گفت: افرادی که با هر شکل و در هر بستری محتوا تولید می‌کنند باید سبک هرم وارونه را بیاموزند.

به گزارش ایکنا، در دنیای کنونی تمام ابعاد زندگی انسان در سیطره رسانه‌‌ها قرار دارد و این خطر بزرگ همیشه وجود دارد که رسانه‌ها ما را فریب دهند. به همین دلیل باید بدانیم با هر پیام و مطلب رسانه‌ای چگونه مواجه شویم و دروغ و حقیقت پیام‌ها را به چه نحو تشخیص دهیم.

برای یادگیری این مهم باید اصول سواد رسانه‌ای را آموزش ببینیم. خبرگزاری ایکنا با توجه به اهمیت بسیار بالای سواد رسانه‌ای در عصر کنونی نسبت به تهیه و ارائه مطالب آموزشی با محور سواد رسانه‌ای اقدام کرده است. در این مجموعه کلیپ‌های آموزشی، حمید ضیائی‌پرور، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات، اصلی‌ترین تکنیک‌های سواد رسانه‌ای را به مخاطبان ایکنا آموزش می‌دهد.

وی در بخش دوم از این مجموعه آموزشی به تشریح تکنیک هرم وارونه پرداخت و گفت: موضوع سواد رسانه‌ای عبارت است از دانش و تفکری که نزد مخاطب و تولید کننده پیام برای تولید هر چه بهتر و دقیق‌تر محتوای رسانه‌ای و همچنین قدرت آنالیز و نقد محتوای رسانه‌ای است.

اما افرادی که سواد رسانه‌ای دارند از چه تکنیک‌هایی برای پردازش و آنالیز اطلاعات، اخبار و محتواهایی که در قالب‌های مختلف تولید می‌کنند، بهره می‌گیرند؟

شناخت این تکنیک‌ها به یادگیری روش‌هایی که خبرنگاران حرفه‌ای در دانشکده‌ها و دانشگاه‌‌ها و محافل آکادمیک می‌آموزند وابسته است. برای مثال یکی از تکنیک‌هایی که ژورنالیست‌ها در تنظیم خبر به عنوان یکی از ژانرهای محتوایی خبر استفاده می‌کنند، تنظیم خبر به سبک هرم وارونه است.

خبرنگاران حرفه‌ای هنگام پوشش خبری یک نشست، رویداد یا موضوع، آن مطلب را براساس مهم‌ترین بخش‌ها تنظیم می‌کنند. در این شکل تنظیم خبر بخش‌های مهم رخداد در ابتدای خبر و به ترتیب با کاهش اهمیت، مطلب بعدی در سطرهای پایین‌تر خبر نوشته می‌شود.

شاید بارها دیده باشید بسیاری از مسئولان عنوان می‌کنند که آنطور که من صحبت کرده‌ام رسانه خبر مرا منتشر نکرده است؛ این در حالی است که خبر براساس سبک هرم وارونه منتشر شده و اگر کسی این تکنیک را نداند فکر می‌کند که خبرنگار در حال تحریف خبر است. در حالی که رسانه کاملاً براساس قواعد بین‌المللی، حرفه‌ای و علمی خبر را تنظیم کرده است.

در فرمت‌های دیگر خبری هم به همین ترتیب عمل می‌شود. برای مثال فرض کنید می‌خواهید یادداشتی بنویسید. باید شروع یادداشت همراه با داده خبری مهم، جمله‌ای مهم و ... باشد یا در گزارش نویسی که گفته می‌شود مرز بین داستان و خبر است از تکنیک‌های مختلفی برای تولید محتوا استفاده می‌شود.

همین موضوع در مورد ژانرهایی مثل اینفوگرافی، فتونیوز، عکس، فیلم، ویدئو، موشن‌گرافی و هر گونه فرمت رسانه‌ای دیگری نیز استفاده می‌شود. یادمان باشد وقتی صحبت از سواد رسانه‌ای می‌کنیم منظور انواع و اقسام رسانه در دنیاست و تقریباً تکنیک‌هایی که رسانه‌نگارها در تولید محتوای پیام به کار می‌گیرند تقریباً در تمام دنیا مشترک است یعنی ارزش‌ها، عناصر و تکنیک‌های خبری که برای تولید خبر به کار می‌گیرند تقریباً در تمام دنیا مشترک است و شناخت این تکنیک‌ها به کسانی که در فضاهای جدید اقدام به تولید محتوا می‌کنند، کمک می‌کن که براساس قواعد حرفه‌ای خبر تولید کنند.

کسانی که در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا در شکل‌ها و بسترهای مختلف می‌کنند تا حد زیادی باید تکنیک‌ها، قواعد و اصول حرفه‌ای و رسانه‌نگاری را فراگیرند؛ البته نه در حد تولیدکنندگان حرفه‌ای رسانه اما باید بدانند که تولیدکنندگان حرفه‌ای از چه اصولی استفاده می‌کنند؛ اگر این کار را نکنند سواد رسانه‌ای کافی را نخواهند داشت. 

انتهای پیام