صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۹۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: باید در این شرایط شیوع کرونا، اصل مجالس حسینی را حفظ و از طرف دیگر با یک دقت و نگاه کاملاً منطقی هم بتوانیم جان و سلامتی شرکت‌کنندگان را حفظ کنیم، چراکه سلامتی عزاداران حسینی و اصل برپایی مجالس عزا بسیار مهم است و باید این دو اصل در کنار هم باشد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی حاجیلوئی‌، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه اصل ارتباط با سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ برای همه شیعیان یک اصل واقعی بوده است، اظهار کرد: جمله معروف امام خمینی(ره) که فرمودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته» یک واقعیت عینی برای همه است و همگان این را درک و لمس کرده‌اند.

وی بیان کرد: هر سال با فرارسیدن محرم جلوه‌های زیبایی از دینداری، عشق و ارادت مردم به دین و سیدالشهدا(ع) هویدا می‌شود که نشان‌دهنده این است که امام حسین(ع) متعلق به فرد، قشر یا گروه خاصی نیست بلکه اعتقاد و علاقه به سیدالشهدا(ع) حد و مرز ندارد.

خون حسین در رگ‌های اسلام

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌ سینا با تأکید بر اینکه اصل اهمیت ماه محرم بر هیچ‌کس پوشیده نیست، افزود: مرحوم شیخ حسین عندلیب همدانی در کتاب ثارالله تعبیر جالبی از محرم داشته‌ است و در گوشه‌ای از جلد آن قید شده که خون حسین در رگ‌های اسلام و این خون امام حسین(ع) است که در طول قرن‌ها در رگ‌های اسلام جریان دارد و توانسته دین را زنده نگه دارد.

وی با اشاره به ضرورت اینکه دو بال شور و شعور حسینی با هم محقق می‌شود، ادامه داد: به هر حال این شور و تعالی روح در جمع بهتر محقق و خودش را نشان می‌دهد و ما به‌صورت جمعی خیلی بهتر می‌توانیم این شور و حماسه را به عرصه ظهور برسانیم.

به اصل مجالس عزای حسین(ع) خدشه‌ای وارد نشود

حجت‌الاسلام حاجیلوئی‌ با اشاره به احادیثی از تأکیدات ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی به برگزاری چنین مجالسی، گفت: حضرت صادق(ع) می‌فرمایند «هر کس یادی از ما کند یا در نزد او یادی از ما شود یا اشکی بریزد خدا گناهان او را می‌بخشد» و در احادیث مختلف همچنین مواردی قید شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه مجالس حسینی هر ساله باید با قوت و قدرت بیشتری برگزار شود، بیان کرد: باید مراقب این موضوع بود که با دلایل و افت و خیزهای متفاوتی که گاهی به‌وجود می‌آید به اصل این مجالس خدشه‌ای وارد نشود.

وی اظهار کرد: امروزه کم و بیش همگان در جریان فراگیری بیماری کرونا هستند، در ارتباط با مجالس حسینی و بیماری کرونا به نکاتی باید توجه کرد تا مانع انتشار این ویروس شویم.

حاجیلوئی ادامه داد: آنچه دین به ما آموخته تأکید بر ضرورت حفظ جان به‌عنوان یکی از واجبات و جلوگیری از ضرر احتمالی هم یک موضوع کاملاً عقلی است و باید کاملاً با یک دید منطقی و عقلی به موضوع نگاه کرد.

پیوند عقل و دین یک اصل است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در روایاتی در غررالحکم فرمودند که دین به‌وسیله عقلانیت و خردورزی اصلاح می‌شود و همچنین فرمودند که دینداری انسان‌ها به اندازه خردورزی آن‌هاست.

وی با بیان اینکه پیوند عقل و دین یک اصل است و در آموزه‌های دینی به آن تأکید شده است، افزود: ما می‌توانیم با یک نگاه منطقی و آگاهانه مجالس بسیار خوبی برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام حاجیلوئی‌ ادامه داد: باید در این شرایط اصل مجالس حسینی را حفظ و از طرف دیگر با یک دقت و نگاه کاملاً منطقی هم بتوانیم جان و سلامتی شرکت‌کنندگان را حفظ کنیم، چراکه سلامتی عزاداران حسینی و اصل برپایی مجالس عزا بسیار مهم است و باید این دو اصل در کنار هم باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به برگزاری مجالس حسینی در سال گذشته، افزود: ما توانستیم الگو و نمونه‌ای از برگزاری مراسم را به جامعه عرضه کنیم و امسال هم ستاد کرونا دستورالعمل‌هایی برای برگزاری مجالس در فضاهای باز و بسته ارائه کرده که کاملاً هم قابل اجراست.

ایجاد شور و شعور حسینی بر پایه عقلانیت

وی تأکید کرد: با یک نگاه خاص و با اطاعت از دستورات کسانی که متخصص این کار هستند می‌توان مجالس خوبی برگزار کرد، ایجاد شور و شعور حسینی منافاتی با این موضوع ندارد.

حجت‌الاسلام حاجیلوئی‌ با اشاره به اثرات مثبت برگزاری روضه سیدالشهدا(ع) بر زندگی افراد بیان کرد: گاهی در بررسی زندگی بزرگان و پیشکسوتان دینی خواهیم دید که علاوه بر اینکه کارهای فراوانی در عرصه دینی، علمی و اجتماعی انجام می‌دهند توجه خاصی به روضه و انس قلبی با اهل بیت(ع) دارند و این توجه به‌عنوان الگویی کامل برای همگان است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در پایان تأکید کرد: محبت به اهل‌ بیت(ع) روح انسان را جلا می‌دهد و سبب می‌شود که به یک تعالی و نظامیت واقعی برسد.

انتهای پیام