صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۴۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸

یکی از قاریان قرآن استان کرمان با تأکید بر نقش مهم خانواده و اطرافیان برای افزایش انس به قرآن، گفت: دوستان و اساتید قرآنی با ایجاد فضایی دوستانه و رقابتی راه را برای پیشرفت قاریان قرآن هموار کنند.

آموزش قرآن به نوجوانان و جوانان و همچنین علاقه‌مندی آن‌ها به این امر یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد. در همین راستا خبرنگار ایکنا از کرمان، در گفت‌وگو با یکی از فعالان قرآنی این موضوع را بررسی کرده است. محمدحسام گَوَری، دانشجوی کارشناسی ارشد استعداد درخشان رشته‌ دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی و یکی از قاریان برجسته کرمان است. وی با وجود اینکه رشته‌ تحصیلی‌اش ارتباط با قرآن ندارد اما از فضای قرآنی دورنمانده و موفق شده در مسابقات متعدد قرآنی حائز رتبه شود.

گوری در خصوص آشنایی خود با قرآن می‌گوید: از دوران کودکی و دوران دبستان تلاوت قرآن و اذان را شروع کردم اما به‌صورت حرفه‌ای از مقطع راهنمایی این کار را دنبال کردم و از محضر اساتید بین‌المللی و کشوری در جلسات مختلف بهره‌مند شدم.

وی با بیان اینکه نقش خانواده و دوستان و نزدیکان در گرایش افراد به این سمت تأثیر بسزایی دارد، گفت: خانواده ام مذهبی و قرآنی است و از کودکی با این فضا مانوس بودم و علاوه‌ بر تشویق‌های خانواده، حضور در مسجد محله‌ و تشویق‌های روحانی مسجد و به اصطلاح میدان دادن ایشان به یک نوجوان در این امر مؤثر بود. خانواده‌ها فرزندان را به جلسات آموزش فنون تلاوت قرآن می‌فرستند و در این میان دوستان و اساتید قرآنی با ایجاد فضایی دوستانه و رقابتی راه را برای پیشرفت قاریان قرآن هموار می‌سازند.

این قاری قرآن ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش تمایل نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های قرآنی هستیم و رفع این مشکل نیاز به کارفرهنگی و برنامه‌ریزی اصولی در مدارس و بطن خانواده‌ها دارد. اگر به‌صورت اصولی و با برنامه‌ بلند مدت در نظام آموزشی کشور اقدام شود و در کنار آن محافل از جمله مسابقات و جشنواره‌ها و... گسترش پیدا کند شاهد تقویت انس با قرآن در بین آحاد جامعه به‌ویژه در سنین نوجوان و جوانان خواهیم بود.

گوری در ادامه به دستاوردهای تلاوت قرآن پرداخت و گفت: سراسر زندگی بنده مملو از لطف خداوند متعال و به واسطه تلاوت قرآن کریم است؛ چه بسا با مشکلاتی در زندگی فردی مواجه شدم که به مددالهی و به واسطه تلاوت قرآن برطرف شده است.

وی سعه‌ صدر و آرامش درونی در برابر ناملایمات و پستی بلندی‌های زندگی را از دیگر برکات قرآن در زندگی دانست و گفت: بنده در حد توان سعی می‌کنم آموزه‌های اخلاقی قرآنی را در زندگی خود ساری و جاری کنم. یکی از برکات تلاوت قرآن و حضور در محافل قرآنی، نظم و عدم تاخیر در کارهاست. همیشه سعی می‌کنم در ساعت مقرر برای تلاوت حاضر شوم و این به همه بخش‌های زندگی‌ام تعمیم داده شده است.

این قاری قرآن در خصوص توجه به معانی آیات قرآنی بیان کرد: قرآن سراسر نور و رحمت و مغفرت پروردگار است. تلاوت این کتاب الهی با الحان زیبا مایه آرامش روح خواننده و شنونده است اما طبیعتاً کافی نیست و بایستی به درک معنا و معارف ژرف آیات نیز توجه کرد، عمل به دستورات الهی که در قرآن ذکر شده است صفابخش روح و آرامش دهنده قلب‌های مؤمنان است. همانگونه که  قرآن کریم یاد خدا را آرامش دهنده قلوب قرار داده است و در اینجا یکی از مصادیق ذکر خدا تلاوت قرآن است.

گوری انس با اشاره به اینکه قرآن و تلاوت آن مانعی برای انجام دیگر امور نیست؛ گفت: خداوند متعال سرچشمه تمامی علوم و قرآن کریم سخنان خداوند است که بر قلب مبارک پبامبر اسلام(ص) نازل شده است. تلاوت قرآن نه‌تنها با تحصیل و سایر امورات شخصی بنده منافاتی ندارد بلکه حس آرامش درونی و نظام‌مند شدن کارهای خود را مدیون قرآن هستم و از طرفی برنامه‌ریزی صحیح موجب می‌شود که به تمامی کارهای خود بپردازم.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنْهُ، پس به اندازه‌ای که برای شما ممکن است از آن تلاوت کنید». توصیه من به تمامی مخاطبین و قرآن دوستان و افرادی که به وادی باعظمت تلاوت قرآن قدم می‌گذارند و آرزوی قاری شدن را در سر می‌پرورانند این است که بایستی ثابت قدم باشند، تمرین مستمر و روزانه و اصولی را ترک نکنند و زیر نظر اساتید خبره محل زندگی خود به تلاوت بپردازند و در جلسات مختلف و باحضور مردم تلاوت کنند، هرچند با شیوع گسترده ویروس کرونا محافل و جلسات کاهش پیدا کرده است اما امیدواریم هرچه زودتر این بیماری تمام شود و شاهد برپایی محافل و جلسات پررونقی باشیم.

انتهای پیام